Hej

Tänkte kolla vad förståsigpåare säger om detta:

Har fått en offert på en komplett anläggning med 16 paneler, växelriktare och 10 kWh batteri inkl klappat o klart till en kostnad på ca 145000 k, inkl grönt bidrag.
Med 5 kWh batteri blir det ca 125000 kr inkl grönt bidrag.

Förra året fick jag en offert på ungefär liknande men utan batteri på ca 250000 kr.

Låter det som en vettig kostnad? Vilket batteri hade ni valt (if any) till denna lilla anläggning?

Har pool och elbilar. Tänker att batteriet även kan användas att laddas upp på natten när det är billigare el...

All input uppskattas!
 
Priset låter helt rimligt. Vad är offerten utan batteri? Men gissar du får 14000-15000kr/kw.
Ser att priserna på 10kw börjar sjunka till ca 13200kr/kwh. svårt att säga om framtiden.

Men om du ska ha batteri så skulle jag absolut efterfråga att koppla upp mot en stödtjänst och tjäna pengar det hållet. t.e.x Chaskwatt
 
  • Gilla
Bjarne 1 och 1 till
  • Laddar…
O
Y Yonaz skrev:
Hej

Tänkte kolla vad förståsigpåare säger om detta:

Har fått en offert på en komplett anläggning med 16 paneler, växelriktare och 10 kWh batteri inkl klappat o klart till en kostnad på ca 145000 k, inkl grönt bidrag.
Med 5 kWh batteri blir det ca 125000 kr inkl grönt bidrag.

Förra året fick jag en offert på ungefär liknande men utan batteri på ca 250000 kr.

Låter det som en vettig kostnad? Vilket batteri hade ni valt (if any) till denna lilla anläggning?

Har pool och elbilar. Tänker att batteriet även kan användas att laddas upp på natten när det är billigare el...

All input uppskattas!
Vad är det för funktion du främst ser att batteriet ska ha? Har själv bara läst om de som har batteri och hittills har ingen sagt att det är en speciellt bra affär ekonomiskt.

Min input är att om batteriet klarar att ”stabilisera” effekttoppar så kommer priset på ditt elabonnemang gå ner och således ger det en ekonomisk vinning. Men då krävs ju att batteriet klarar det.
 
T
Problemet med batterier är väl att priset är för högt och livslängden för kort.
Man hinner aldrig tjäna in det innan det är dags att köpa ett nytt.
 
  • Gilla
Kirev och 1 till
  • Laddar…
Y Yonaz skrev:
Tänker att batteriet även kan användas att laddas upp på natten när det är billigare el...
Grönt avdrag för batteri ska du inte kunna få eftersom du inte uppfyller villkoren om du kan ladda batteriet från nätet på natten.

Villkoren säger: Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.

Diskuteras här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...nlaeggningar-mot-skatteverkets-regler.491136/
 
Nissens
Y Yonaz skrev:
Hej

Tänkte kolla vad förståsigpåare säger om detta:

Har fått en offert på en komplett anläggning med 16 paneler, växelriktare och 10 kWh batteri inkl klappat o klart till en kostnad på ca 145000 k, inkl grönt bidrag.
Med 5 kWh batteri blir det ca 125000 kr inkl grönt bidrag.

Förra året fick jag en offert på ungefär liknande men utan batteri på ca 250000 kr.

Låter det som en vettig kostnad? Vilket batteri hade ni valt (if any) till denna lilla anläggning?

Har pool och elbilar. Tänker att batteriet även kan användas att laddas upp på natten när det är billigare el...

All input uppskattas!
Det vill mycket till för att ett batteri skall löna sig. I stort sett omöjligt skulle jag säga.
Har du koll på livslängden på batteriet?
 
I
Personligen tror jag inte mycket på enbart solceller, återbetalningstiden är på tok för lång idag. Däremot med batteri kopplade till ex Checkwatt så ska man faktiskt kunna få en ganska vettig återbetalningstid, iallafall om man ska tro de som är pålästa i ämnet.

Men visst, ska elpriserna fortsätta vara så här låga så vet jag inte hur pass lönsamt det verkligen blir, iallafall på kort sikt. På lång sikt kan vad som helst hända så där är det svårare att planera.
 
Nissens
I Ironside skrev:
Personligen tror jag inte mycket på enbart solceller, återbetalningstiden är på tok för lång idag. Däremot med batteri kopplade till ex Checkwatt så ska man faktiskt kunna få en ganska vettig återbetalningstid, iallafall om man ska tro de som är pålästa i ämnet.

Men visst, ska elpriserna fortsätta vara så här låga så vet jag inte hur pass lönsamt det verkligen blir, iallafall på kort sikt. På lång sikt kan vad som helst hända så där är det svårare att planera.
Hur kom du fram till att batterier är lönsamma? Det kräver lång livslängd på batterierna och kraftiga svängningar i elpriserna. Och att batteripriset är vettigt…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till att batterier är lönsamma? Det kräver lång livslängd på batterierna och kraftiga svängningar i elpriserna. Och att batteripriset är vettigt…
Har en kompis som jobbar med detta, är dock inte super insatt själv men det fungerar uppenbarligen. Vad jag förstår så hyr man ut sin anläggning till ett virtuellt nät som hämtar in el när det behövs, det gäller dock att kunna leverera enligt kontraktet. Oavsett vad elpriser är så får man alltid ett grundpris och det är detta man utgår från i sina kalkyler.

Han har pratat om att anläggningen generellt betalar sig på 1-2 år (beroende på storlek och pris såklart), d.v.s batteri delen medan solcellerna är 7+ år oftast.

Jag antar att man låter solcellerna ladda batterierna, kanske?? även köpa in då elpriserna är låga och sen säljer man elen när den behövs i nätet.

Men som sagt, jag har ingen anläggning och är därmed inte insatt i detaljerna, har man dock solceller eller är på gång att installera så ska man absolut titta på det.

Tror det är ganska få av "standard" solcells företagen som faktiskt har koll på detta, särskilt de som huvudsakligen säljer solceller. Oftast kränger de endast standard paket som dessutom inte alltid passar kundens slutliga anläggning särskilt bra.
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
Kan man sätta upp en liten solpanel, och ett fett batteri, och få grönt avdrag? Men sedan endast ladda batteriet när det är billigt och sälja när det är dyrt?
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
Nissens
I Ironside skrev:
Har en kompis som jobbar med detta, är dock inte super insatt själv men det fungerar uppenbarligen. Vad jag förstår så hyr man ut sin anläggning till ett virtuellt nät som hämtar in el när det behövs, det gäller dock att kunna leverera enligt kontraktet. Oavsett vad elpriser är så får man alltid ett grundpris och det är detta man utgår från i sina kalkyler.

Han har pratat om att anläggningen generellt betalar sig på 1-2 år (beroende på storlek och pris såklart), d.v.s batteri delen medan solcellerna är 7+ år oftast.

Jag antar att man låter solcellerna ladda batterierna, kanske?? även köpa in då elpriserna är låga och sen säljer man elen när den behövs i nätet.

Men som sagt, jag har ingen anläggning och är därmed inte insatt i detaljerna, har man dock solceller eller är på gång att installera så ska man absolut titta på det.

Tror det är ganska få av "standard" solcells företagen som faktiskt har koll på detta, särskilt de som huvudsakligen säljer solceller. Oftast kränger de endast standard paket som dessutom inte alltid passar kundens slutliga anläggning särskilt bra.
Jo, men oavsett det. 5kWh eller 10kWh är väldigt lite. Och det är förluster vi laddningen. Och så har batteriet ett begränsat antal laddningscykler som det klarar. Ovanpå det är de väldigt dyra per effektenhet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Y Yonaz skrev:
Hej

Tänkte kolla vad förståsigpåare säger om detta:

Har fått en offert på en komplett anläggning med 16 paneler, växelriktare och 10 kWh batteri inkl klappat o klart till en kostnad på ca 145000 k, inkl grönt bidrag.
Med 5 kWh batteri blir det ca 125000 kr inkl grönt bidrag.

Förra året fick jag en offert på ungefär liknande men utan batteri på ca 250000 kr.

Låter det som en vettig kostnad? Vilket batteri hade ni valt (if any) till denna lilla anläggning?

Har pool och elbilar. Tänker att batteriet även kan användas att laddas upp på natten när det är billigare el...

All input uppskattas!
Att ladda från nätet för att sedan använda själv eller sälja när det är dyrt är generellt ingen bra affär. Nätavgifer och skatter gör att du fortfarande har en inköpskostnad på minimum 1 kr/kWh och därutöver slitaget på batteriet.

Däremot kan det löna sig bättre att ladda batteriet från solcellerna och sedan sälja av när det är höga priser alternativt använda det själv vid höga priser. Detta kräver dock en hel del styrning som få anläggningar säljs med. Anläggningen måste vara smart nog att kunna styras mot spotpriserna. Är du tekniskt intresserad kan man även få till det genom egen kodning men krävs fortfarande att växelriktaren är smart nog att kunna programmeras på detta vis.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Värt att tänka på gällande Checkwatt är att införskaffa ett batteri/system som stöds. Vissa batteritillverkare stöds inte just nu.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Enligt min mening så är det "Balans-El" som gäller idag för att få en hyggligt kort återbetalningstid för ett batteri + hybridriktare. Och som nämndes tidigare i tråden så har CheckWatt som affärsidé att samla ihop en massa privata aktörer med godkänd utrustning.

Checkwatt tecknar avtal med Svenska Kraftnät att dom ska hjälpa till att frekvensstabilisera vårt elnät. Idag är den huvudsakliga balanselen vattenkraft. Men, vid hastiga förändringar i nätet så tar det flera sekunder för att öka vattenflöde mm. Och det är då bla. dessa batterilager hoppar i gång med runt 0,2 sekunders ramptid. Och oftast så används ett balansbatteri väldigt kort tid. Har hört att det vanligtvis är max 30 sekunder och under 1 år kan det kanske distribuera ut upp till 100 kWh. Och det är Checkwatt/Svenska Kraftnät som hanterar och övervakar batteriet.

Och affärsidén är att Checkwatt tar runt 10% och installatörspartnern tar lika mycket av det Svenska Kraftnät betalar för beredskaps kW.
 
Nissens
L LJN1954 skrev:
Enligt min mening så är det "Balans-El" som gäller idag för att få en hyggligt kort återbetalningstid för ett batteri + hybridriktare. Och som nämndes tidigare i tråden så har CheckWatt som affärsidé att samla ihop en massa privata aktörer med godkänd utrustning.

Checkwatt tecknar avtal med Svenska Kraftnät att dom ska hjälpa till att frekvensstabilisera vårt elnät. Idag är den huvudsakliga balanselen vattenkraft. Men, vid hastiga förändringar i nätet så tar det flera sekunder för att öka vattenflöde mm. Och det är då bla. dessa batterilager hoppar i gång med runt 0,2 sekunders ramptid. Och oftast så används ett balansbatteri väldigt kort tid. Har hört att det vanligtvis är max 30 sekunder och under 1 år kan det kanske distribuera ut upp till 100 kWh. Och det är Checkwatt/Svenska Kraftnät som hanterar och övervakar batteriet.

Och affärsidén är att Checkwatt tar runt 10% och installatörspartnern tar lika mycket av det Svenska Kraftnät betalar för beredskaps kW.
Hur många cykler klarar ett batteri? Vet man det så kan man lätt räkna ut hur mycket man måste gå plus för varje kWh för att ge vinst efter x antal år, om det nu gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.