Har tänkt lägga klicklaminat i en del av huset. Det enda jag är lite fundersam över är hur vi ska lösa tröskeln in mot badrummet. Det ska finnas en luftspalt mellan dörr och tröskeln för ventilationens skull och golvet kommer höjas med 8mm. Golvet måste ju in under något men höjer man tröskeln försvinner ju glipan mot dörren. Vad gör man då? Fräser man nederkanten på dörren eller hur ska man tänka här?.
 
  • Trägolv övergår till grå matta med en mörkbrun dörrtröskel och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Walle85
Jag kapade vår dörr i underkant 2 cm med sänksågen. Kapade sedan till en träbit att limma på plats för att stadga och fylla hålet som blev på undersidan.

Måste dock införskaffa ny tröskel då den vi hade innan var limmad och sprack när jag försökte demontera den.

Tröskel mellan rum, vattenspridning, vit pall, toalett och köksskåp syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dörr, tröskel, slitna kakelplattor, del av stol, kartongbit, inomhus, perspektiv från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähörn med vit färg, slitage och skruv, närbild på strukturer och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok. Det var inget problem med att ytan på dörren fransade sig osv? Tejpade du innan? Jag skulle vilja byta tröskel helt med men då måste vi separera våtduken från tröskeln och jag vet inte om det är så lämpligt.
 
Walle85
Tejpade inte, har varken slipat, spacklat eller målat efteråt. Men jag är ganska obrydd då denna dörr redan har sin beskärda del av slitage över alla år den suttit på plats.

Dra en tejp och ha en hyfsat ny klinga och kör med den synliga sidan nedåt när du sågar, brukar bli bäst då.

Edit, jag kör iofs alltid med skena, vilket hjälper till med att det fransar mindre.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Tejpade inte, har varken slipat, spacklat eller målat efteråt. Men jag är ganska obrydd då denna dörr redan har sin beskärda del av slitage över alla år den suttit på plats.

Dra en tejp och ha en hyfsat ny klinga och kör med den synliga sidan nedåt när du sågar, brukar bli bäst då.

Edit, jag kör iofs alltid med skena, vilket hjälper till med att det fransar mindre.
Vår dörr är också rätt sliten så det är nog rätt lugnt. Hur gör man med tröskeln tro? :p jag funderar på att slå av den delen av tröskeln som ligger över golvet med typ stämjärn eller liknande och sen sätta en enkel platt list över det nya golvet som ligger emot det som är kvar av tröskeln.
 
SKG SKG skrev:
Ok. Det var inget problem med att ytan på dörren fransade sig osv? Tejpade du innan? Jag skulle vilja byta tröskel helt med men då måste vi separera våtduken från tröskeln och jag vet inte om det är så lämpligt.
Jag har sågat ett antal innerdörrar i nederkant vid vår senaste renovering. Jag har tejpat och använt en ganska fintandad sågklinga på en cirkelsåg. Inget har fransat sig.
 
  • Gilla
SKG
  • Laddar…
ullet
Om du ändå ska kapa dörren, kan du inte köpa en enkelt tröskelplatta (typ https://www.byggmax.fi/sv/tröskel-p114214) och lägga uppepå den nuvarandre tröskeln, på delen som inte vetter mot badrummet?

Den borde gå att anpassa så att den skjuter ut lite över själva skarven och så behöver du inte lossa den befintliga.
 
ullet ullet skrev:
Om du ändå ska kapa dörren, kan du inte köpa en enkelt tröskelplatta (typ [länk]) och lägga uppepå den nuvarandre tröskeln, på delen som inte vetter mot badrummet?

Den borde gå att anpassa så att den skjuter ut lite över själva skarven och så behöver du inte lossa den befintliga.
Det var ingen dum idé. Iallaf så länge det inte sticker ut för mycket.
 
Walle85
ullet ullet skrev:
Om du ändå ska kapa dörren, kan du inte köpa en enkelt tröskelplatta (typ [länk]) och lägga uppepå den nuvarandre tröskeln, på delen som inte vetter mot badrummet?

Den borde gå att anpassa så att den skjuter ut lite över själva skarven och så behöver du inte lossa den befintliga.
Yes, det är ett bra alternativ, beror dock på om man har behov av att dra in slang under tröskeln eller inte 😉
 
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, det är ett bra alternativ, beror dock på om man har behov av att dra in slang under tröskeln eller inte 😉
Nyfiken fråga.
Hur åtgärdar du tätskiktet igen?
Tänker det ska ju vara ett uppvik på tröskeln. Tänker hur mycket skada det tar när man sliter bort tröskeln? :)
 
Walle85
I mitt fall var det bara en enkel fog sedan innan och den höll tillräckligt tätt, sonen har testat genom att hälla ut en full badbalja med vatten i badrummet (fallet är fel så det blir en pöl precis innanför dörren).
Med det sagt så är det enda sättet att få vatten vid dörren pga att duschen är i helt andra änden av badrummet. Så i mitt specifika fall är jag iaf inte orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.