Hej forumet. Hösten kryper sig på och det var dags att slå på värmen hemma. Fjärrvärme. Luftade systemet som vanligt, kom lite luft, och kollade därefter trycket. Nere i en halv bar, brukar stå på 1-1,5. Inga problem tänkte jag, fyller på lite med kranen.

Nu till problemet: kranen fungerar inte. Händer inget när jag vrider på den, går att snurra flera varv. Ser också ut som det krypläckt lite vatten vid kranen. Bifogar bilder.

Vattenventil och rör mot tegelvägg, korrosion synlig, rörmokeri, kablar och värmepannans etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeväxlare, rör, tegelvägg, klistermärke med instruktioner, otydlig, möjligen ett värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rör, ventil och slangar inuti ett utrymme, möjlig underhållssituation eller reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har något vagt minne av att den strulat tidigare men att det då ändå gick att fylla på. Vad jag kan se är den inkopplad på tappvarmvattnet.

Det finns en skruv uppepå själva vredet. Jag har inte testat att skruva med mejsel på den. Skulle det kunna gå att manövrera vredet med skruven? Eller dra åt så vredet tar igen?
En närbild på ett rör med en monterad ventilkoppling och diverse kablar i ett tekniskt eller industriellt sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det bara att byta hela den delen?
Mätverktyg används för att mäta rördimension nära andra installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klarar värmen i huset för stunden på det tryck som finns, inga höjdskillnader, men det känns ju som jag måste hitta på något för framtiden.

Tacksam för råd
 
Jag fryser ihjäl, det är så kallt... stackars barn men snart blir det varmt.
 

Bästa svaret

Skruva loss skruven så kan du dra loss plastratten.
Då blottas själva ventilstången som du kan dra runt med en rörtång eller annat verktyg med lite kraft.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skruva loss skruven så kan du dra loss plastratten.
Då blottas själva ventilstången som du kan dra runt med en rörtång eller annat verktyg med lite kraft.
Tack! Vem hade trott att Ebba Grön skulle föra ärendet framåt? :) ska vända kycklingen och sen gå ut och testa
 
  • Kycklingar steks i ugnen, visar temperatur på 245 grader, matlagning, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Perplexus skrev:
Hej forumet. Hösten kryper sig på och det var dags att slå på värmen hemma. Fjärrvärme. Luftade systemet som vanligt, kom lite luft, och kollade därefter trycket. Nere i en halv bar, brukar stå på 1-1,5. Inga problem tänkte jag, fyller på lite med kranen.

Nu till problemet: kranen fungerar inte. Händer inget när jag vrider på den, går att snurra flera varv. Ser också ut som det krypläckt lite vatten vid kranen. Bifogar bilder.

[bild]
[bild][bild]

Jag har något vagt minne av att den strulat tidigare men att det då ändå gick att fylla på. Vad jag kan se är den inkopplad på tappvarmvattnet.

Det finns en skruv uppepå själva vredet. Jag har inte testat att skruva med mejsel på den. Skulle det kunna gå att manövrera vredet med skruven? Eller dra åt så vredet tar igen?
[bild]

Eller är det bara att byta hela den delen?
[bild]

Klarar värmen i huset för stunden på det tryck som finns, inga höjdskillnader, men det känns ju som jag måste hitta på något för framtiden.

Tacksam för råd
Äger du fjv-centralen själv, min ägs av energibolaget.

Drabbades av samma fel och ventilen hade fastnat pga kalk/föroreningar, sen för att fixa det måste man då stänga av kallvattnet i huset.
 
Vattenfall driftar den men har inget serviceavtal så antar att det här faller på mig. Men jag kan nog mecka lite om det behövs
 
P Perplexus skrev:
Vattenfall driftar den men har inget serviceavtal så antar att det här faller på mig. Men jag kan nog mecka lite om det behövs
Ok, du har fått bra tips men tänk på att stänga kallvattnet vid vattenmätaren vid behov.
 
D Dilato skrev:
Skruva loss skruven så kan du dra loss plastratten.
Då blottas själva ventilstången som du kan dra runt med en rörtång eller annat verktyg med lite kraft.
It's the terror of knowing what this world is about...

Det funkade prima! Vi är åter Under Pressure. Får se om det är värt att leta ett nytt plastvred. Var ju enkelt med en skiftnyckel
 
  • Manometer med Celsius- och bar-skala bredvid en stängd skiftnyckel, verkstadsmiljö, fokus på mätaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastknopp med rostig skruv, nedsliten, möjligtvis del av maskin eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.