Jag har en Camargue blandare installerad i badrummet; en Bauhausprodukt.

Undertill denna blandare finns en ventil, som jag antar är avstängningsventil för att kunna plocka av den värmereglerande kranen.

Mitt problem är att den värmereglerande kranen fastnat och bara fördelar på tok för varmt varmvatten

Jag har försökt få Bauhaus underbara kundtjänst att svara på ett par frågor utan framgång. De bara hänvisar till garantiföreskrifter och förfallen garanti - för vanliga enkla servicefrågor. Jag har inte ens hänvisat till någon garanti då det inte är ett garantiärende utan bara en fråga om funktionalitet.

Se bilder.

MINA FRÅGOR gäller:
1. Jag antar att ventilen på undersidan är till för att vid behov kunna stänga av vattenflödet genom den värmereglerande kranen, så att den kan monteras av.
Är detta korrekt? Kan jag montera av kranen om jag sluter ventilen?

2. Vad för nyckel behöver jag för att stänga ventilen? Den påminner om en litet modifierad insexnyckel, men med "vingar".

Som sagt så vägrar Bauhaus svara på dessa frågor utan att jag uppvisar garantikvitto!!!
 
  • Väggmonterad duschblandare, justerbar temperaturreglering, silverfinish, beige kakelvägg, badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk del med skador och repor, vit plastmutter, delvis oskarp bakgrund, nummer 38 synligt, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar aldrig finnas avstängningsventiler på blandare. Har i alla fall aldrig sett det. Gissar på att det bara en setskruv för att kunna montera isär kranen eller ställa in något på den.

Sen säljer bauhaus otroligt många saker och olika blandare, och att identifiera och tillhandahålla information hade jag inte räknat med från en lågprishandel om deras billigare saker :(

Men montera för guds skulle inte isär något innan vattnet till blandaren är avstängt.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Troligen lossar du hela termostatventilen med den skruven. Har du då inte stängt av både kallt- och varmt vatten så har du fullt flöde ut och en översvämning att hantera….

Det är troligen den delen som felar och det kan finnas reservdelar att tillgå men du får nog bättre funktion av att byta hela blandaren - satsa i så fall på något känt märke såsom Mora eller FMM.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Om du köper nytt så kolla cc avståndet mellan anslutningarna. Det ser ut som du har cc160, men blandaren ansluten med Excenter adapter.

Svensk standard är cc160 med lekande mutter M26 på blandarfästet, tätning med konisk koppling (metall mot metall).

Internat. standard är cc150 med lekande mutter på blandaren (osäker på om det är gänga R15 eller R20). Tätning med planpackning.

Sedan finns det några udda varianter utöver dessa vanliga.

På din bild ser det ut som blandaren följer int. standard med adapter till svensk standard. Det blri snyggare att använda blandare som är gjord för fästet utan adapter.
 
Tack för svaren och råden.

Ja, det blir till att köpa en ny blandare av välkänt märke. Ger mig inte på att skruva på något för nöjes skull, det kan som ni säjer få följder jag inte vill vara med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.