Z
Jag får 9,5kr milen som jag kör i tjänsten. Sedan kan jag välja att ladda vart jag vill, hur billigt eller dyrt jag vill. Får alltid 9,5kr.
 
Tycker också ersättningen 9,5 kr milen var bäst, men det beror ju på hur mycket man laddar ute. Jag laddade 95% hemma och bara enstaka gånger ute, då var det jätteförmånligt.

Annars har OKQ8 exakt den tjänsten du söker, den fanns att få genom dem på mitt förra jobb. Ska funka till flertalet olika boxar, som de då ”tar över” på något sätt och separat fakturerar elen för.
 
Har ni verkligen kostnader på under 9,5 kr/mil för bilen? Det dyra med en elbil är ju inte elen, utan räntekostnad och värdeminskning.

Jag tycker att det låter som en förlustaffär att köra egen bil i tjänsten om den enda ersättning man får ut är 9:50/mil.
 
med 9,50 i ersättning så handlar det väl inte om egen bil utan om en förmånsbil ? då har man ju inte räntekostnader och värdeminskning att tänka på så att säga. Kör man egen elbil föreställer jag mig att man får samma milersättning som för bensin/diesel bil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Z
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni verkligen kostnader på under 9,5 kr/mil för bilen? Det dyra med en elbil är ju inte elen, utan räntekostnad och värdeminskning.

Jag tycker att det låter som en förlustaffär att köra egen bil i tjänsten om den enda ersättning man får ut är 9:50/mil.
Det är inte min bil, är en förmånsbil. Jobbar som hantverkare och betalar strax under 1700;- för att köra privat. Registrerar alla mil jag kör och sen får jag 9,5kr milen som jag kört i tjänsten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni verkligen kostnader på under 9,5 kr/mil för bilen? Det dyra med en elbil är ju inte elen, utan räntekostnad och värdeminskning.

Jag tycker att det låter som en förlustaffär att köra egen bil i tjänsten om den enda ersättning man får ut är 9:50/mil.
Det avser endast ”bränslet”, man kan ha lite olika upplägg antingen att man står för det själv och får ersättning för tjänstemilen, detta är ofta lönsamt om man kör snålare än snittbilen då ersättningen ofta sätts utifrån det från staten. Alternativet är att arbetsgivaren står för bränslet och att du antingen får löneavdrag på dina privata mil eller att du inte behöver stå för dom och blir förmånsbeskattad för dom privata milen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tar en kopp kaffe och drar igång hjärnan då.
☕️🧠
 
någon som har koll på om man slipper förmånskatt på elbil om företaget betalar elen? som jag förstått det så om man laddar gratis på arbetsplatsen såp slipper man förmånskatt för det fram tioll 2026? men vad gäller om företaget står för på stan laddning och laddning hemma ?
 
F Fredrik_THE skrev:
någon som har koll på om man slipper förmånskatt på elbil om företaget betalar elen? som jag förstått det så om man laddar gratis på arbetsplatsen såp slipper man förmånskatt för det fram tioll 2026? men vad gäller om företaget står för på stan laddning och laddning hemma ?
Undantag från förmånsbeskattning gäller endast för laddpunkter i anslutning till din arbetsplats,
Källa:
https://www.skatteverket.se/privat/...ttafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html
 
M Mvdkem skrev:
Just nu har jag en rörligt abonnemang, låter som det är lättast med den eller fast pris.
Som @Fideliox skrev innan så kan easee (och trolige fler boxar) håller reda på vad du har laddat och t.o.m skapa en rapport. Har du rörlig så får du bara vänta tills elräkningen och sen göra en enkel mattövning med total laddning*(elpris+elöverföing+skatt). eller direkt i app:en med fast pris.

Timpris är ju svårare och har själv ej tittat in på det.

Skärmavbild på konsumptionsrapport för laddare, detaljer delvis dolda, daterad från oktober 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
G Gamern skrev:
Alla vanliga laddare kan visa din energiförbrukning. Ibland ned på timnivå men åtminstone på dygnsnivå.

Du skriver att du har "rörligt pris". Är det månadspris (alltså samma pris för hela månaden, men olika pris olika månader) eller är det timpris?

Om det är månadspris så tar du bara ditt månadspris per kWh (inklusive elnät) och multiplicerar med din energiförbrukning du får från laddaren.

Detta gör du på ett par minuter per månad.
Vi har månadspris. Jag inser nu att det är relativt enkelt att sedan bara multiplicera kWh med elpriset för den specifika månaden. Tack!
 
M Mvdkem skrev:
Vi har månadspris. Jag inser nu att det är relativt enkelt att sedan bara multiplicera kWh med elpriset för den specifika månaden. Tack!
Glöm inte bara inte elöverföring och Energiskatt (de är som tur är fasta värden).
Dessa var nästan lika höga som el priset i september i SE4 och 2-4ggr högre för SE1-SE3.
 
  • Gilla
Mvdkem och 1 till
  • Laddar…
E
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det går fint att automatisera i efterhand:

[länk]
Var installerar man detta? Är det HA?
 
Attitudeswe
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
F Fredrik_THE skrev:
någon som har koll på om man slipper förmånskatt på elbil om företaget betalar elen? som jag förstått det så om man laddar gratis på arbetsplatsen såp slipper man förmånskatt för det fram tioll 2026? men vad gäller om företaget står för på stan laddning och laddning hemma ?
Det är som sagt bara laddning på sin arbetsplats som man tagit bort förmånskatten för (kom väl på att alla gör det ändå). Förmånsvärde på bilen slipper du dock aldrig undan. Inte heller om arbetsgivaren betalar annan elladdning tex på ok eller hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.