Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett par exempel som elektrikern kan installera i centralen:
- [länk]
- [länk]

Hur noga skall den mäta? Vem betalar kostnaden?
Tack för svaret. Jag kollade, men det verkar som att produkterna du länkade till bara mäter kWh som används. Jag letar efter ett sätt att se kostnaderna för att ladda bilen utan att manuellt behöva kontrollera den använda kWh och multiplicera det med elleverantörens kWh-pris.
 
Du behöver ett helt system för detta. Men jag vet ingen som säljer en färdig lösning utan man får plocka ihop något själv. Men det jag undrar över är vem som skall betala effektkostnaden? Förbrukade kWh är ju enkelt att få fram.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mvdkem skrev:
Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Ja, men eftersom du inte vill lägga dom 30 sekunderna varje dag på att manuellt räkna fram kostnaden så blir det ett mycket större projekt...
Sedan beror ju kostnaden på vad för elabbonnemang du har, rörligt, fast eller timpris.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svaren. Det verkar som att det är mer komplicerat än jag trodde. Jag bodde i Nederländerna tidigare och där är det ganska vanligt att man får inblick i laddningskostnaderna.
 
Iaf det enda rimliga system för detta är att du skaffar en MID-kapabel elmätare som du sedan läser av månadsvis. Det pris per kWh du sedan får betala till din elleverantör kan man sedan använda för att rapportera kostnad till arbetsgivaren. Men när effektavgifter kommer in i leken så blir det tråkigt. Jag ser inget annat praktiskt sätt än att nyttja en schablon för detta.

Någonstanns så skall ju detta bokföras hos arbetsgivaren, jag tror att en MID certifierad elmätare samt digitala foton på den som avläsning vid varje månadsskifte skulle duga som skattemässigt underlag.
 
M merbanan skrev:
Iaf det enda rimliga system för detta är att du skaffar en MID-kapabel elmätare som du sedan läser av månadsvis. Det pris per kWh du sedan får betala till din elleverantör kan man sedan använda för att rapportera kostnad till arbetsgivaren. Men när effektavgifter kommer in i leken så blir det tråkigt. Jag ser inget annat praktiskt sätt än att nyttja en schablon för detta.

Någonstanns så skall ju detta bokföras hos arbetsgivaren, jag tror att en MID certifierad elmätare samt digitala foton på den som avläsning vid varje månadsskifte skulle duga som skattemässigt underlag.
Tack. Jag har precis läst om Greenely. Det verkar som om de kanske kan ge insikt i kostnaderna?
 
  • Gilla
Daniel821
  • Laddar…
M Mvdkem skrev:
Tack för svaren. Det verkar som att det är mer komplicerat än jag trodde. Jag bodde i Nederländerna tidigare och där är det ganska vanligt att man får inblick i laddningskostnaderna.
Jag tar fram priserna för elbilsladdning i min BRF. Då vi köper viss del prissäkrad och resten till spotpris så är det svårt att ta fram en enkel prissättning. Om man har ett avtal där man betalar en summa per kWh så är detta problem en enkel multiplikation. Men då kostnader uppkommer på annat sätt så får man hitta en annan modell som ger kostnadstäckning.

Frågan hur det blir i just ditt fall beror ju på ditt elavtal samt elnätsavtal. Rent utrustningsmässigt så om man kan utläsa förbrukning varje timme så kan man få fram alla siffror. Men det kan bli ganska komplexa beräkningar, speciellt om man har ett elnät som infört effektavgifter.
 

Bästa svaret

Walle85
Så här ser min tibber faktura ut som jag får varje månad, om du endast kör deras smartladdning så är det iaf separat listat.

Elräkningssammanfattning för juli 2023 med specifikation för smartladdning, elförbrukning och månadsabonnemang. Priser i kronor.
 
  • Gilla
MartinTro och 3 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Så här ser min tibber faktura ut som jag får varje månad, om du endast kör deras smartladdning så är det iaf separat listat.

[bild]
Det här ser precis ut som det jag letar efter. Tack!
 
M Mvdkem skrev:
Det här ser precis ut som det jag letar efter. Tack!
Glöm inte att lägga på skatten och överföringsavgiften....
 
  • Gilla
Fredrik Callenryd
  • Laddar…
Walle85
P PurreP skrev:
Glöm inte att lägga på skatten och överföringsavgiften....
Den är dock väldigt enkel att lägga till om man har antal kWh, ändras ju inte så frekvent.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tibber-abonnemanget som krävs gör att man tvingas till timpris för hushållet.

Trivs man med det så ok, men om man inte vill anpassa hela hushållets elförbrukning till timpriserna KAN det bli dyrare än man tänkte sig.
 
@
M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Har du fast pris kan du väl i de flesta laddare registera pris per kWh och se kostnaden eller få ett "kvitto" på laddningen. Men har du rörligt pris är det nog svårare .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.