Lägger upp en bild som visar lite mer hur vi tänkt placera alla rum
 
  • Översikt av en husplan med möbler, kök, vardagsrum och bil i garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohannesPi skrev:
Lägger upp en bild som visar lite mer hur vi tänkt placera alla rum
Ser lite trångt ut vid huvudentrén och svårt att få in någon förvaring/klädhängning.
Badrummet ser väldigt stort ut, kanske man kan skjuta badrumsväggen 0,5-1m bort från entren och på så sätt få ett bra ställe för avhängning
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Ser lite trångt ut vid huvudentrén och svårt att få in någon förvaring/klädhängning.
Badrummet ser väldigt stort ut, kanske man kan skjuta badrumsväggen 0,5-1m bort från entren och på så sätt få ett bra ställe för avhängning
Tack för input ! Kliar mig i huvudet ungefär 28 gånger i timmen för tillfället 😂
 
Tror det hade blivit trevligare om lilla sovrummet och badrummet flyttades ner mot den södra väggen så man får in dagsljus i dom rummen, så får man hallen längs med garageväggen istället som kan få in iaf lite ljus från omgivningen istället.

Tvättstugan är nog ett rum jag hellre haft utan fönster än sovrum/badrum.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det var svårt att få nån bra känsla för flow i planlösningen. Tyvärr inte mycket bättre i det nya förslaget med mycket korridorer i den vänstra delen och en trappa till övervåningen som passerar genom master bedrom.

Du nämner att du har en arkitekt. Vad har den för roll i framtagning av planlösningen? Det borde ju en arkitekt vara expert på.

Tycker också att ni ska ta en funderare på om det integrerade garaget verkligen tillför något? Jag hade nog ändå föredragit ett garage som var fristående till byggt i direkt anslutning till huset. Så skulle ni kunna flytta bak tvättstuga/teknikutrymmen till det bakre hörnet
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tycker det var svårt att få nån bra känsla för flow i planlösningen. Tyvärr inte mycket bättre i det nya förslaget med mycket korridorer i den vänstra delen och en trappa till övervåningen som passerar genom master bedrom.

Du nämner att du har en arkitekt. Vad har den för roll i framtagning av planlösningen? Det borde ju en arkitekt vara expert på.

Tycker också att ni ska ta en funderare på om det integrerade garaget verkligen tillför något? Jag hade nog ändå föredragit ett garage som var fristående till byggt i direkt anslutning till huset. Så skulle ni kunna flytta bak tvättstuga/teknikutrymmen till det bakre hörnet
Garaget vill vi gärna ha integrerat för vi ska kunna gå igenom in till tvättstuga som vi kommer använda som familjeingång. Anledning ytterligare är att djupet på tomten gör att vi inte vill tulla på den för mycket åt uteplatsen hållet där av så känns de svårt att sätta ett garage (bakom) huset
 
J JohannesPi skrev:
Garaget vill vi gärna ha integrerat för vi ska kunna gå igenom in till tvättstuga som vi kommer använda som familjeingång. Anledning ytterligare är att djupet på tomten gör att vi inte vill tulla på den för mycket åt uteplatsen hållet där av så känns de svårt att sätta ett garage (bakom) huset
Jo, men grovingång till tvättstuga kan ni ju ha där ändå(?) Även utan bilen där.
 
Vad är det för arkitekt? Prao?
Garaget är för smalt att gå igenom om bilen står där.
Trappa genom sovrummet?
Ett superstort badrum utan fönster? Två duschar? Ser man verkligen att två personer duschar samtidigt?
 
Förra förslaget var bättre än det här. Saknas förvaring vid entren. saknas fönster i nya sovrummet. Mycket död yta i och med transportsträcka från groventren.

Ska ni klämma in ett till sovrum i bottenplan skulle jag nog försöka behålla förra lösningen och kanske försöka få in det under trappan och flytta tvättstugan till badrummet/wc.
 
Dennan4 Dennan4 skrev:
Tror det hade blivit trevligare om lilla sovrummet och badrummet flyttades ner mot den södra väggen så man får in dagsljus i dom rummen, så får man hallen längs med garageväggen istället som kan få in iaf lite ljus från omgivningen istället.

Tvättstugan är nog ett rum jag hellre haft utan fönster än sovrum/badrum.
 
  • Digital planritning av ett hus, visar rum, mått, möblering, fotograferad från en skärm. Bilden är roterad 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
3D-ritning av ett enplanshus med sadeltak, stora fönster, och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med olika rum och möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör såhär barra
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
[bild]
[bild]
Gör såhär barra
Tack ! Mer sånt här uppskattas !
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Fint förslag från Grylf!
Tråkigt bara att få trappan mitt i vardagsrummet.

En fråga: Hur viktigt är det för er att ha ett indraget fönsterpartiet vid köksön?
Om ni istället väljer att ha det partiet i linje med övriga fasaden så kan ju kök och köksö flyttas ner en aning, så får ni fortfarande plats med ett "gömt" trapphus mellan sovrummet och köket
 
  • Gilla
Rikard_Sa
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fint förslag från Grylf!
Tråkigt bara att få trappan mitt i vardagsrummet.

En fråga: Hur viktigt är det för er att ha ett indraget fönsterpartiet vid köksön?
Om ni istället väljer att ha det partiet i linje med övriga fasaden så kan ju kök och köksö flyttas ner en aning, så får ni fortfarande plats med ett "gömt" trapphus mellan sovrummet och köket
Det är lite hela kärnan av huset, skickar en bild på hur det är tanken att de ska se ut.
 
  • Modern villa, stora fönster, minimalistisk design, datorskärm, Google Dokument banner upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt interiör med högt i tak, stora fönster, minimalistisk stil, trapp, ljus och rymligt, datorskärmen syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohannesPi skrev:
Det är lite hela kärnan av huset, skickar en bild på hur det är tanken att de ska se ut.
Jag förstår.
De renderingarna klargjorde mycket av er vision för huset. Känns som att trappans placering är rätt väsentlig för att gå i mål med den :)
Jag står nog fast vid att garaget förstör mer än det tillför
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.