S Semran Demiri skrev:
Jag trodde att man kunde vända sig hit för tips/råd istället gör man narr av en nybörjare som vill greja själv. Har du inget vettigt att säga så undvik att kommentera tack!
Men vänd dig hit och be om råd, ge oss ordentliga bilder så vi kan guida dig rätt.
Frågar man inte ordentligt med underlag på vad man vill göra så kan man inte heller förvänta sig ordentliga svar.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Absolut inte, så därför kanske jag missar poängen med extra böjar som inte ser ut att behövas. Just nu ser de bara ut att öka risken för stopp.
Var tvungen att ha det så för att golvbrunnen ska sitta där jag vill ha den.
 
Försök undvika t-koppling och istället använd y-koppling och försök minimera böjar.

Varje böj är en riskfaktor
 
  • Gilla
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
R
S Semran Demiri skrev:
Var tvungen att ha det så för att golvbrunnen ska sitta där jag vill ha den.
Varför klarar du inte den rördragningen, med brunnen där den är, utan tre rörböjar? Det hade väl bara varit att använda en böj och sedan gå in i ett grenrör?

Beror konstruktionen på vad för rördelar du råkar ha liggande snarare än hur det bör dras för bäst funktion?

Ser också att du verkar ha gått från ett grövre rör till vänster i bild till ett smalare i golvet. Det verkar inte heller vettigt och borde öka risken för stopp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför klarar du inte den rördragningen, med brunnen där den är, utan tre rörböjar? Det hade väl bara varit att använda en böj och sedan gå in i ett grenrör?

Beror konstruktionen på vad för rördelar du råkar ha liggande snarare än hur det bör dras för bäst funktion?

Ser också att du verkar ha gått från ett grövre rör till vänster i bild till ett smalare i golvet. Det verkar inte heller vettigt och borde öka risken för stopp.
Ja du har rätt, ska se över golvbrunns anslutningen igen.
 
S Semran Demiri skrev:
Såhär blev det istället då jag inte fick ett bra fall med y grenrör.
Detta borde väl vara ok?
Byt ut liggande Tet till ett Y.

Flytta upp rensdelen några dm så att du kan få in en hink under, det blir även lättare att komma åt när det behöver rensas.

Vad är det för klump på 45⁰ röret på väggen?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
U
Jag tror också du klarar dig utan ”chikanen” genom att ta två vinklar och en raksträcka emellan för att få mötet på bra ställe.

T-skarv liggande bör undvikas och jag skulle säga direkt olämplig i ditt fall när du går från 110-90 precis i anknytning till skarven.

Sen så borde rensluckan sitta högre upp så du får in en hink under. Nu ser den ut att hamna bara en dm över FG.

Sen i övrigt vet jag inte vad som händer på den stående ledningen. En övergång 75-110 och sen direkt från 110-75 till vilken nytta?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Och kolla även att det står BD på alla rören som ska gjutas in. Ser ut som du har en blandning av olika tillverkare.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Jag är inte helt säker på om man får gjuta in en förminskning i gummi.
O andra sidan är förminskningen också ett problem. Hur ser layouten ut för huset och detta rör?
Jag hade iallafall lagt den skarven utanför badrummet om de i framtiden ska bytas.


Ett tips för framtiden är att rita upp de hela först och be om hjälp
Eller bara lägga ut lösa delar så slipper du kapa en massa rör till ingen nytta
 
S Semran Demiri skrev:
Jag trodde att man kunde vända sig hit för tips/råd istället gör man narr av en nybörjare som vill greja själv. Har du inget vettigt att säga så undvik att kommentera tack!
sluta dryga dig och lyssna istället på råden. och nej det hänger nog inte så många ” certifierade vvsare” här. Tål du inte att få kritik så kanske du ska sluta fråga i forumet. ta bort s böjjarna och byt ut t-korset till ett y så ser det bra ut.
mvh certifierad snickare
 
Krilleman
S Semran Demiri skrev:
Gjorde ungefär som du sa, det går att bila mer men då kommer jag få bila upp hela hallen ochså. Det vill jag helst undvika.
Tusen tack för svaret!
För att vattengången (underkanten invändigt i röret) ska vara så slät som möjligt i din förminskning 110/90, behöver du sätta en vanlig förminskning 110/90. Detta är givetvis inte heller bra, men det bästa för dig om du inte bilar mera i hallen. Köp två så slipper du den synliga övergången ovan rensröret också. Om du gjuter igen det med den centriska övergångskopplingen i gummi måste avloppsvattnet ta sig förbi en förhöjning i röret. Vilket inte blir bra i kombination med WC. (Eller är det en synvilla att dom är centriska?!)

https://rorfokus.se/produkt/wafix-f...KDeUBv9JFtK3hDJ5Et4qfCn2Hs8WedEBoCvOoQAvD_BwE

Ett bra tips som du redan fått är ju att kolla BD-märkningen på rören.
Se inlägg #23 från @mattetvilling
B = Kan klammras på vägg i byggnad.
BD = Kan klamras på vägg och gjutas in.

Regelverket säkervatten är bra att plugga på i ditt fall. Kapitel 4 är intressant för din del just nu. Det är offentligt och går att ladda hem här:
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf


Åtgärdsplan innan du gjuter igen hela golvet:
  • Byt båda övergångarna 110/90 till artikeln i min länk ovan
  • Byt ditt 110/75 90º gren till ett med 45º vinkel.
  • Ta bort långböjen till golvbrunnen. Det där får du ihop med bara 45º utan problem.
  • Gjut fast golvbrunnen med en stor klutt betong INNAN du gjuter golvet. Du kan även gjuta fast alla andra uppgångar med fördel så det ligger still.
  • Höj upp rensröret till minst 400 från golv till underkant om det går.
  • WC-anslutningen kan du också räta ut. Bort med den extra böjen således för desto mer rakt flöde över liggande förminskningen 110/90, desto bättre för "fast materia" som kommer från WC i bruk.

Nu har du fått svar från certifierad röris. 😆

Reparationsarbete med rörledningar och verktyg i en grävd yta inomhus, teckningar på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
KarolinaA och 14 till
  • Laddar…
S Semran Demiri skrev:
Du skulle blivit komiker hör jag! Inget vettigt att säga? Låt bli att kommentera tack!
Jag sa något vettigt. Du ska inte ha en s-kurva på avloppet. Det framgick säkert?

Ej heller ska du ha ett t-kors som i din nya dragning.
 
Krilleman
S Semran Demiri skrev:
Såhär blev det istället då jag inte fick ett bra fall med y grenrör.
Jag missade att du har problem med fall.

Kör ett helt 110mm grenrör med 45º vinkel plus en excentrisk förminskning.

Då får du vattengången så lågt som det bara går i 75mm sticket.

Det är egentligen helt fel med dagens regelverk säkervatten. Återströmning från WC skall "försvåras". 2021 så ändrade man detta att förminskningen skall sitta "uppochner". Se sidan 31 i säkervatten.

Men har du inte fallhöjden så har du inte.

Grå PVC-röravdelare, Y-form, för rörinstallationer, vinklad, två öppningar, vit tätningsring vid anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PVC-rörkoppling, grå, reducerande, en ände bredare, isolerad vit bakgrund, VVS-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk illustration som visar dimensionsförändring i en spillvattenledning kopplad till en toalett.
 
Krilleman
Hur blev det till slut?

Fick du någon ordning på detta?! 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.