H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
Kan vara värt att nämna, vet inte om någon har gjort detta redan, men rent generellt ska fönster inte tätas i ytterbågen, luften måste cirkulera. Däremot ska innerbågen tätas, dvs in mot rummet. Finns det någon läcka blir fönstret fuktigt. När jag har tagit ut innerbågarna (har ett gammalt hus) och det är kyligt ute blir rutorna blöta.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Känner du ingen erfaren husägare eller sakkunnig som kan gå igenom hur ett hus mår bra med dig? Ventilation, uppvärmning, underhåll, hålla koll på avlopp/vatten m.m?
Det skulle jag också behöva! Har du några tips på sakkunniga inom allmän husägarkundkap?
Skulle vilja göra som en hälsokontroll, fast av huset. Är det eventuellt en besiktningsman då?
 
H Herr Okunnig skrev:
Ingen planlösning dessvärre men det är cirka 60 kvm och allt du ser här är vad vi har. Rummet till längst bort till höger är litet sovrum. Dörren till höger är toaletten.
Du har en öppen spis. Huset kanske är byggt med självdrag? Öppna spjället i den öppna spisen. Luften ska gå ut den vägen. Tätningslisterna i fönstren ska vara mellan innerbågen och fönsterkarmen. Mellan bågarna (om du har kopplade fönster) ska det kunna ventileras så att du inte får fukt mellan bågarna. Om ventilationen fortfarande är för dålig så ta bort tätningslisterna i överkarmen av bågen. Då får du inflöde av luft från fönstren som går ut via murstocken.
 
H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
Du kan köpa massor av ventiler och fläktar utan att det blir bra. Det stora problemet är luftfuktigheten utomhus (bl.a. från älven), när du blåser ut luft så kommer det in ny fuktig luft. Ventilation är bra men det får inte gå till överdrift.

Köp en luftavfuktare så löser du problemet snabbt och effektivt. Vi bor också nära vatten och vår luftavfuktare tar ca 3 liter vatten om dagen i våra 34 kvm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem i vårt hus och fick torka ur fönstren varje morgon, trots att vi installerat nya Pax-fläktar i badrummen. Iom att huset är från tidigt 70-tal skulle det bli en dyr historia att sätta in ett FTX-system...
Fick i alla fall hit en firma som monterade en frånluftsfläkt på skorstenen för att få lite omsättning på luften. Som tur är har vi under all renovering lämnat ventilationsrören intakta, så nu drar takfläkten ut luften från kök, badrum och källare dygnet runt. Ventiler i källare och fönster fanns redan på plats, och det verkar räcka till. Installationen kostade en slant förstås och det susar påtagligt i köket av frånluftsfläkten, men numer är fönstren torra och inomhusluften fräschare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har redan skrivit det men jag vill upprepa.

Jag bor i en modern bostad, 25 grader varm, riklig frånluft som är OVK-godkänd, men har ändå samma problem ibland. Det beror då på att det blivit tätt mellan rullgardin och fönsterkarmen. Man känner det till och med, när man drar upp rullgardinen, att luften där är mycket kallare än i rummet. Rutan kall, fönsterbrädan kall. Vi får samma fenomen redan nu, när det bara är 10-15 grader ute. På vintern kan kondensen frysa, men p andra sidan blir det mindre, eftersom inomhusluften är torrare.

Detta motsäger inte att dålig ventilation kan bidra, men bra ventilation kommer kanske inte lösa det.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Något att tänka på är att även självdragskanaler och ventiler MÅSTE rengöras emellanåt!
Spindelväv och damm bromsar självdrag väldigt bra.
Man behöver också släppa in luft någonstans för att utventilation ska fungera, tänk också på att damm och spindelväv är lika dumt här.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Jo men nu måste alla hus tillföras värme när det är så fuktigt ute, > 70% rel luftfuktighet som enkelt kan mätas.

Så steg 1 är att tillföra värme och se hur det ser ut, sen kan man fundera över ventilationen och olika lösningar.
 
T
Å Åsa Å skrev:
Kan vara värt att nämna, vet inte om någon har gjort detta redan, men rent generellt ska fönster inte tätas i ytterbågen, luften måste cirkulera. Däremot ska innerbågen tätas, dvs in mot rummet. Finns det någon läcka blir fönstret fuktigt. När jag har tagit ut innerbågarna (har ett gammalt hus) och det är kyligt ute blir rutorna blöta.
Nja, det är väl en sanning med modifikation...?
Mellan ytterbåge och innerbåge sätts normalt en dammlist som tillåter visst luftflöde för att fukt ska kunna ventileras bort men tillräckligt lågt flöde för att luften ska värmas upp och bidra till isoleringen.
Förr var det ett bomullssnöre och numera skumgummi. Blir flödet för litet får man öppna en liten passage i listen.

Har man ingen dammlist så luften kan flöda fritt blir det som att ha enkelglas...
 
  • Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Jag har redan skrivit det men jag vill upprepa.

Jag bor i en modern bostad, 25 grader varm, riklig frånluft som är OVK-godkänd, men har ändå samma problem ibland. Det beror då på att det blivit tätt mellan rullgardin och fönsterkarmen. Man känner det till och med, när man drar upp rullgardinen, att luften där är mycket kallare än i rummet. Rutan kall, fönsterbrädan kall. Vi får samma fenomen redan nu, när det bara är 10-15 grader ute. På vintern kan kondensen frysa, men p andra sidan blir det mindre, eftersom inomhusluften är torrare.

Detta motsäger inte att dålig ventilation kan bidra, men bra ventilation kommer kanske inte lösa det.
Det är en god tanke. Nu vet vi ju dock inte om TS haft ner rullgardinerna på de fönster han får kondens. Det skulle vara intressant att veta. Men för att veta säkert å är ju en fuktmätare ända vettiga. Kostar ju inte mycket, så det bör nog TS investera i.

En stor skillnad mot ditt hus är ju att du har en forcerad ventilation, med tanke på OVK test, kanske rent av en FTX. Rätt stor skillnad mot en fastighet vars enda ventilation är en Pax fläkt från tidigt 80 tal:)

Så oavsett skäl, så behöver ju detta hus mer ventilation, kanske i kombination med avfuktare som nämnts.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
TRJBerg
Bor man 10 meter från älven behöver man ta det som ett specialfall.
 
H Herr Okunnig skrev:
Detta är förövrigt den orimligt högljudda fläkt som finns i badrummet
Hur varmt har ni inne? Troligen försvinner stora delar av era fukt problem om du höjer temperaturen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort är huset? Har du en planlösning att bjussa på?
En avfuktare skulle nog hjälpa akut. T
H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
En avfuktare skulle nog hjälpa akut. T.ex. från Woods. (Obs jobbar inte åt Woods) https://woods.se/sv/avfuktare/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Vad kan orsaka denna dåliga ventilation? Plast i väggarna?
Nej! Bara om plasten (fuktspärren) ligger nära utsidan av väggen.
 
K Karin Wogen skrev:
Du har en öppen spis. Huset kanske är byggt med självdrag? Öppna spjället i den öppna spisen. Luften ska gå ut den vägen. Tätningslisterna i fönstren ska vara mellan innerbågen och fönsterkarmen. Mellan bågarna (om du har kopplade fönster) ska det kunna ventileras så att du inte får fukt mellan bågarna. Om ventilationen fortfarande är för dålig så ta bort tätningslisterna i överkarmen av bågen. Då får du inflöde av luft från fönstren som går ut via murstocken.
Men har man då mekanisk (fläkt) frånluft på andra ställen, så får man kallras (luften går neråt i skorstenspipan) och man får in oönskade partiklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.