Hej!

Tog igår över en sommarstuga där badrummet ska vara renoverat kring 2015. Är en ordentlig avloppslukt i badrummet som jag misstänker kommer från en av två golvbrunnar. insatsen som innehåller vattenlåset har en O-ring som inte riktigt kommer ned i golvbrunnen. Det klickar inte till eller blir trögt. Insatsen kan lyftas upp igen utan något motstånd. Vattnet verkar även kunna rinna mellan O-ringen och insatsen. Ser någon vad som är fel eller vad det ens är för märke så att jag kan jämföra? Jag hittar ingen beteckning någonstans. Finns en korg till vattenlåset också som tyvärr inte kom med på bild men är intakt.

Mvh
Andreas
 
  • Närbild av en sliten och smutsig maskindel, sannolikt metall, med rester och oljiga avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frontlastad tvättmaskin med öppet lock, synlig smuts och tvättmedelsrester längs kanten och packningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, smutsig kastrull med lock på mörkt kaklat golv nära en stålkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig duschavlopp i närbild med hår och skräp, och en grå kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till huset! Sitter oringen på "rätt" ställe?
Annars kan det ju vara att någon städat bort originallåset och ersatt det med ngt tillgängligt.
 
Smörj med lite silikon eller matolja , kan va lite Juxigt att få den att glida in rätt
 
U
Tätskicktet ska inte sticka ut under klämringen.
Ser inte ut som om det påverkar felet att vattenlåset inte går ned ordentligt, men det är ett rätt allvarligt fel eftersom inte klämringen kommer i sitt säte ordentligt och risk finns att den då inte tätar som det är tänkt. Skall även vara rostfria skruv till klämringen.
 
A Andreasoo skrev:
Hej!

Tog igår över en sommarstuga där badrummet ska vara renoverat kring 2015. Är en ordentlig avloppslukt i badrummet som jag misstänker kommer från en av två golvbrunnar. insatsen som innehåller vattenlåset har en O-ring som inte riktigt kommer ned i golvbrunnen. Det klickar inte till eller blir trögt. Insatsen kan lyftas upp igen utan något motstånd. Vattnet verkar även kunna rinna mellan O-ringen och insatsen. Ser någon vad som är fel eller vad det ens är för märke så att jag kan jämföra? Jag hittar ingen beteckning någonstans. Finns en korg till vattenlåset också som tyvärr inte kom med på bild men är intakt.

Mvh
Andreas
Är det kallt i utrymmet? En o-ring blir stelare både av åldring samt låg temperatur.
Prova att ta loss o-ringen och spola i varmvatten och om den blir mjukare.
Sen får man ofta trycka till litegrann när man monterar koppen.
 
  • Gilla
triumph650
  • Laddar…
Tack för tipsen. Min tanke var att insatsen var utbytt till något som inte passar men kanske handlar om att O-ringen behöver mjukas upp. Ska prova att spola den i varmvatten och smörja lite när jag åker ut igen på fredag. Tog i ganska ordentligt för att försöka tvinga ned den men det fungerade inte
 
A Andreasoo skrev:
Tack för tipsen. Min tanke var att insatsen var utbytt till något som inte passar men kanske handlar om att O-ringen behöver mjukas upp. Ska prova att spola den i varmvatten och smörja lite när jag åker ut igen på fredag. Tog i ganska ordentligt för att försöka tvinga ned den men det fungerade inte
Jo vi har precis den där koppen i duschen, tycker det ser rätt ut. Jo lite smörja mår o-ringen oxå bra av.
 
  • Gilla
Lellemarc
  • Laddar…
A Andreasoo skrev:
Tack för tipsen. Min tanke var att insatsen var utbytt till något som inte passar men kanske handlar om att O-ringen behöver mjukas upp. Ska prova att spola den i varmvatten och smörja lite när jag åker ut
A Andreasoo skrev:
Tack för tipsen. Min tanke var att insatsen var utbytt till något som inte passar men kanske handlar om att O-ringen behöver mjukas upp. Ska prova att spola den i varmvatten och smörja lite när jag åker ut igen på fredag. Tog i ganska ordentligt för att försöka tvinga ned den men det fungerade inte
igen på fredag. Tog i ganska ordentligt för att försöka tvinga ned den men det fungerade inte
Vi har samma installation i vårt radhus som renoverades runt 2004 (ej av oss utan av ”behöriga” hantverkare…säger inte mer om det… Den insatsen behövs tryckas till något för att sluta tätt samt ”roteras på plats”. Har aldrig haft problem med lukt från den, men den typen ”sätter igen” sig väldigt lätt och fort vid daglig användning.
 
C
Har också en likadan golvbrunn, och ja, det är en dålig konstruktion.
O-ringen är alldeles för svulstig, så det går inte att pressa den på plats rakt ned. Åtminstone inte utan avsevärt våld. Man får lirka insatsen på plats genom att pressa runt om. Se till att o-ringen är ordentligt rengjord och fuktad.

Dessutom saknas en distinkt feedback när den hamnar i rätt läge, så det är svårt att avgöra när den sitter som den skall.

Möjligen finns det uppdaterade utbytesinsatser med mer användarvänlig funktion.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Tätskicktet ska inte sticka ut under klämringen.
Ser inte ut som om det påverkar felet att vattenlåset inte går ned ordentligt, men det är ett rätt allvarligt fel eftersom inte klämringen kommer i sitt säte ordentligt och risk finns att den då inte tätar som det är tänkt. Skall även vara rostfria skruv till klämringen.
Fast det där är en Jafo brunn, där har du inte samma problem som med Purus om tätskiktet går utanför. Men i sak har du rätt att det är fel att det ser ut som det gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.