Ska köpa in reglering till golvvärmen och tänkte köpa Uponors Smartix Wave men jag läser att endast deras 24v ställdon får användas.

Varför det?
 
Kanske för att det är Smartfix, annars gåt det med vilka 24 V som helst och annan central. Men varför dessa dyra grejer, det går att vara utan dom, men allt går att sälja med mördande reklam och hänvisa till något som smarta hem. Allt går sönder med tiden och dyrt blir det.
Värmen i slingorna ska regleras av värmekällan och ställas in med öppna termodon. sen strypa in varje slinga till en skillnad ut i golv och retur till ca 4 - 5 C. Finns det stora fönster i syd så kan det vara motiverat med termostat där. För sovrum stryps det ner lite extra. Efter instrypning så fungerar det så många år som slingorna håller. Kanske 50 år.
 
Vad är det som skulle göra skillnad på smartix menar du?
 
Dom stora invensteringarna som det kostar, dom är inte gratis dessa prylar, i ditt läge skulle jag nog se vad som kan löna sig. Allt går att sälja med mördande reklam hur bra det är som dom säger. Men jag och andra är mycket tveksamma till det. Systemet kostar säker 10 kkr eller mer. Men ska di sitta i Thailand och kolla samt styra vämen i huset så ¨OK., Som jag skrev tidigare så kan man få till det utan en krona i utlägg, det tar lite av ens tid att göra det på enklaste och billigaste sätt. Men du ska veta att det tilltalar inte tillverkare och försäljare, dom tjänar grovt på det. En liten fråga till dig, har du för avsikt att helt eller delvis automatisera ditt hus totalt, som det verkar vara en trend just nu, syns överallt i forumet om det. Men betänk kanske flera gånger, är det värt kostnaden, med en massa elektronik. Nästa stora åskväder som drar över er, kan slå ut allt eller inget, ingen som vet. Vad finns då kvar av det fina/bra att ha då. Men som sagt det är upp till var och en att göra/installera något. Där lägger jag mig inte i, försöker bara förklara min och andras ståndpunkt angående trenden som har kommit om all elektronik i samhället. Det är inget av måste, grannen har och då måste jag ha det med.
 
Är det någon som får några vettiga svar på Byggahus längre?🤔

Någonting har hänt här de senaste åren. Det har blivit nåt helt annat jämfört med när vi byggde huset för 10år sedan.

Jag mailar Uponor i stället. 🙂
 
P Mattiaz skrev:
Är det någon som får några vettiga svar på Byggahus längre?🤔

Någonting har hänt här de senaste åren. Det har blivit nåt helt annat jämfört med när vi byggde huset för 10år sedan.

Jag mailar Uponor i stället. 🙂
håller med!

På din fråga så fungerar no-name ställdon fortfarande, det är liksom inget magiskt med smartrix utan det är som vanligt två trådar mellan centralen och ställdonet. I vanlig ordning så tror jag dels det är en fråga om support osv och det blir enklare för dom att garantera att allt funkar ihop
 
Tack!

Tänkte att det lät lite konstigt. 🙂
 
Å för kännedom så funkar det alldeles utmärkt med andra fabrikat. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.