Har nyligen tagit bort ventilationskanal från badrum till taket där det suttit en PAX-fläkt tidigare. (jag har installerat frånluft med FTX-aggregat istället).

Men jag har nu ett stort hål på vinden som leder ut till det fria... Hur försluter jag detta hål på smidigaste/billigaste vis?
Jag antar att det inte är "vattentätt" längre även om huven sitter kvar. Vatten kan väl rinna längs med pappen under pannorna?

Finns det reparationskit för pappen?

Såhär såg det ut från början:
Schematisk bild av vägutformning med en övergång eller bro, märkt "Eternitkanal borttagen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu tagit bort eternitkanalen och det kvarstår ett hål...
Illustration av takkonstruktion med markerad huvtillverkning och uppåtböjd pappkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där finns ett litet uppvik av pappen runt hålet.
Skadade, vikta plåtdelar och isolering ses i det som verkar vara en byggnadsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åt sidan
Närbild på skadad fönsterkarm, isolering och trähantverk, möjlig renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Neråt
Insyn i krypgrund med isolering och ventilationsrör, person och verktyg synliga i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips och idéer mottages tacksamt :)
 
Den andra bilden blev konstig i inlägget, borde varit såhär:
Schematisk illustration av takdetalj, uppvisar takhuven, pappens böj, och textanvisningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bräda igen hålet, ny underlagspapp in under den befintliga mot nock. Fixa i ny läkt dom livar med befintlig å sedan nya pannor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikipedia Mikipedia skrev:
Bräda igen hålet, ny underlagspapp in under den befintliga mot nock. Fixa i ny läkt dom livar med befintlig å sedan nya pannor.
Tack!
 
Å bort med huven alltså om du följer min beskrivning😃
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.