Hej!
Håller på och återställa efter indragandes av bergvärme.
Fick med några plåtkåpor men de är inte djupa nog, och dessutom har fasaden oregelbunden form, och det är olika material som korsas, trä, plåt och sten. Är det lättare att bygga en "kåpa" i trä?
Jag funderar även hur det hela ska skyddas mot väta närmast marken.
Tips mottages vänligen!
 
  • Isolerad avloppsrör utomhus med isoleringstejp och skum nära en byggnad och stenbelagd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med rör, brosten, cykel i bakgrunden, skymd trädgård och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör vid trävägg, orange tejpning, stenläggning och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenvägg, stuprör med isolering och trasig vante, parkerade bilar, grön trävägg, marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få det snyggt, inget snyggt med sneda rör. Mät in på en enkel skiss alla mått som behövs för att få dit ett skydd och gå till en plåtslagare, dom knäcker till så det passar. Annars kontakta en plåtis som kommer och mäter, då blir det exakt som det går att utföra det på.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Är det på marken som kåpan inte räcker till?
Trä stående på mark är inte att rekommendera
 
Krilleman
För den där specialaren skulle jag låta plåtis komma ut och mäta så det blir exakt på första försöket.

Men först skulle jag göra någon form av en bas längst ner i betong, som plåten går emot. Kanske 10cm hög.
 
C
Vi har en sån där färdigbockad plåtlåda, och det är f-n inte särskilt snyggt. Sitter som tur är lite i skymundan, men i ditt fall skulle jag försöka trolla ihop något snyggare. Själva funktionen lär inte vara så kritisk.

Synd att man inte kunde anstränga sig mer med det kosmetiska på en så pass vacker byggnad. Gått ut med slangarna under mark eller åtminstone valt en bättre plats och försökt hålla det kompakt. Fogskummet har de inte snålat på iallafall 😕
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.