Hej

Har en fråga.

Om man betalar varmhyra ingår väl varmvatten?

Om det är så att man oftast inte har varmvatten........och man har påpekat detta för hyresvärden och han säger att det varit en massa experter och kollat och allt ser bra ut, och att han inte kan göra mer........är det då inte rimligt att kanske göra en kompensation genom en smärre sänkning av hyran kanske till detta är åtgärdat och felet har hittats? Jag menar, varför ska man egentligen gå och betala för något man inte har tillgång till när man behöver det.

detta har jag påpekat för hyresvärden ( att det inte finns varmvatten.., inte om kompensation av hyra) flera gånger innan och det är fler familjer som klagat på varmvatten.
då skall man väl inte få en utskällning ?

Jag menar det är inte så trevligt att när man väl tvålat in sig och har schampo osv osv, att man skall behöva duscha i kallt vatten, det tror jag ingen är så förtjust i?

Hyresvärden säger att man får vänta i 20 minuter tills varmvattnet stigit igen, skall man då stå där och frysa med tvål och schampo osv osv innan man kanske får en chans att kunna duscha av sig?
Dessutom tar det längre tid än bara 20 minuter för varmvattnet att komma igen.

Vi är 4 st i familjen...dvs 2 vuxna och 2 barn, nu har dom hotat och sagt att dom skall ta bort badkaret för att ett badkar motsvarar 8 st duschar sa hyresvärden. Jag tycker att ett bad som skulle motsvara 8 st duschar låter väldigt mycket. jag vet inte om det är sant eller inte.

Nu är det så att vi badar inte överdrivet, men tycker att det är skönt , speciellt min sambo som har väldigt dålig rygg, att kunna krypa ner i ett varmt bad. och eftersom det varit dåligt med varmvatten så har vi alla 4 faktiskt delat badvatten, vilket inte är så trevligt, men just för att varmvattnet skall räcka till alla. men annars så duchar vi för det mesta.

Vill gärna veta vad lagen säger om detta.

Tack på förhand
 
Nu kan jag inte hur man gör rent juridiskt men.......
Man kan innehålla en del av hyran och betala in den till....länsstyrelsen........ tror jag det är.
Det beloppet ska ju på något sätt motsvara den oangelägenhet som man har.

Viktigt är dock att man deponerar denna summa hos länstyrelsen och inte "behåller" den själv.

Kolla med kommunens konsumentvägledare som säkert kan hjälpa dig med detaljer.
 
Hyr du lägenhet så borde hyresgästföreningen kunna hjälpa dig.
 
vi är tyvärr inte med i hyresgästföreningen men skall nog gå med där tror jag.

Men skulle gärna vilja veta vad lagen säger om detta och kanske om det finns något på nätet man kan läsa.

MVH
 
Gå in på www.google.se.
som sökord fyller du i : "deponering av hyra" OBS Citat-tecknen ska var med !
tryck på sök.

Då får du upp en massa länsstyrelser samt hur man går till väga !

Lycka till !
 
Tack....hittade massor :)

Där står det också svart på vitt:

Hyresgästen har under vissa förutsättningar rätt till reduktion av hyran, om :

* lägenheten är i bristfälligt skick,
* hyresgästen inte kan utnyttja lägenheten på det sätt som är avtalat med hyresvärden,
* lägenheten ännu ej är i färdigt skick när tillträde ska ske,
* lägenheten inte är utrymd i rätt tid av den som skall flytta
* hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet,
hinder eller men på annat sätt uppstår i rätten att använda lägenheten utan att hyresgästen kan lastas för detta.

Dom understrukna borde ju passa in på vårt fall.
Tack :)

Ps : fick också information om det som hyresvärden sa att ett bad skulle motsvara 8 dushar, vilket INTE är sant om man läser denna länk nedan:
http://www.valbo.se/Nyheter/default.asp?owner=tks&Topic=nyheter&id=280&Page=x

Så eftersom vi ofta badar 2 och 2 åt gången för att spara in varmvatten, så borde ju hyresvärden vara väldigt nöjd.
 
jovisst vill dom det, men om inte det stämmer som dom säger så, är det väl falsk marknadsföring.

Och den fakta man får från den sidan är nästan samma fakta jag fått upp på andra sidor och så här stod det på kalmar energi hemsida.

"
Hur stor är kostnadsskillnaden mellan ett bad och en dusch? Enkelt kan sambandet förklaras med följande exempel. Till ett bad går det åt ca 150 liter 35-40 grader vatten. För att värma upp denna mängd vatten behövs ca 5 kWh (ca 4 kr). En modern dusch drar ca 12 liter vatten per minut. Dividerar man 12 (liter) med 150 (liter) får man siffran 12,5. Det är hur många minuter man kan duscha för att det ska gå åt samma mängd uppvärmt vatten som till ett bad. Tips! När du duschar stäng av kranen medan du tvålar in dig. "

Sedan på på en annan sida på energimyndigheten finns det en liten notis där det står:

"Visste du att...

...en dusch på 12,5 minut i många fall gör av med lika mycket varmvatten som ett bad i badkar? "

Så det jag menar är att 1 bad INTE motsvarar 8 duschar som min hyresvärd sa.

Och en normal dusch enligt experter är ju på ca 10-12 minuter, och har man tonåringar vilket vi också har, så står dom ofta mycket längre, så badkar är att föredra.

Men tack för tipset :) alla tips är välkommna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.