Hej. Har problem med att få till någon vidare fart i min vedpanna, det är en focus värme v35 som är självdrag. Vi eldade förra säsongen och försökte lära oss den, men har inte gått så bra…
Jag har sotat skorsten och panna mycket noga för att utesluta att det är sot kvar någon stans och det hjälper inte, det brinna väldigt långsamt, kanske kan kalla det för ”glödbrand” och luktar fränt, typ stickande i näsan.
När jag tänder upp panna så lägger jag lite kartong i botten med fina stickor uppepå och lite större uppepå de och låter det brinna en stund innan jag börjar fylla panna, och det tar tid och ryker in så fort man öppnar luckan, gör jag fel där?
Veden är fälld i vintras och klöven inan påsk, ligger i vedskjul och torkar, köpte en fuktmätare som jag hört ska vara pålitlig och den visar runt 20%. När vi besiktigade skorstenen så stod det att det var 24 (pa) vad menas med det? Är det trycket i pannrummet eller? Någon som har koll på hur stor pipa det bör vara till en 35kw panna? Kan det va den som är för liten? Ska ta och mäta den imon
Tacksam för all hjälp jag kan få så jag kan få bukt på mitt problem inan grannarna tröttnar😅 (som tur är så har vi inte många) tack på förhand 🙏🏽
 
Dålig fart i skorstenen. Fungerade förra säsongen, Ingen eldning i somras. Har sotarn varit hos er i närtid.
Var i landet är ni, södra delen så bygger kajor , kråkor bon i pipan, blir till att gå upp på taket att kika ner hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.