Vi håller på att regla upp stommen för vår tillbyggnad och ska ha en trappa upp till nya övervåningen. Trapphuset kommer att bli 185cm brett och 165cm djupt men skulle kunna offra lite av garderoben bakom och öka djupet till 210cm om det blev en väldigt mycket bättre trappa. Höjden golv till golv är 260cm.

Enligt olika trappformler så får det precis plats en u-format trappa utan vilplan med 14 steg och 510cm i planmått med 165cm i djup, men med vilplan skulle det behövas 250cm djup (vilket jag inte har).

Frågan nu är om någon har några bättre ideér än dessa standardformler? Har någon själv en liknande trappa och kan dela med sig hur känslan i en sådan är, känns den liten och trång utan vilplan? Jag tar gärna emot inspirationsbilder på liknande trappor!
 
Inga trappexperter eller trappentusiaster som kan komma med lite insikter?

Jag har fått svar från ett trappsnickeri att det skulle funka bra med en u-format trappa utan viloplan med 165 djup, men de svarade inte på frågan om det gick att göra något smart för att få till ett viloplan.

Jag kanske får inse att det inte går att få till, men det hade varit synd...
 
På dom måtten så går det inte att få ett stannplan på vägen upp, det skulle kanske gå med 2 st 125 mm plank och vad skulle det ge, en brantare trapp och trångt att runda staket. Inget att tänka på. Lita på dom som gör trappor och har erfarenhet om dessa.
 
Du har ju helt rätt såklart! Jag var inne på att offra, säg 60cm, av garderoben bakom trappan för att få den 60cm djupare och kanske få plats med ett vilplan men inser väl att det är en dålig uppoffring. Får bli en mer standard u-trappa utan vilplan helt enkelt.

Tack för att du talade in lite vett i mig ;-)
 
Något att tänka på. Samtliga trappor U eller L kommer att gnälla/knarra om något år. Du ska se till att du får en stolpe i vecket/rundeln på utsidan och är skruvat i yttre vagnstycket. Som står på golvet och går upp till staketet. Är bra att ankra staketet i så det inte svajar. Gärna även i hörnet under vagnstycket. Har själv en L-trappa och satt en stolpe + under i hörnet. Klöv två 45X95, hyvlade och limmade ihop. Den knarrar eller gnäller inte ens med två på efter nu 20 år
 
  • Gilla
Detraw
  • Laddar…
Super bra tips! Om jag förstår dig rätt menar du med rundeln alltså att man går runt stolpen när man går upp i u-trappan? Ska man fästa staketet då behöver man täcka halva trappan (den halvan innan svängen nerifrån sett) på övervåningen, men det vill man kanske göra för att få mer golvyta på övervåningen istället för att ha hela trapphuset öppet uppåt?
 
Det blir alltid ett litet veck, även om trappen är rund och U-format, det är där stolpen ska vara + kanske ett stöd mellan vagnstycke och golv i innerkant. Har sett och gått i många trappor L eller U och dom knarrar/gnäller, ibland t.o.m så andra vaknar om någon går upp eller ner i trappen.
 
Alright, tack för tipset. Peppar peppar lyckas jag undvika knarr!
 
T
Jag tror också på att vangstycken ska ha stöd i hörnen på trappan och inte "hänga fritt" men kanske inte så mycket för (mot) knarr, utan för stabilitet. Har man ett långt vangstycke som går längs en vägg kan det även vara bra att fästa upp det mot väggen så att det inte "gnikar" när vagnstycket böjs lite under belastning och går mot väggen.

Det som är värt att tänka på är att sättsteg och plansteg kan knarra om man har "otur"... vi har det problemet med en relativt ny trappa från en "känd" leverantör. Där sköts sättstegen in i spår i vangerna nedifrån och skruvades med tre skruvar in i planstegen samt att montören satte silikon i spåret mellan sättsteg och plansteg. Det funkade ett tag men knarret har tilltagit med tiden.

Det jag har läst i efterhand var att man "förr i tiden" gjorde sättstegen med lite båge uppåt och sen pressades uppåt innan man fäste dem. Det ska enligt artikeln jag läste göra att när man går på plansteget så det böjs nedåt inte ska gnida mot sättsteget och skapa knarr.

Jag har tyvärr inte kunnat ta loss några sättsteg på vår trappa (än) för att kolla om det kan hjälpa förr oss. Det kom visst långt ner på priolistan hemma... efter att sätta klart dörrfoder, bygga odlingslådor och en snyggare lösning än 2x6:surprised:r på klossar till en trapp mellan entré och inre hall... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.