Hej.

Jag har två paradisäppelträd på tomten som ger så inihelvete med äpplen. Det ligger tusentals och de borrar ner sig i gräsmattan och är otroligt svåra att få upp.

nu är den härliga säsongen här då ungarna mosar sönder äpplena när de leker på gräsmattan och sen klampar in i hallen med äppelmos fulla skorna…

nån som provat grovdammsugare?
Finns det några med stora munstycken som kan passa ändamålet?
 
namnbyte
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hej.

Jag har två paradisäppelträd på tomten som ger så inihelvete med äpplen. Det ligger tusentals och de borrar ner sig i gräsmattan och är otroligt svåra att få upp.

nu är den härliga säsongen här då ungarna mosar sönder äpplena när de leker på gräsmattan och sen klampar in i hallen med äppelmos fulla skorna…

nån som provat grovdammsugare?
Finns det några med stora munstycken som kan passa ändamålet?
Vi kör över våra med lågt ställd gräsklippare, sen tar fåglarna hand om spillet. Några dagar efter är det typ tomt på fallfrukt undertill.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Vi kör över våra med lågt ställd gräsklippare, sen tar fåglarna hand om spillet. Några dagar efter är det typ tomt på fallfrukt undertill.
Hm… undrar om det är för att min gräsmatta är rätt mossig? Ställer jag klipparn på lägsta så orkar den inte gå. Och äppeljäklarna ligger ändå i stort sett under och förblir orörda… och inga fåglar har vi heller som vill äta dom vad det verkar. :( krattade upp typ hälften igår men sen orkade jag inte mer. Funderar allvarligt på nån slags större dammsugare nu. 🤣
 
Har du en massa kvar på trädet, kan du göra som när dom skördar oliver. En press under och skaka, sen lyfta pressen upp mot centrum och ösa till skottkärran. Har lika med träd men inga paradis, massor på backen. Kladdigt blir det som sagt. Men klipper inte under dom, ligger lite på sidan om gräsmattan.
 
Man kan ta upp dom och lämna in till musteri.
 
Det finns fruktplockare för marknivå men enklare att ställa en skoborstare (t ex tre kvasthuvuden i en ställning) vid dörren.
Att låta barnen mosa frukten är det effektivaste sättet att snabbt få bort den.
 
P paralun skrev:
Biltemas plockare men det verkar vara rykande åtgång
[länk]

funkar perfekt!

Sen har Gardena en likadan fast mycket dyrare.
Perfa. Funkar den på så små tro? Måste köpa och testa! :) tack!
 
Unikt namn
Gardenas fallfruktplockare fungerar kanon.
Finns även en mojäng för att plocka äpplen en bit upp som är bra att ha. Passar på samma skaft.

Men jag kan även rekommendera att skriva äpplen bortskänkes mot plockning i den lokala fb-gruppen.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Perfa. Funkar den på så små tro? Måste köpa och testa! :) tack!
Inte de minsta men det mesta plockas, sen är det en spak man trycker ner och häller ur äpplena i mitt fall en sopsäck eller då en kompost. Körde fyra sopsäckar till återvinningen i fredags, berg med äpplen.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Perfa. Funkar den på så små tro? Måste köpa och testa! :) tack!
En till sak, kolla saldo i ditt varuhus, verkar vara en rykande åtgång.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Hur stora är paradisäpplena? 2-3 cm? Om du tar grovdammsugare utan munnstycke kan det gå att dammsuga upp dem, men du lär ju få upp en massa annat bös också. Välj en modell som kan köras även utan påse eftersom påsarna kan vara dyra.

Annars kan du testa med en tät lövräfsa, helst innan frukterna har borrat ner sig i gräset. Jag brukar kunna få upp små äppelkart med räfsa, men det är lite jobb om mossan är djup.

Försök gärna håll gräset så kort det går så blir det lättare att få bort äpplena oavsett metod. Klipp en gång med högre nivå först om det inte går på att köra på lägsta nivån direkt.

Eller muta barnen att samla ihop äpplena. En krona per (liten) hink 🙂
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Tog mig en snabbrunda så att man kan släppa ut klipparen...
 
  • Korg med äpplen på marken, blått skaft syns, gräs och löv runtomkring, höstlik miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.