Bygger hus och har insett att rören i plattan är något smala för behovet till badrummet och att det vore bättre med 20 mm rör i rör. Kan man dra ut 16 mm-röret (som redan är i plattan) och dra i ett 20 mm? Dimensionerna på skyddsrören är 25 resp 34 mm och jag har alltså 25 mm. Väggarna ej på plats än. Har LK.
 
Beror lite på hur lång sträcka det är samt hur snäva böjarna är, blir inte lätt men kan gå med en dragfjäder och en tub glidex
 
Vilket kaos om det går åt helvete och röret fastnar eller går sönder.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
Man kommer rätt långt på 16 mm pex, vad får dig att vilja öka dimensionen?
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Varm eller kallvatten?
Hur långt ska den dras?
 
Rickard.
Jag skulle säga att det går inte, bara att byta ett 16mm rör är ett H-vete så att få in ett 20mm rör som har samma diameter som skyddsröret känns omöjligt.

16mm pex räcker som matning till en hel lägenhet så jag undrar också varför du tycker att du behöver större.
 
M
Rickard. Rickard. skrev:
16mm pex räcker som matning till en hel lägenhet så jag undrar också varför du tycker att du behöver större.
Beror det inte på sträckan hur mycket sämre flödet blir? Jag har 16mm matning till en dusch och det är ju bra flöde. Sedan matar jag mitt poolhus med 16mm fast det är 25m sträcka och det är ganska dåligt flöde, betydligt sämre än min dusch. Men inne i ett hus bör ju 16mm räcka om man inte har rejäla behov av mycket vattenflöde, fylla jacuzzi kanske?
 
Tack för svar. Det är utifrån LKs schablon, det är drygt 13 m till fördelaren i badrummet (på ovanvåningen) där det finns badkar, 2 st handfat och 2 st duschar samt toalett. Funderingen har varit om trycket ev blir otillräckligt när man använder båda duscharna varför vi undersöker om större dimension på rör är möjligt/eller ens ett bra alternativ. Vi är en stor familj och använder därför en hel del vatten och ofta samtidigt varför funderingen uppkommit.
 
Advarsel Advarsel skrev:
Tack för svar. Det är utifrån LKs schablon, det är drygt 13 m till fördelaren i badrummet (på ovanvåningen) där det finns badkar, 2 st handfat och 2 st duschar samt toalett. Funderingen har varit om trycket ev blir otillräckligt när man använder båda duscharna varför vi undersöker om större dimension på rör är möjligt/eller ens ett bra alternativ. Vi är en stor familj och använder därför en hel del vatten och ofta samtidigt varför funderingen uppkommit.
Då hade jag gjort ett test. Ta den längd slang du vill prova och spola igenom.
Ska du få testet riktigt korrekt så monterar du duschmunstyckena i slutet.
Tycker du att de är okej flöde så kan du vara lugn ( du matar med en 16mm kallvattenslang.. men i verkligheten får du även vatten från en 16mm varmvatten slang.

Går du upp i dimmention så får du längre väntetid på varmvatten med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.