A
Har en extra tvättmaskin i verkstaden och vask, tvättmaskin, och vvb använder samma avlopp.
Som jag förstår det så har avloppet används slutet innan med ett långt rör in i där pilen visar.
Som det nu är så är vattennivån under röret varav vattenlåset har ingen funktion och lukt tränger ut. Det låg fullt med stenar i avloppet när jag tog över huset i troligt syfte att höja vattennivån.
Inte så praktiskt om man vill göra rent avloppet då och då.
Jag har planer på att koppla samman vask och tvättmaskin och sen använda mig av samma rör för ett slutet system som innan.

Men röret till vvb, vad används det till?
Tömning?
Vvb är en nyare Nibe. (från 2022)
 
  • Rördel i golv, skada, silikonrester, brunt underlag, text "Gammal rördragning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör, vattenläcka, hål i vägg, text "Rör från vvb", fukt, underhållsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret från vvb kan vara för tömning, men troligen för att släppa ut tryck/vatten vid fel på anläggningen. På högsta punkten på röret intill vvb bör det sitta en övertrycksventil, ser lite ut som en gammal kran till tvättmaskiner.

Det luktar illa i brunnen för det hålet din pil pekar på ska vara pluggat/inte håll där alls. Vattnet ska rinna ner i baljan, under plastbiten på sne och sen vidare, det är det som är själva vattenlåset.

Gissningsvis så är hålet där för att avloppet klarar inte av att svälja allt vatten när det kommer på en gång, då har man gjort sådär för att underlätta. Kan funka men är inte "rätt".

Angående sten i brunnen, ingen aning. Det hjälper inte såsom du skriver, till öht. Möjligen tar stenarna upp plats vilket gör att vattenvolymen i vattenlåset minskar, vilket gör att det torkar ut fortare, vilket gör att avloppslukten kommer tillbaka fortare. Sen varför man vill ha det så är väl något av en gåta....
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A
R Ramsam skrev:
Röret från vvb kan vara för tömning, men troligen för att släppa ut tryck/vatten vid fel på anläggningen. På högsta punkten på röret intill vvb bör det sitta en övertrycksventil, ser lite ut som en gammal kran till tvättmaskiner.

Det luktar illa i brunnen för det hålet din pil pekar på ska vara pluggat/inte håll där alls. Vattnet ska rinna ner i baljan, under plastbiten på sne och sen vidare, det är det som är själva vattenlåset.

Gissningsvis så är hålet där för att avloppet klarar inte av att svälja allt vatten när det kommer på en gång, då har man gjort sådär för att underlätta. Kan funka men är inte "rätt".

Angående sten i brunnen, ingen aning. Det hjälper inte såsom du skriver, till öht. Möjligen tar stenarna upp plats vilket gör att vattenvolymen i vattenlåset minskar, vilket gör att det torkar ut fortare, vilket gör att avloppslukten kommer tillbaka fortare. Sen varför man vill ha det så är väl något av en gåta....
Så då är det bättre att jag pluggar igen hålet då?
Isf med vad?

Jo är stenen där så stiger ju vattennivån till över hålets placering och då luktar det inte längre. Tar man bort stenen så blir vattennivån under hålet = luktar apa.
 
Ja, asså... hålet ska inte vara där alls, möjligen så har det suttit en rensplugg där (typ som en kapsyl fast i plast) man tar bort vid rengöring en gång i tiden, men inte längre uppenbarligen.

Täta med något kan man säkert göra, men det är nog inte där egentligen problemet är.

En sådan skada/modifiering av avloppsbrunnen har ju knappast hänt av sig själv. Då är frågan du behöver svar på, varför har man gjort så?

Det funkar kanske dåligt med avrinningen, lutningen på avloppsrören ligger fel, etc etc. I värsta fall så kommer brunnen inte svälja allt vatten när maskinen tömmer, har du då tätat hålet där så kommer det hamna på golvet istället.

Man får ju hoppas/anta att det där är gjort med flit och av en anledning helt enkelt och att inte nån gjort sådär pga ren okunskap.

Jag hade provat att täta med nånting tillfälligt för att se vad som händer vid tömning av maskinen och gå vidare därifrån. Det finns tyvärr inga genvägar, du får prova dig fram.
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
var ligger stenen? Den kan omöjligt göra så nivån i vattenlåset ändras. Det är ändå utloppet från vattenlåset som avgör nivån.
 
A
Jag förklarade kanske inte tillräckligt tydligt men se på bilderna.
När jag flyttade in så var det två rör uppifrån till avloppet, så som man brukar se det. En smalare från tvättmaskinen och en grövre från vasken.
Sen var det fullproppat med större stenar i avloppet runt alla rör. Kanske 8-10 stenar totalt.
När jag flyttade in så tog jag ur alla stenar för att göra rent och hittade då hålet och på en hylla ovan denna rördel som sitter som ett smeck i hålet.
Hur den har använts vet jag ej men den passar bra ihop med rören från tvättmaskinen.

Jag har ingen att fråga eftersom förra ägarna är avlidna, så det enda jag behöver svar på är vilken som är den bästa lösningen att gå vidare med så att avloppet blir luktfritt igen.
 
  • Rörskärning med verktyg nära, betongyta, text "Ursäkningen är till röret." Arbete pågår, installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörrörande avlopp genom hål i golv; konstruktion, rostigt rör och vattenskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör genom golv med anpassningsmanchett, närliggande sopor och rostigt verktyg på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersOsk skrev:
Jag förklarade kanske inte tillräckligt tydligt men se på bilderna.
När jag flyttade in så var det två rör uppifrån till avloppet, så som man brukar se det. En smalare från tvättmaskinen och en grövre från vasken.
Sen var det fullproppat med större stenar i avloppet runt alla rör. Kanske 8-10 stenar totalt.
När jag flyttade in så tog jag ur alla stenar för att göra rent och hittade då hålet och på en hylla ovan denna rördel som sitter som ett smeck i hålet.
Hur den har använts vet jag ej men den passar bra ihop med rören från tvättmaskinen.

Jag har ingen att fråga eftersom förra ägarna är avlidna, så det enda jag behöver svar på är vilken som är den bästa lösningen att gå vidare med så att avloppet blir luktfritt igen.
Jo det där var ju också en riktig "fuldragning" som kortsluter brunnen.
Byta brunn är för dyrt däremot lite polyester och gelcoat för att täta runt rören och täta till hålet/kortslutningen kanske funkar.
https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543 och 1 till
  • Laddar…
BOOM, där kom den, nu är problemet tydligare :)

A AndersOsk skrev:
så det enda jag behöver svar på är vilken som är den bästa lösningen att gå vidare med så att avloppet blir luktfritt igen.
Nytt badrum, inklusive ny golvbrunn.




Kanske menade du inte "bästa" lösningen, utan något som fungerar tills vidare?

Den där brunnen vill du inte riskera att det rinner vatten ur den, vilket förklarar modifieringen den har fått tidigare. Du ser själv problemet va?

Se bild nedan.

Golv, avloppsrör installation, öppen dräneringshål, byggavfall, rörklammer, arbetsmiljö, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Där pilen är mattan förstörd/trasig. (syns bättre på bild 1 i ditt inlägg) Dvs vatten in där, kommer rinna in låååångt på undersidan av mattan och, beroende på materialet under mattan, antingen stanna där (betong) eller rinna igenom/ruttna upp allt i närheten (trä, väggar, undergolv inkluderade). Det kan vara detta du känner som "lukt" också, beroende på hur mkt vatten som genat in där, men vi behöver inte anta det värsta än.

Antagligen har man insett detta och därför säkerställt att brunnen tar garanterat hand om allt vatten som kommer i rören, dvs tryckt dom för långt och helt förbi vattenlåset, med den nackdelen att man får avloppslukten.

Jag hade tryckt tillbaka röret som det ser ut på bilden, tätat runt omkring röret och den spräckta plasten och undvikt vattenlåset helt, det har ingen prio i detta läge.

När du ändå är där och tätar hade jag kört en sträng silikon runt själva brunnen där man ser att mattan brustit, bara för att.

Ang 2 rör till 1, sätt en y koppling på rörena där det passar sig ovanför brunnen, se vita i bilden för exempel.

Ska man leta efter positiva saker, vore det bästa om detta är i källaren, med betongvägg närmast brunnen.
Är detta på övervåning/Entreplan där det finns källare under är situationen värre tyvärr.

På lång sikt så hamnade nytt badrum eller iallafall minium ny våtrumsmatta samt golvbrunn på "att göra-listan" dessvärre. Kontrollera även utrymmen runt omkring för att se om det kan ha spridit sig i golv, väggar. (missfärgningar, svällningar osv,)

1. i med röret och täta.
2. täta ovanifrån runt "brunnslocket" och mattan.
3. rör inte brunnen mer om detta funkar.
4. Det är nu helt förbjudet att blöta ner mattan kring brunnen.
5. Njut av all tid du sparar på att inte rensa fd vattenlåset :')

Lycka till :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
När jag tänker efter...

Sätt ett löst vattenlås på röret en bit up från brunnen, innan förgreningen till rör 2 för att slippa avloppslukten. På min bild mellan brunn och vita skarven, annars slipper du inte undan lukten hur väl man än tätar nere mellan rör och brunn.
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543 och 1 till
  • Laddar…
A
R Ramsam skrev:
Kanske menade du inte "bästa" lösningen, utan något som fungerar tills vidare?
För mig är detta den bästa lösningen. Vi har väl olika krav helt enkelt.
R Ramsam skrev:
Där pilen är mattan förstörd/trasig. (syns bättre på bild 1 i ditt inlägg)
Nej den är inte förstörd, det är jag som provlimmade allt med kallt pistollim.
R Ramsam skrev:
Jag hade tryckt tillbaka röret som det ser ut på bilden, tätat runt omkring röret och den spräckta plasten och undvikt vattenlåset helt, det har ingen prio i detta läge.
Ja det är ju det jag velat göra från början.
Min fråga var vad som hände med röret från vvb då?
R Ramsam skrev:
Ska man leta efter positiva saker, vore det bästa om detta är i källaren, med betongvägg närmast brunnen.
Är detta på övervåning/Entreplan där det finns källare under är situationen värre tyvärr.
Vanligast är väl att man har verkstad på bottenplan?
R Ramsam skrev:
Sätt ett löst vattenlås på röret en bit up från brunnen
Röret har stor böj som fungerar som vattenlås.
A AndersOsk skrev:
Jag har planer på att koppla samman vask och tvättmaskin och sen använda mig av samma rör för ett slutet system som innan.

Men röret till vvb, vad används det till?
Tömning?
Min ursprungliga fråga.
R Ramsam skrev:
Lycka till :)
Tack. 😀
 
När kall vatten värms upp då expanderar det. Röret från vvb är för att få undan vattnet när trycket i vvb blir för högt. Så tänk på en lösning lösning att få undan undan detta vattnet också. Det blir en hel del.
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
A
R Ramsam skrev:
Ja, asså... hålet ska inte vara där alls,
Jo alltså det ska det och det är det enda röret/vägen ut för vattnet.
Nu fattar ni kanske varför vattennivån stiger i kamrarna om man lägger i sten.
S Stefan1972 skrev:
Det är ändå utloppet från vattenlåset som avgör nivån.
Finns inget utlopp från den, bara genom hålet i sidan där röret passar.
 
Genom att punktera skyddslocket i brunnen, så har man ju tagit bort funktionen av " vattenlås" och avloppslukten kommer rak ut i rummet. Det riktiga är ju att täta och använda den rätta platsen för att tömma vatten d.v.s. på höger sida i bilden. Att koppla sig förbi vattenlåset gör ju ingen skillnad i brunnens vattennivå såvida det inte är mycket trångt under vattenlåsväggen ( kanske därför någon försökt bromsa återfyllnad m.h.a. stenar? ).
Stolben i golvhylsa, med smuts och skräp omkring, rör synligt, markerat med blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Simpel ritning, blåa linjer, antydan till båt och vågor, konstnärlig, abstrakt, barnlik, minimalistisk, teckning, ljus bakgrund.
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Genom att punktera skyddslocket i brunnen, så har man ju tagit bort funktionen av " vattenlås" och avloppslukten kommer rak ut i rummet. Det riktiga är ju att täta och använda den rätta platsen för att tömma vatten d.v.s. på höger sida i bilden. Att koppla sig förbi vattenlåset gör ju ingen skillnad i brunnens vattennivå såvida det inte är mycket trångt under vattenlåsväggen ( kanske därför någon försökt bromsa återfyllnad m.h.a. stenar? ).
[bild][bild]
Jo "kortsluta" som jag skrev, det blir ju inget vattenlås utan direktkontakt till den stinkande sidan.
Sen hade förre ägarna då sannolikt stenarna för att hålla fast röret.

Jag föreslog då polyester/gelcoat samt glasfiber för att bygga ett tätskikt ihop med röret.
Man kan även tänka sig glasfiberspackel.
Sen kan det behövs en rörklamma så att det inte lossnar?
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543 och 1 till
  • Laddar…
AndersOsk skrev : "Min fråga var vad som hände med röret från vvb då?"

Svar: Låt det droppa ner i brunnen på vattenlåsets rätta sida ( se inlägg 13 hur vattnet normalt går under "snedväggen"), för om du tätar enligt de förslag du fått, så är ju den tätningen mellan "gråa röret" och det trasiga vattenlåstaket och INTE över hela brunnen.
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.