Vi flyttade in i huset innan sommaren.
Noterade tidigare att det var lågt tryck vid mätaren i fjärrvärmecentralen (0.4 bar)
Det ska ligga runt 1.0-1.5 enligt instruktioner.

Jag följer då instruktioner för att fylla på systemet, två kranar ska öppnas och det går bra. Vatten flödar in i systemet och tycket ökar till 1.5 bar.

Men ena kranen för påfyllning började läcka när jag öppnade den, och nu droppar det sakta vatten ur den.

Se bifogad bild, det är alltså den lilla svarta kranen som läcker, har temporärt tejpat en påse för att samla upp vattnet. Bifogar även bild på ritning där kranen kallas "Påfyllning, värmekrets"


Jag antar att det helt enkelt en packning som torkat ut i kranen.

Frågor
Vad brukar det vara för packningar?
Borde vara tämligen lätt att byta själv?
Bör jag tänka på något speciellt när jag skruvar isär kranen? Jag antar att jag stänger av centralen och relevanta kranar och sedan helt enkelt monterar av kranen och tar mig en titt.


Manual för fjärrvärmecentralen
https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2017/05/Manual-Alfa-Laval-Mini-Eco.pdf
 
  • VVS-installation med mässingsventil, sensor och en skyddande plastpåse i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över värmesystem med betecknade komponenter som rör, ventiler och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade du någon lösning? Har liknande problem
 
Jag löste det genom att helt byta ut kranen, det fanns inga synliga packningar i den gamla kranen som gick att byta.

Minns inte exakt tillvägagångsätt, men har för mig att jag stängde av fjärrvärmecentralen, stängde alla kranar där vattnet går in/ut från fjärrvärmecentralen. Sedan monterade jag loss den läckande kranen och lät vattnet som var kvar i centralen rinna ut i en hink.

När kranen väl var loss gick jag helt enkelt till närmsta byggvaruhus, i mitt fall var det hornbach, de har ett relativt stort utbud av vvs prylar. Gängorna och kranen var i flera delar, så jag kunde ta med mig gängorna i båda ändarna som kranen monterades på för att på så sätt vara helt säker på att jag fick rätt dimensioner på gängorna i den nya kranen. Det fanns ingen passande 90 graders kran liknande orginalkranen, utan jag köpte en rak kran och sedan en 90 graders böj med invändinga/utvändiga gängor.

Monterade sedan på den nya kranen, använde lin och tillhörande tätningspasta i gängorna. Det har hållit tätt sedan dess.

Verkar vara denna kran som jag bytte till + en 90 gradersböj

https://www.hornbach.se/p/kulventil-veporit-1-2-ig-x-ig-rod/6109859/

edit: såg nu att jag antagligen hade utvändig + invändig gänga på den nya kranen jag köpte, men det var i alla fall en liknande som kranen i länken
 
Redigerat:
P Perplexus skrev:
Hittade du någon lösning? Har liknande problem
Här är en bild på resultatet
 
  • VVS-installation med mässingsrör, röd ventil och manometer visar tryck. Otydlig skugga på grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat och tack för bra beskrivning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.