Hej! (Lite Långt inlägg men behöver rikligt med hjälp! Stort tack till dem som läser och kommenterar!!)

Jag har dem senaste 4 åren haft en"löjlig dröm" som numera blivit alltmer aktuell. Jag skulle vilja bygga en liten (vi pratar attefallshusstorlek) modern stuga, riktigt schysst design, undangömd i skogen nära vatten och med bastu, tillräckligt långt från Stockholms hektiska stadsliv men nära nog att ta sig dit (dvs inom ca 1 mils avstånd från Stockholms stad, åtkomlig med bil eller kommunal trafik inom 1-2 timmar). Stugan är som tänkt för privat bruk + uthyrning när jag själv inte är där.

Jag äger dock ingen skogsmark för tillfället, men är intresserad av att både köpa mark, arrendera mark, eller köpa + renovera existerande skogstomt. Initiala tankar om detta?

Eftersom det mest sannolikt kommer gälla någon idag obebodd plats så undrar jag hur man på effektivast sätt kan hitta platser som matchar dessa kriterier, Det svåraste verkar att avgränsa alla möjliga platser, inte bara i enlighet med dessa kriterier men också efter vart man får bygga eller hur lätt det är att skaffa bygglov där (jag har inte äns gett mig in detta träsk)--och sen slutligtvis hur man sen får kontaktuppgifter på ett slutgiltigt urval...

Vill helst undvika att mauellt sitta med karta och försöka pinpointa alla miljoner möjliga koordinater för möjliga platser, och sen behöva kontakta lantmäteriet kring varenda. Andra alternativet är att köpa loss data (men även här bör jag nog avgränsa innan) eller bränna en rejäl med pengar (som jag nog inte har) på en dyr konsult som löser problemet. Eller om någon här känner någon som känner någon, eller har någon bättre tillvägagånsätt.

Känns lite som jag tagit vatten över huvudet ibland med projektet men vill verkligen se detta igenom, särskilt efter ett riktigt par skitår med andra besvikelser har detta blivit lite min nya "raison d'être".. Uppskattar all möjliga råd eller tips, insikter eller leads som ni har att dela med er!


För den som läst så här långt, en kort summering:

- Letar att arrendera / köpa skogsmark för att bygga min dröm retreat i skogen --litet fritids hus (attefallshus)+bastu
--> tankar här kring möjlighet, kostnad, svårighetsgrad?
- Behöver ett sett att avgränsa och lokalisera platser för bygget
--> något inom Sthlms län eller närliggande kommun) precis intill eller nära vatten + åtkommlig via bil / kommunal trafik.
--> utsikten är A och O, villa kunna göra riktigt fin panaroma utsikt och se skog/vatten från hus respektive bastu.
--> där jag inte behöver eller lätt kan få bygglov
--> Bonus om när en national park eller naturområde där man kan gå på riktiga stigar osv).
- Behöver komma i kontakt med ägarna och komam fram till en bra deal! 🙂

Stort tack igen alla som läst och kommer med idéer!

(P.S. Så småningom kommer jag även försöka tackla frågor som "vart jag hittar en lämplig design/arkitekt för projektet", "arbetskraft, vem som mest kostnadseffektivt kan bygga huset", och mer om el/vatten osv. Tips, råd och lärdomar här är även uppskattade redan nu!)
 
Hej och välkommen till forumet @Drömprojektet!

Strandskyddsbestämmelserna har nu i ca 50år gjort att man inte får bygga strandnära.
 
Budget ? 5 Mkr? Menar du 10 mil från city kanske? Enklaste är att köpa en stuga med stor mark till, kanske ett renoveringsobjekt.
 
  • Gilla
Kashew och 4 till
  • Laddar…
D Drömprojektet skrev:
inom ca 1 mils avstånd från Stockholms stad,
Kolla Djurgården eller Haga.
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Lite hjälp också.

[länk]
Kvarnåbacken 5 verkar ju faktiskt vara en byggbar fastighet klart under 6 mille, söker du @Drömprojektet nått centralare, mer skogsbevuxet/enskilt?
 
Ta fram en karta (på papper) och dra en ring runt det område som du tycker ligger "tillräckligt" nära Stockholm.

Det är en meningslös exercis att försöka hitta "ödehus" eller någon fastighetsägare som vill sälja bara sådär utan mäklare och värdering, inom 10 mil från Stockholm. Man får vänta in objekt som läggs ut till salu.
Ödehus fastigheter är ungefär lika vanliga som enhörningar i det området. Folk som vill sälja till någon som hör av sig, ännu mindre vanliga.

Under tiden man väntar på att något köpvärt ska dyka upp, så kan man åka på utflykter med bil inom det intressanta området, för att förstå hur det ser ut i Enköpingstrakten, runt Nykvarn och Eskilstuna, eller i södra Uppland, och se om naturen i området är något man trivs med.

I naturreservat får man aldrig bygga. Möjligen så kan man hitta en tomt nära ett naturreservat.

Sjönära får man heller inte bygga. Strandskyddsreglerna stoppar det.

Ju närmare Stockholm, desto mer bebyggelse, desto dyrare mark. Och inte minst, desto färre tomter utan nära grannar och med vacker utsikt.

Byggnation av fritidshus kräver alltid bygglov.

Få markägare vill skapa arrende tomter eller stycka av en bit av sin skogsmark. Dyrt och krångligt för den befintliga fastighetsägaren, och sänker dennas brukningsvärde och fastighetsvärde.

Minst krångel, är att köpa en tomt med en befintlig byggnad på, och sedan skaffa bygglov för ombyggnation och/eller tillbyggnad.

Var beredd på att allt, även ruckel, inom 10 mil från Stockholm är dyrt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G GenRLee skrev:
Kanske inte alla rätt enligt din lista men du tar dig dit på under två timmar och mer strandnära är svårt att finna. Men lite kärlek kan det nog bli riktigt fint:
[länk]
Utmaningen är väl att det inte ens finns torrdass och hela tomten ligger inom strandskydd.
Men man kan ju kanske bygga om den till bastu.
 
T Tobbe_C skrev:
Utmaningen är väl att det inte ens finns torrdass och hela tomten ligger inom strandskydd.
Men man kan ju kanske bygga om den till bastu.
Hej, jag tror att det är stranskyddsdispens i området. Skall såklart undersökas ordentligt men utan strandskydd kan man nog göra ngt kul med detta!
 
Vad har du för budget, det är avgörande faktor för att du ska kunna gå vidare och göra en realistisk "önskelista".
 
Undvik arrende i den mån du kan.

Hittar du något baserade på forumets tips är du skyldig oss en byggtråd <3

Lycka till!
 
S
Förstår din dröm helt! Jag rekommenderar dock inte arrende om du kan undvika det. Finns många fördelar med att äga sin egen mark och inte vara i händerna på en annan markägare. Kan bli problem längre fram, du kan inte belåna fastigheten, du missar värdestigningen till stor del, osv.
Allt beror ju såklart på budgeten dock.

Jag hade, om budgeten var tight, börjat med att spana in ett generellt område som verkar bra utifrån dina preferenser. Sen börjar du kolla Minkarta hos lantmäteriet, hitta befintliga fastigheter som uppfyller dina krav (var beredd att sänka kraven). När du hittat en fastighet som verkar värd ett försök tar du reda på ägaren genom lantmäteriets tjänst (obs, max 5 sökningar på ägare per dygn), ringer upp och frågar om inte de är intresserade av att sälja rasket, eller stycka av en bit mark och sälja till dig. Ännu bättre är såklart att knacka på och fråga.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Finns ofta tomter/fastigheter som ligger i naturreservat runt stockholm (t.ex. vinterskogen mellan tumba och vårsta). Dessa fanns när naturreservatet skapades och finns alltså kvar även nu. Finns även en del udda tomter på udda lägen som kan vara intressanta.. väldigt ovanliga dock. Men bara att börja hänga på hemnet och ha is i magen och plånboken redo om det dyker upp något
 
il_duce il_duce skrev:
Finns ofta tomter/fastigheter som ligger i naturreservat runt stockholm (t.ex. vinterskogen mellan tumba och vårsta). Dessa fanns när naturreservatet skapades och finns alltså kvar även nu. Finns även en del udda tomter på udda lägen som kan vara intressanta.. väldigt ovanliga dock. Men bara att börja hänga på hemnet och ha is i magen och plånboken redo om det dyker upp något
Jag var spekulant på en sådan på ca 20ha vid vatten. Med en gammal stuga på 40m2 på + bygglov för att utöka den ytterligare lika mkt. Ca en tim söder om Stockholm. Vrakpris på 10m för 10 år sedan. En sådan kostar nog det dubbla idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.