Men om man dränerar och isolerar runt om. Och sedan värmer återfyllnaden med en "jordslinga".
Vad blir då skillnaden mot en uppvärmd källare, när det gäller fuktvandring?  ::)
 
En vanlig källare, däremot, mår bara bra av att torkas upp med lite extra värme.
 
OK! Men förlåt en dåres envishet. Förr fungerade en torpargrund utan mögelproblem, för att den värmdes upp av en stor centralt placerad spis. En spis som eldades året runt. Eller...
 
Hej,
Har nu haft solffångare i nästa 12 år. den används både till varmvatten och radiator värme.

Har en Ackumlator på 2000 L där solen och 2 el patron inkopplade. El patroner satts på första veckan i Oktober.
Solvärme är på året runt.

Total energi av solen är ungfär 25 % av totala förbrukning.

bra riktad och rätt läge på solfångaren är ett abc.
Lycka till
 
Jag har kört diskmaskinen med varmvatten (vedvärmt till ca 60 grader) i flera år. Enda skillnaden jag märkt är att den diskar bättre och man kan köra ett program utan torkning.
 
Tostarp skrev:
Jag kopplade en gång i tiden in min diskmaskin i en hyreslägenhet (=gratis VV) till VV och jag fick problem med proteinutfällningar på vintern när VV är lite varmare än på sommaren. Så sköljning etc ska nog ske i kallt vatten (plus att man sparar energi då!).

Jag har ofta tänkt på detta och funderat på att det enda som behövs är en styrsignal ut ifrån DM eller TM där man kan styra en magnetventil som väljer KV eller typ 40 graders VV. Den tillverkare som fixar till detta får säkert nobelpriset. Detta hade förenklat problemet med extra VV-rör fram maskinen (=hög kostnad). Det räcker ju med en elkabel till en elstyrd blandningsventil (som bör vara strömförsörjd ifrån TM/DM =minimal kabeldragning) som kan sitta i 'pannrummet'.

Någon hackare som kan knäcka ut en sådan signal från en AEG TM.. :)...???
Kan man ta en singnal från termostaten? då den förmodligen är till i början av programet när varmvattnet skall värmas altså ventil i läge varmvaten.
Då programet kommer till sköljning borde termostaten inte vara till eftersom vattnet inte skall värmas altså ventil i kallvaten läge.
 
Har ett växthus ihopsatt med en isolerad och uppvärmd bod som jag har dragit kulvert ut till. boden har ingjuten golvvärme och ett stort fönster samt dörr till växthuset. Växthuset har enkelglas och därför blir ganska snabbt kallt när solen försvinner. I boden ämnar jag sätta en aerotemper eller en gammaldags sektionsradiator med en fläkt för att kunna "kvällsvärma" växthuset med gratis solvärme. Inget som funkar om vintern (om man inte vill elda som en tok), men det har iallafall potential att funka sommartid. Allt är inte kopplat än så vi får se hur det kommer att funka.
 
Lars K skrev:
Har ett växthus ihopsatt med en isolerad och uppvärmd bod som jag har dragit kulvert ut till. boden har ingjuten golvvärme och ett stort fönster samt dörr till växthuset. Växthuset har enkelglas och därför blir ganska snabbt kallt när solen försvinner. I boden ämnar jag sätta en aerotemper eller en gammaldags sektionsradiator med en fläkt för att kunna "kvällsvärma" växthuset med gratis solvärme. Inget som funkar om vintern (om man inte vill elda som en tok), men det har iallafall potential att funka sommartid. Allt är inte kopplat än så vi får se hur det kommer att funka.
Intresant
Hur har du tänkt är det solfångare och en acktank som skall lagar värmen till kvällen.
 
heij: Jag har sedan tidigare 80 Vaacumrör på bostadshuset kopplat till 5000 liter acc. En solig sommar är dessa i princip maxade och man får duscha bra länge för att det ska märkas att värmen minskar i tankarna... Förra sommaren som var helt kass ur solvärmesynpunkt klarade jag mig ca 4,5 mån utan att elda, mot 6 mån under 2011... Under sommarmånaderna gör man ju nästan inte av med någon värme så jag tänkte den kunde komma till nytta i växthuset. Om man vill värma växthuset någon gång utanför "solvärmeperioden", om man t.ex. vill ha fest i växthuset så kan jag ju elda i pannan.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Lars K skrev:
heij: Jag har sedan tidigare 80 Vaacumrör på bostadshuset kopplat till 5000 liter acc. En solig sommar är dessa i princip maxade och man får duscha bra länge för att det ska märkas att värmen minskar i tankarna... Förra sommaren som var helt kass ur solvärmesynpunkt klarade jag mig ca 4,5 mån utan att elda, mot 6 mån under 2011... Under sommarmånaderna gör man ju nästan inte av med någon värme så jag tänkte den kunde komma till nytta i växthuset. Om man vill värma växthuset någon gång utanför "solvärmeperioden", om man t.ex. vill ha fest i växthuset så kan jag ju elda i pannan.
Hel suveränt
Kan du ta reda på litte kallare vatten 30 40 grader det duger till uppvärning men kannse kräver en egen tank till växthuset.
 
Med en aerotemper/fläktkonvektor kan man kräma ur ganska bra ur även 30-40 grader, frågan är hur långt det räcker för att värma ett helt växthus på 50 kvm med enkelglas - det får vi se efter sommaren (om jag hinner få allt färdigt tills dess). Jag har dubbla 7kW fläktkonvektorer i min varmgrund på 60 kvm i mitt tillbygge och de håller 20 grader där endast på returen från radiatorerna i det gamla huset.

Tror inte jag behöver en egen tank i växthuset, skulle vara för att utöka accvolymen då, men jag börjar redan krångla till det lite väl mycket. Min röris har installerat två bivalenta 4-vägsshuntar i sitt liv - båda hos mig...
 
Lars K skrev:
Med en aerotemper/fläktkonvektor kan man kräma ur ganska bra ur även 30-40 grader, frågan är hur långt det räcker för att värma ett helt växthus på 50 kvm med enkelglas - det får vi se efter sommaren (om jag hinner få allt färdigt tills dess). Jag har dubbla 7kW fläktkonvektorer i min varmgrund på 60 kvm i mitt tillbygge och de håller 20 grader där endast på returen från radiatorerna i det gamla huset.


Tror inte jag behöver en egen tank i växthuset, skulle vara för att utöka accvolymen då, men jag börjar redan krångla till det lite väl mycket. Min röris har installerat två bivalenta 4-vägsshuntar i sitt liv - båda hos mig...
Tänkte att man skulle kuna ta vara på den värmen som i vanliga fall inte är av intresse 30-40 grader.
Lägre temp kör du väll inte in i dinna ordinarie tankar (för låg temp) men skulle duga till växthuset.
Förlänger sesongen i vexthuset avsevärt.
 
Nuförtiden tar jag tillvara värmen ner till ca 18-20 grader med hjälp av aerotemprarna. Men ingen energi är gratis - det tar längre tid att elda upp tankarna till 90 grader, men visst blir det lite längre mellan eldningsintervallen.
 
Min tanke var att man prioriterar varmvattnet för att sedan köra rest till en tank som bara används till växthuset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.