Har lite funderingar i framtiden på att införskaffa en ny elpanna och luft/vattenvärmepump. Har förstått att det är föredra ett lågtempererat radiatorsystem.

I dagens har vi högtempererat med enkla panelradiatorer utan konvektionsplåt. Min tanke är att byta ut dessa till dubbla kompaktradiatorer typ k22 www.rinkabyror.se

Kan jag redan idag med min gamla elpanna göra besparingar på att byta radiatorerna? Tänker jag fel som tror att det blir en besparing med sänkt framledningstemp?

Huset är byggt med 1-rörssystem om det spelar någon roll
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Elsheriffo skrev:
Har lite funderingar i framtiden på att införskaffa en ny elpanna och luft/vattenvärmepump. Har förstått att det är föredra ett lågtempererat radiatorsystem.

I dagens har vi högtempererat med enkla panelradiatorer utan konvektionsplåt. Min tanke är att byta ut dessa till dubbla kompaktradiatorer typ k22 www.rinkabyror.se

Kan jag redan idag med min gamla elpanna göra besparingar på att byta radiatorerna? Tänker jag fel som tror att det blir en besparing med sänkt framledningstemp?

Huset är byggt med 1-rörssystem om det spelar någon roll
En lägre framledningstemperatur ger dig relativt sett lägre värmeförluster för transporten. Men utan att räkna på det tror jag man helt fräckt kan säga att skillnaden blir så liten att den aldrig betalar kostnaden för utbytta radiatorer, det är att betala "COP"-faktorn mindre för uppvärmningen via en värmepump som ger chansen till inbesparing (du betalar kanske en tredjedel med värmepump än med panna under den tiden värmepumpen räcker till). Trots den skillnaden brukar kalkylen bli att det tar många många år att få tillbaka investeringen.

Jag har gjort samma utbyte som du planerar, men inte bytt alla radiatorer i alla rum, utan bara de radiatorer som inte räckte till vid den lägre temperaturen (bor i ett äldre hus, och de räknade inte alltid så exakt på det på den tiden).

--- Mats ---
 
Besparing blir det nog inte så mycket med den nuvarande lösningen. Om du sedan byter till värmepump kan det vara ide att byta de som inte räcker till vid den framledningstemperatur som du vill ha. Du får räkna på hur mycket installationen av de nya radiatorerna kostar och hur mycket eltilskott du tror att du behöver för att värma vattnet till den nivå du skulle behövt med de gamla radiatorerna. De radiatorer som blir mycket varma idag behöver förmodligen bytas till 22or eller liknande då.
 
Vad jag menar är alltså att du inte tjänar något på att byta radiatorerna nu och att du sedan bara ska byta de som inte räcker till. Som Mats här ovan gjorde alltså. Det du tjänar på större radiatorer är mindre förluster och större utnyttjande av COP faktorn vilken ändå inte är så stor när du behöver de extra graderna till radiatorerna.

Sen kan man diskutera vilken storlek radiatorerna skall vara. kanske behöver du bara 20or eller 21or. Vad du bör tänka på när du byter radiatorer är också att du påverkar vattenvolymen i systemet, byter du många små till många stora kan du åka på att byta expansionskärl också. Dessutom är förmodligen djupet ut från vägg större på tex 22orna än du har idag, det medför att du får göra lite ingrepp i rördragningen också.

Jag var själ inne på värmepumpspåret ett tag men eftersom mina radiatorer var klent dimensionerade från början så skulle jag behövt byta ut relativt många för att ge pumpen bra förutsättningar att jobba. Detta tilsammans med kostnaden för pumpinstallation mm. fick mig att istället välja pellets till den befintliga pannan då den var i gott skick.
 
Fabian-Bom skrev:
.
.
.
Sen kan man diskutera vilken storlek radiatorerna skall vara. kanske behöver du bara 20or eller 21or. Vad du bör tänka på när du byter radiatorer är också att du påverkar vattenvolymen i systemet, byter du många små till många stora kan du åka på att byta expansionskärl också. Dessutom är förmodligen djupet ut från vägg större på tex 22orna än du har idag, det medför att du får göra lite ingrepp i rördragningen också.
.
.
.
Djupet ut från vägg kan för rörens del bli samma som idag även med 22or, beroende på vad du har för element idag (rören sitter inte i mitten av elementet på 22orna).

Kan du förklara det där med expansionskärlet lite grand? Hur vet man om det skall bytas?

--- Mats ---
 
Djupet ut från vägg kan för rörens del bli samma som idag även med 22or, beroende på vad du har för element idag (rören sitter inte i mitten av elementet på 22orna).

Kan du förklara det där med expansionskärlet lite grand? Hur vet man om det skall bytas?
Jo om man i dagens läge har ett expansionskärl som ligger strax under gränsen på hur mycket vatten det klarar av att arbeta med och sedan byter x antal radiatorer. Säg för enkelhetens skull att du byter 10 radiatorer med 6 liter i varje till 10st med 15 liter i varje så får du en ökning av systemets volym med 90 liter. Eftersom man kommer ha en lägre temperatur i systemet så är det säkert inte så ofta som det uppstår problem i och med att vattenvolymökningen inte är så stor. Men ändå kanske något man ska ha i åtanke om man gör stora ingrepp.

Om expansionskärlet läcker ut vatten är det ett tecken på att det behöver bytas till ett större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.