Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det är en udda lösning från början. Skafferiet har man inomhus.
Jag får ringa till 1800-talet och påpeka detta :)
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
1q1q1q1q 1q1q1q1q skrev:
Jag får ringa till 1800-talet och påpeka detta :)
Bra idé. Testa att kolla in i 1910-talet och se vad som hände då :)
 
  • Gilla
1q1q1q1q
  • Laddar…
1q1q1q1q 1q1q1q1q skrev:
Jag får ringa till 1800-talet och påpeka detta :)
Du kan ju passa på att fråga om de har några glödlampor över.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det normala på den tiden var ju att man hade jordkällare någonstans på tomten eller en matkällare i en ouppvärmd källare under en del av huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skafferiet har man inomhus.
Är för att ha torrvaror i. kan gå med en ventil ut i det fria. I övrigt ska det vara ca max 5 C och ner till 2 C för att bevara hemkokt livsmedel i täta borkar. Och absolut inte äpplen och annat i samma utrymme, tex tillsammans med potatis,grönsaker e.t.c.
 
J jonaserik skrev:
Är för att ha torrvaror i. kan gå med en ventil ut i det fria. I övrigt ska det vara ca max 5 C och ner till 2 C för att bevara hemkokt livsmedel i täta borkar. Och absolut inte äpplen och annat i samma utrymme, tex tillsammans med potatis,grönsaker e.t.c.
Präsis, en eller två ventiler i ett skafferi mot yttervägg. Det minns jag att min mormor och morfar hade i sitt kök. Hur byggt på 30- eller 40-talet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du vill ha en lampa som avger både ljus och värme kan det vara en idé att kolla på värmelampor på butiker som riktar sig till lantbruksdjur. De flesta är keramiska eller infraröda, men på en snabbgoogling hittade jag denna på granngården https://www.granngarden.se/varmelampa-philips-ofargad-150w

Tänk bara på att de är brandfarliga, så se till att den är på behörigt avstånd från brännbart material och inte blir täckt av damm.
 
Redigerat:
Jepp en klar favorit, men ingen termostat. 150 W 24/7 X 30 dagar X ca 4 månader, kostar nog mer än en frostvakt med termostat och installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.