Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Fast det är inga problem att få pengarna in på föreningens konto har jag hört ryktesvägen...
Vem som faktiskt ansöker av dom boende utmed vägen verkar inte vara jättenoga?
Jag antar att man uppger för Trafikverket att man är väghållare när man söker pengarna. Känns ju så där att lämna falska uppgifter i skriftlig form till en statlig myndighet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att man uppger för Trafikverket att man är väghållare när man söker pengarna. Känns ju så där att lämna falska uppgifter i skriftlig form till en statlig myndighet.
Vilka falska uppgifter? Du kan ju söka som privatperson utan problem vad jag förstått.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Vilka falska uppgifter? Du kan ju söka som privatperson utan problem vad jag förstått.
Om du är väghållare så går det ju bra. Men är du inte det men uppger det så är det falska uppgifter tänker jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du är väghållare så går det ju bra. Men är du inte det men uppger det så är det falska uppgifter tänker jag.
Väghållare är ju de som använder den primärt enligt trafikverket, så det borde väl inte vara några problem.

"Väghållare för enskilda vägar är de fastigheter som har nytta av vägarna."
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/enskilda-vagar/
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Väghållare är ju de som använder den primärt enligt trafikverket, så det borde väl inte vara några problem.

"Väghållare för enskilda vägar är de fastigheter som har nytta av vägarna."
[länk]
Ja, men väghållaren måste ju ha rätt till vägen också. Det har inte en ideell förening, för det krävs en gemensamhetsanläggning eller ett delat servitut om det ska gälla en samfällighetsförening. Se t ex när Trafikverket redogör för den juridiska grunden för väghållaransvar:

Textslide som listar lagar för väghållning i Sverige: allmänna vägar, gatuhållning, enskilda vägar.

https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/vaghallaransvar/

Det är anläggningslagen man refererar till. Och den reglerar just inrättandet av gemensamhetsanläggningar och vägservitut.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, men väghållaren måste ju ha rätt till vägen också. Det har inte en ideell förening, för det krävs en gemensamhetsanläggning eller ett delat servitut om det ska gälla en samfällighetsförening. Se t ex när Trafikverket redogör för den juridiska grunden för väghållaransvar:

[bild]

[länk]

Det är anläggningslagen man refererar till. Och den reglerar just inrättandet av gemensamhetsanläggningar och vägservitut.
Jag menar inte att föreningen ska ansöka. Ät ju bättre om en boende gör det, men sen kan man ange vilket konto som helst för utbetalning. Kanske var oklart vad jag menade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att Skattemyndigheten agerar efter lag, inte efter resonemang om vad som kan gå fel med föreningen i framtiden.
Jag vet inte var skattemyndigheten kom in... Men om du inte tror att en förenings"samfällighet" har potential att spåra ur i konflikter så blir jag förvånad.

Du brukar ju vara lagens man... var kommer denna flexibilitet ifrån?

/ATW
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag vet inte var skattemyndigheten kom in...
Det var frågan som jag trodde du besvarade, varför Skattemyndigheten inte ger organisationsnummer till föreningar som nämner ändamålet att förvalta väg i sina stadgar.

A ArneTW skrev:
Men om du inte tror att en förenings"samfällighet" har potential att spåra ur i konflikter så blir jag förvånad.
det verkar kunna spåra ut rätt bra även med samfälighetsföreningar inrättade av Lantmäteriet.

A ArneTW skrev:
Du brukar ju vara lagens man... var kommer denna flexibilitet ifrån?
Jag vet inte om jag är lagens man egentligen, tänker bara att det är bra som enskild att veta hur den legala vägen ser ut så man kan förhålla sig till den. Den är ju ändå ett rättesnöre. Mer oroande är det ju när myndigheter inte följer lagen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var frågan som jag trodde du besvarade, varför Skattemyndigheten inte ger organisationsnummer till föreningar som nämner ändamålet att förvalta väg i sina stadgar.


det verkar kunna spåra ut rätt bra även med samfälighetsföreningar inrättade av Lantmäteriet.



Jag vet inte om jag är lagens man egentligen, tänker bara att det är bra som enskild att veta hur den legala vägen ser ut så man kan förhålla sig till den. Den är ju ändå ett rättesnöre. Mer oroande är det ju när myndigheter inte följer lagen.
Så vad är din rekomendation?

Min är antingen sköt vägen gemensamt och i samförstånd som de tusentals andra vägstumpar utan vägförening/ samfällighet eller så skapar man en vägsamfällighet.

/ATW
 
  • Gilla
Widemannen
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Så vad är din rekomendation?

Min är antingen sköt vägen gemensamt och i samförstånd som de tusentals andra vägstumpar utan vägförening/ samfällighet eller så skapar man en vägsamfällighet.

/ATW
Jag tror TS vet bäst men med fyra fastigheter och 300-400m m väg så känns det som att en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening tillför väldigt lite värde i förhållande till insatsen. Och även en ideell förening. Att rulla runt en förening med stämmor/årsmöten, styrelsemöten o s v mellan 4 hushåll skulle jag inte uppleva som så lockande för egen del.

Fördelen med gemensamhetsanläggning som förvaltas av samfällighetsförening är ju att styrelsen i praktiken får beskattningsrätt över grannskapet. Men det argumentet håller ju bara om man är ett större antal där det kan formas en majoritet som ger legitimitet för att beskatta grannskapet varje år. Med fyra fastigheter så blir det bara infekterat o man inte redan är helt överens tänker jag.

Men om juridiken är olöst, t ex att en eller flera av fastigheterna inte har formell rätt till utfart via vägen så kan det nog vara värt att ta den där förrättningen och ordna med en gemensamhetsanläggning eller i alla fall ordentliga utfartsservitut enligt anläggningslagen. Om man inte kan ordna det med markägaren i form av avtalsservitut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för goda råd allihopa! 👍

Vi får ta ett samtal mellan oss grannar och försöka komma överens om hur vi ska gå vidare och vilken lösning som känns bäst för oss...
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Så länge ni är bara fyra och kan prata med varandra och enas om nivån på åtgärder som ska göras och vilka summor ni ska bidra med, och alla betalar så skulle jag hålla mig till grundläggande delägarförvaltning den informella vägen utan förening eller bankkonto.

Vägbidrag är inte aktuellt för en så kort väg.

Det som skulle kunna bli ett problem är om det ska göras ett stort jobb och någon, i egenskap av privatperson, står som beställare. Ifall de andra inte betalar och denne då är förpliktad ensam betala enligt avtalet för det som beställts. Men det skulle man nog kunna lösa med ett avtal mellan alla fastighetsägare före en sådan beställning att de alla ska betala sin del av det som läggs ut. Teoretiskt finns då möjligheten att dra det som en skuld via KFM och TR för att kräva pengar av grannen.
 
  • Gilla
Widemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.