Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att folk orkar! Ta kortare och färre antal duschar så sparar familjen säkert in dessa kulor utan att jobb och investerade beskattade slantar...
Njau, det här är mycket intressant och för att vara "tjötig" så ser man det här via sin elmätares HAN-port.
Jag ser stora skäl till att spara på energi så kan vår industri ta den istället.
 
P paralun skrev:
Njau, det här är mycket intressant och för att vara "tjötig" så ser man det här via sin elmätares HAN-port.
Jag ser stora skäl till att spara på energi så kan vår industri ta den istället.
Det blir ju bara flugskit! Jag håller med att industri Mfl ska spara om möjligt men denna tråd handlar om hushålls energi…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ju bara flugskit! Jag håller med att industri Mfl ska spara om möjligt men denna tråd handlar om hushålls energi…
Jo men nu kan vi spara massor med en upplyst befolkning, vi tog ett stort steg i vintras men nu kan vi ta ett till steg. (sen solfolkets irrvägar ger jag inte mycket för)
 
P
P paralun skrev:
Njau, det här är mycket intressant och för att vara "tjötig" så ser man det här via sin elmätares HAN-port.
Jag ser stora skäl till att spara på energi så kan vår industri ta den istället.
Kan man kaskadkoppla grejer i HAN-porten? Vår HAN-port är redan upptagen.
 
B BSOD skrev:
@pacman42

Den där artikeln är ju lite undermålig. Det tillkommer montagematerial, montagearbete, någon form av styr (t.ex. en enkel kontaktor och termostat med överhettningsskydd). Dessutom så är ju tanken att använda befintliga beredare. Hur många sådana har plats för extra elpatroner/dykrör för tempmätning? Investeringen underskattas en hel del.

Om man har den befintliga beredaren på t.ex. 50C som default så är det ju inte så många kWh man kan lagra innan man måste slå ifrån solelen för att förhindra kokning. Dvs nyttig produktion överskattas en hel del, om man inte har en väldigt stor beredare.

Återbetalningstiden blir ju klar sämre i verkligheten. Därmed inte sagt att det är en dödfödd idé, har sett den typen av lösning i off-grid sammanhang.
Nu har jag allt utom elpatronen, paneler och kontakter till panelerna. Hittar jag en elpatron som passar så byter jag ut originalet bara.
 
blackarrow blackarrow skrev:
I värsta fall får man sämre ekonomi med vattenburet än en Luft-Luft-VP. En VP som skall producera varmvatten till radiatorer kan behöva högre vattentemperatur och då blir en VP mindre effektiv.
Givetvis måste systemet dimensioneras korrekt. Inget argument emot vattenburet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, men då har jag alltid bara haft dåliga termostater. Även när jag bott på nybyggda hotell.

Bodde nyligen på ett nyrenoverat hotell i Tyskland där de hade tagit duschtermostaterna ett steg längre och körde med elektroniska termostater där man ställde in önskad temperatur med plus- och minus-knappar. Uppenbarligen måste jag ha varit sjuk då 38 grader ena stunden kändes som det skållade mig och strax därefter kändes iskallt.

Min erfarenhet är att om temperaturen in varierar så varierar också temperaturen ut. Detta märks tydligt i vårt hus där varmvattentemperaturen sjunker halvsnabbt när VVB börjar få slut på vatten, detta måste man kompensera för på vid bägge duschblandarna, varav den ena är mindre än två år gammal.
Vad är det för blandare egentligen? Vår Gustavsberg reglerar detta perfekt.
 
K karlmb skrev:
Vad är det för blandare egentligen? Vår Gustavsberg reglerar detta perfekt.
Grohe.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, själv tycker jag att inkommande kallvatten till VVB via en avloppsbrunn är en enklare och mer skalbar lösning då den fungerar på allt avloppsvatten. Man behöver inte ens renovera badrummet för att få till lösningen. Dessutom så kan rören värmas även när man inte duschar.
Det är inte mkt värme kvar i nån avloppsbrunn. Meningslöst. Däremot kan man ju bygga en egen avloppsvärmeväxlare av ett 50mm kopparrör som man lindar oljerör (koppar) runt och löder fast. Mkt effektivt säger de som provat.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Grohe.
Tänkte väl det. De har nästan hela hotellmarknaden och nu när du säger det så har jag känt liknande själv några ggr på hotell. Skräp alltså.
 
B BSOD skrev:
@pacman42

Den där artikeln är ju lite undermålig. Det tillkommer montagematerial, montagearbete, någon form av styr (t.ex. en enkel kontaktor och termostat med överhettningsskydd). Dessutom så är ju tanken att använda befintliga beredare. Hur många sådana har plats för extra elpatroner/dykrör för tempmätning? Investeringen underskattas en hel del.

Om man har den befintliga beredaren på t.ex. 50C som default så är det ju inte så många kWh man kan lagra innan man måste slå ifrån solelen för att förhindra kokning. Dvs nyttig produktion överskattas en hel del, om man inte har en väldigt stor beredare.

Återbetalningstiden blir ju klar sämre i verkligheten. Därmed inte sagt att det är en dödfödd idé, har sett den typen av lösning i off-grid sammanhang.
Nu har jag räknat lite mer på det.

Det går att använda befintliga elpatronen (som jag för tillfället inte använder alls). Överhettningsskyddet i elpannan kan jag koppla in mig på, det är kopplat till manöverspänningen på elpannan. Kontaktor har jag redan, den användes tidigare för att stänga av elpatronen vid högt elpris (på 90-talet). Kablar var billigare än jag trodde. Den dyra överraskningen verkar vara skenorna för solpanelerna, men det kan jag nog fixa billigt via kompisen som ibland installerar solpaneler. Om jag bara räknar på produktion av varmvatten och antar att själva elen är nästintill gratis så lönar sig två paneler på fem år. Jag funderar dock på om det inte skall bli tre paneler ändå, bara för värmen på våren (på hösten har jag svårt att se att det lönar sig, jag lär inte slå på värmen hemma förrän vid månadsskiftet oktober/november), men från februari till april så är det ju ofta kallt på soliga dagar.

Nu skall man bara övertyga frugan också. Det är nog lite svårare...
...hon klagar redan på att jag har så många projekt igång som inte är klara. Jag bör nog fixa färdigt trappbelysningen innan jag försöker få detta projektet godkänt.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lite överdrivet i de flesta fall dock. Men det finns ju alltid undantag.
I de flesta fall kanske. Men inte i ett hus där badrum, tvättstuga och "pannrum" är samma rum och det inte finns någon källare eller något ordentligt garage.
 
Anna_H Anna_H skrev:
I de flesta fall kanske. Men inte i ett hus där badrum, tvättstuga och "pannrum" är samma rum och det inte finns någon källare eller något ordentligt garage.
Vill ju ända ha ett vattenburet system i ett sånt hus. Det man behöver får ju plats under en bänk i tvättstugan om det kniper.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I de flesta fall kanske. Men inte i ett hus där badrum, tvättstuga och "pannrum" är samma rum och det inte finns någon källare eller något ordentligt garage.
Förstår inte vad det har med saken att göra. Med bergvärme får man tänka efter en hel del då kompressorn sitter inomhus och kan låta, men en vanlig innermodul till en lvvp är inte mkt större än den gamla vvb'n. Jag lyckades peta in en ctc ecozenith på samma plats där min gamla 110l vvb stod i badrummet, allt draget bakåt och uppåt och den är helt tyst. Detta i det mkt lilla badrum-tvättstuga-och-numera-pannrum i 1700-tals huset.
 
P
K karlmb skrev:
Vill ju ända ha ett vattenburet system i ett sånt hus. Det man behöver får ju plats under en bänk i tvättstugan om det kniper.
"Vill" är rätt, kanske, men för oss blir det knappast lönsamt och tekniskt rätt krångligt.
Jag är lite tveksam om det ens går. Ref: inlägg #53.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.