Haj haj.. Jag håller då på med att renovera i stort sett hela kåken. Turen börjar komma till tvättstuga och badrum/bastu i källardelen på mitt sutteränghus och jag funderar på om det är värt jobbet att isolera golvet eller inte när jag ändå måste bila upp delar av golvet för att lägga nya avloppsrör.....

Grejen är den att huset har syll av trä utan syllpapp... Alla inneväggar saknar också syllpapp. Det är också limmad plastmatta i varenda rum förutom i tvättstugan för den har jag rivt bort. :) Till råga på allt invändig källarisolering med ångspärr!! Så all fukt som kommer genom plattan kan inte passera någon annanstans än just i trät. Det "fina" med det hela är att träet är i otroligt bra skick förutom på de ställen där det kommit in vatten från läckande delar i fasaden. Bara där har syllen sett riktig urken ut. Och den syllen har jag tagit bort... :) Skulle tro att kåken har bra förutsättningar att vara torrare än normalt, huset står nämligen högt placerat på en rullstenssås, troligen fylld med grus och med en jättelåg grundvattennivå.

Vad jag läst mig till här så är kan man få problem om man isolerar golv och "än värre" lägger golvvärme på det, då fukttrycket kan bli större runtomkring där det inte är isolerat. Är det så, kan mina torra trä i innerväggar börja få problem då? Det känns inte så troligt att jag orkar lägga in syllpapp på hela nedervåningen. Ta bort all plastmatta pallar jag dock med, hehe..

Med dessa förutsättningar, kan jag:
1) Säkert isolera, lägga värmegolv, tätgucka och klinkra?
2) Säkert strunta i att isolera/värmegolva (leva vidare som vanligt), klinkra och köra med filttofflor?
3) [Utrymme för helt andra konstruktionsförslag, hehe]
 
1) Tätgucka.. Det ska då vara speciell tät gucka som är gjord för att ha i källare. Annars ska du inte köra med tätgucka.

2) låter som det säkraste kortet. Så skulle/kommer jag att göra.
 
gött!! tackar för svaret!

är det min avsaknad av syllpapp som du tänker att alternativ 2 är bäst? är det ytterväggarna eller innerväggarna som är mest i farozonen?

om jag skulle bli biten av en radioaktiv energizerkanin och lade in syllpapp överallt skulle isolering vara en säker lösning då? :p
 
att isolera på insidan i en källare är aldrig bra.

det som händer när man isolerar på insidan är att ytterväggar & golv blir kalla och värms inte upp så de kan torka.

Det kan då i sin ände medför att man får puts släpp. Och din isolering eller partiklar i isoleringen börjar att möggla pga kondens & fukt.

Golvvärme i källaren är heller inte så lätt. Ofta har man för dåligt med isolering nedåt. Och man betalar en massa pengar på att ge maskarna värme.

Syllpapp bör man ha. Genom att isolerar så riskerar man att rubba balansen..

Detta är en Risk konstruktion som det skulle stå i besikningsprotokollet.
Men om du la dit syllpappen så skulle din risk konstruktion vara så gott som borta.

Om du sedan igen väljer att isolera på insidan så har du återigen en risk konstruktion. Så isolerin på insidan under jord bör man undvika.
 
Nej nej nej...för guds skull nej!! :) Isolera på insidan skulle jag inte göra!! Utan det var som sagt om jag orkar bemöda mig med att lägga in syllpapp överallt om då en isolering av grunden skulle vara en säker konstruktion... Isolering på utsidan alltså. :) Och det verkar det ju vara enligt dig. Jippie och fasen också, då får jag väl riva än mer väggar. Skulle väl inte vara så fasligt om det inte var för det att huset är rätt litet och sutterängdelen hyser de flesta sovrummen, tvättstuga och det badrummet... Nå, tvättstugan och badrummet är ändå under renovering. :)

I de utrymmen där jag rivit mest (tvättstuga och del av hall på nedervåning) har jag där det varit möjligt tagit bort träregelkonstruktionerna i ytterväggar och bultat fast de övre reglarna (hammarband?) i källarväggen. Och i träreglarnas ställe har jag satt stålreglar och isolerat "enbart" ovan mark med ca 10cm överlapp under jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.