M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Har du månadsmedel och antal kWh så är det enkel matte. Har du timspot får du installera en mätare där du kan få ut kWh per timma och sedan köra det mot spotpriset i t.ex. excel, alternativt använda Tibber som specar det separat. Glöm inte lägga på nätavgifterna+skatt.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Är det så viktigt att det blir exakt rätt timpris när du laddar. Räcker det inte med antal Kwh X ditt snittpris.
 
  • Gilla
bandolin och 2 till
  • Laddar…
F
M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Typ alla laddare med app kan visa detta? T ex easee.

Dock får man knappa in elpriset själv. Har inte orkat uppdatera mitt..
 
  • Energianvändningsapp, daglig elanvändning i garage, månadskostnader, stolpdiagram, mobilskärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Vad har du för el abonnemang, fast rörligt eller timpris. Det avgör lite vad och framför allt hur. Du har fått ett apr tips, men vilket du kan använda beror på abonnemangs form.
 
M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Får du inte en schablonersättning av arbetsgivaren?
En kompis får detta och har gått med "vinst" uppåt 3000:-/månad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Rickard.
Inget svar på frågan men är det inte lite överkurs?

Ganska standard är en slant per mil i tjänst och ett enkelt sätt att hålla alla nöjda är att bara avrunda uppåt en aning och justera om det behövs i framtiden. Bilar med denna lösning brukar väl i regel vara företagsbilar eller förmånsbilar så körjournalen ska ändå finnas så ingen mer "data" behövs samlas in.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Attitudeswe
  • Älska
enoch85
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vad har du för el abonnemang, fast rörligt eller timpris. Det avgör lite vad och framför allt hur. Du har fått ett apr tips, men vilket du kan använda beror på abonnemangs form.
Just nu har jag en rörligt abonnemang, låter som det är lättast med den eller fast pris.
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Alla vanliga laddare kan visa din energiförbrukning. Ibland ned på timnivå men åtminstone på dygnsnivå.

Du skriver att du har "rörligt pris". Är det månadspris (alltså samma pris för hela månaden, men olika pris olika månader) eller är det timpris?

Om det är månadspris så tar du bara ditt månadspris per kWh (inklusive elnät) och multiplicerar med din energiförbrukning du får från laddaren.

Detta gör du på ett par minuter per månad.
 
  • Gilla
Mvdkem och 1 till
  • Laddar…
Förresten, bra elbilar kan också själva säga hur mycket energi de laddat. Vet dock inte om jag skulle lita på dem.

Jag har en Volvo-elbil och de har inte ordnat så att det går att se laddning. Det är mycket de inte ordnat så min rekommendation är verkligen att undvika Volvo om du kan. Offtopic men ändå bra råd! :)
 
  • Gilla
bandolin
  • Laddar…
Går även att lösa med lite hemautomation med t.ex. homeassistant.
En mätare som mäter förbrukningen på laddaren, om den inte kan integreras som den är och sedan en integration mot nordpool för priserna.

Har du inte timpris, så är det ju ännu enklare...
 
B
M Mvdkem skrev:
Tack. Jag har precis läst om Greenely. Det verkar som om de kanske kan ge insikt i kostnaderna?
en kompis har att han ska betala elen själv, MEN, skriver sen körjournal och får 6 kr/ mil för att ladda själv. det är en mycket enklare lösning......
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Boan skrev:
en kompis har att han ska betala elen själv, MEN, skriver sen körjournal och får 6 kr/ mil för att ladda själv. det är en mycket enklare lösning......
Förutsatt att man främst laddar hemma…
 
M Mvdkem skrev:
Just nu har jag en rörligt abonnemang, låter som det är lättast med den eller fast pris.
Jag får ersättning för laddningskostnader och behöver bara presentera min kostnad per kWh för att ladda på schablon, dvs i princip elräkningens totala belopp delat med antalet kWh. Eftersom att jag har timtaxa så är det normalt en vinstaffär då laddning främst sker när det är som billigast. Siffran för total mängd kWh får jag ut från boxen, siffran i bilen är ofta lägre då den inte tar hänsyn till tex förvärmning av bil eller övriga förluster.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.