Hej!
Jag har ett golvvärme system på ventilation. Nu har det helt plötsligt slutet fungera. Jag har spänning fram på alla tre faser genom säkringen. Alltså måste det vara termostaten som krånglar? Eller kan det vara relät? Relät klickar inte när jag drar igång det. Men det kan väl även vara att den inte får någon signal från termostat att den ska dra igång? Kan jag på något sätt reda ut om det är relät eller termostat som är paj?
Relät klickar inte oavsett vad jag ställer in temperaturen på.

Tack på förhand.
 
  • Elcentral med kablar, kopplingar och termostat för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringen/brytaren på vänster sida är nere, ska nog stå uppåt. kanske du har stängt av vid undersökningen. Har du en manual för den ? Annars så kortsluter du termostaten för att kolla om den är trasigt.
 
J jonaserik skrev:
Säkringen/brytaren på vänster sida är nere, ska nog stå uppåt. kanske du har stängt av vid undersökningen. Har du en manual för den ? Annars så kortsluter du termostaten för att kolla om den är trasigt.
Säkringen är av just nu men har vart till när jag testat. Vad ska hända när jag kortsluter termostaten då? Jag har tyvärr inga manualer.
 
Riktigt gamla grejer, kortsluter du termostaten så ska kontaktorn säkert dra, om du öppnar den så är troligtvis två kablar in i den och då vid låg temp så sluter ett par bleck i den, foto på termostaten är bra. Den är säkert från forntid den med.

Edit sitter ett schema i lådan, men det skyms av kablarna.
 
Lyft på locket på reglercentralen står säker något i locket.
 
J jonaserik skrev:
Lyft på locket på reglercentralen står säker något i locket.
Matning till vänster, sen kanalvärmare, överhettningskydd, fläkt 230v, givare termostat.
 
  • Eluttag, kablar, säkringar, och tidsrelä inuti elskåp. Teknisk, industriell, komplex, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta golvvärme eller ventilation? Jag fattar inte trådstarten.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är detta golvvärme eller ventilation? Jag fattar inte trådstar
Ventilation var väl fel ord. Men det ligger rör i grunden som det pumpas ut varm luft i. När jag tänker luftsystem går det direkt till ventilation.
 
Som svar till Farstatjej90, det fanns en gång i tiden ett luftvärmningssytem, kanaler under bjälklaget, luften värmdes med antingen oljepanna eller EL-spiraler via luftväxlare och ventiler i ytterväggarna som blåste in i rummen. Den typen försvann för ca 40 år sen, då den inte var så effektiv, men oljan var billig.
Så till TS öppna termostaten och foto den, det är säker 230 V i den, samt luckan på regleringen för att kunna se vad som finns, även foto på baksidan locket om det står något där.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Borde inte vara omöjligt att felsöka fram felet.
Har regulatorboxen (JEFF) spänning? Kanske sitter det någon glasrörsäkring under locket?
Kolla detta.
 
J Josth skrev:
Finns fortfarande system för luftburen golvvärme att köpa idag. Passar bra för vissa ändamål. [länk]
Hur värms luften? Det är en brödrost /hårfön egentligen eller? Det verkar inte så effektivt.
 
  • Gilla
u-k
  • Laddar…
Det finns både elvärmare och vattenburen värmare så det fungerar med allt från pelletspannor och värmepumpar till fjärrvärme. Systemverkningsgrad vet jag inte men det blir nog inte lika effektivt som vattenburen golvvärme.
 
E etompau skrev:
Borde inte vara omöjligt att felsöka fram felet.
Har regulatorboxen (JEFF) spänning? Kanske sitter det någon glasrörsäkring under locket?
Kolla detta.
Den har spänning fram ja. Öppnat men hittar ingen säkring.
 
  • Elektronisk kretskort med reglage för temperatur och fläkthastighet, hand som håller, bord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller kretskort med komponenter som kondensatorer, relä, kopparfläns, LED-lampor och integrerade kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Lyft på locket på reglercentralen står säker något i locket.
Ingen info inuti reglercentralen. Bifogar bild på den och även temp givaren.
 
  • En hand håller ett kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, transformatorer och integrerade kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa med slitage, svart penna, några krumelurer ritade, hand syns, dammigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.