Har köpt ett nytt hjul till skottkärran. Den gamla "hjulaxeln" är en sorts stålhylsa med ganska stor diameter som sedan spänns fast på ömse sidor om hjulet. Det nya hjulets innerdiameter är dock endast 12 mm d v s mycket smalare. Var hittar jag lämplig stål (?) hylsa till det? Behöver vara ca 12 cm lång.
 
Åsa Lund
Har du köpt rätt reservdel?
 
Bilder på skottkärran (vid hjulet), gamla hjulet med axel, nya hjulet?

Kanske köpa rätt sorts hjul från början?
 
Låter som du får göra en Mac guyver lösning för att få ihop det. Botanisera i VVS-avdelningen på närmsta bygglada.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du köpt rätt reservdel?
Nej jag har (medvetet) köpt en annan (bättre) reservdel. Ett punkteringsfritt hjul eftersom jag upplevde att jag ofta fick punktering på bören. Hjulet i sig verkar jättebra, har en fin bussning, dock är det som sagt lite trängre diameter än originalhjulet. Det kommer att gå att lösa, fästena på ömse sidor är inte problem att "tjocka till", jag behöver bara hitta lämplig stålhylsa.
 
Kan du inte såga av den gamla axeln och använda den som hylsa på båda sidorna?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Låter som du får göra en Mac guyver lösning för att få ihop det. Botanisera i VVS-avdelningen på närmsta bygglada.
VVS borde kunna gå. Kopparhylsa funkar t ex nog oxo...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad är diametern på gamla axeln som du behöver matcha för att kunna spänna fast den?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är diametern på gamla axeln som du behöver matcha för att kunna spänna fast den?
Kanske 28 mm. Fast fästet löser sig enkelt med ett par avklippta slangbitar som utfyllnad. Det är hålet i hjulet som den måste passa i. och det är 12 mm.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du behöver alltså en axel som är 12 mm? Rundjärn i 12 mm borde funka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du behöver alltså en axel som är 12 mm? Rundjärn i 12 mm borde funka.
Har en gängstav som kanske kunde fungera. En slät stång vore förstås bättre. Kanske gängningen förstör bussningen i skottkärrehjulet
 
12 mm låter väldigt klent? Vad är det för hjul?
 
väldigt klent? Jag tror nog hjulet i sig kollapsar innan man skjuvar av en 12mm axel.......
 
Ja, alltså... Inte klent ur hållfasthetssynpunkt. Men alla de hjul till skottkärror och säckkärror jag har stött på har haft större hål. Trodde det var någon sorts de facto standard med ca 16 mm?
 
useless useless skrev:
Ja, alltså... Inte klent ur hållfasthetssynpunkt. Men alla de hjul till skottkärror och säckkärror jag har stött på har haft större hål. Trodde det var någon sorts de facto standard med ca 16 mm?
Hjulet verkar bra. Punkteringsfritt…

Svart gummidäck med rött hjul, vitlagers centerdel, isolerat på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.