M M Risberg skrev:
Tack för snabba svar. #1 makes sense.

Ska ta med tjejen nu till en plats där vi kan duscha.
Ska se om jag tar mig an att försöka fixa kallvatten till oss/lgh ikväll.

Tangerande fråga: Med kallvattnet avstängt, vet du vad vi kan förvänta oss hända om vi vrider på någon av våra blandare eller t ex spolar i toaletten? Kan det bli rörelse i vattensystemet så att varmvattenberedaren eller något inom frånluftsvärmepannan öht blir tokig? 🤔
Det är ju enkelt att stänga ventil "Avstängning" och prova att sätta på vattnet i lägenheten.

Om man spolar i toaletten och vattnet är avstängt kommer cisternen inte att fyllas upp igen så det kommer inte att gå att spola igen.
 
M M Risberg skrev:
Hej. Tack för din input.

Efter att ha följt alla synliga rör flertal gånger, studerat manualen och bilder på nätet noga + bildat mig en rimlig uppfattning om hur det bör fungera så är vredet markerad "Avstängning" den första ventilen som hela systemet möts av. Denna kommer enl. min uppfattning stoppa allt kallvatten från att komma fram till alla involverade system och kretslopp i hela apparaten. Jag får inte känslan av att det bara skulle stoppa vattnet till värmeslingan / radiatorerna. Men jag kan absolut ha fel.

Manometern, den som visade 2,9 bar igår, visar tydligen trycket i värmesystemet. Är det värmeslingan till elementen / radiatorerna ute i lägenheten vi pratar om då eller syftar man på något annat? Vet du det?

Du skriver att den gula märkt "avstängning" stänger av vattnet till pumpen. Är det till värmeslingan för radiatorer ute i lägenheten du menar då, eller vilken pump?
Den kommer stoppa kallvatten från att nå in i pumpen, ni tappar då även varmvatten.
Ventilen märkt påfyllning är kopplad efter denna ventil och gör att man kan fylla på värmeslingan, denna ventil verkar läcka så att ni får övertryck i värmeslingan och övertrycksventilen löser.

Att stänga denna bör göra att ni iaf får igång kallvattnet.
 
Det blev en dum konstruktionsändring på 310P per den 2000-09-10. Tidigare var påfyllnaden till värmesystemet draget från en punkt innan avstängningsventilen till varmvattenberedaren. Om man då stängde "Avstängning" men vattnet inte slutade rinna så visste man ju att det var läckage i påfyllningsventilen. Nu måste man väl tömma hela värmedelen av tanken och skruva loss påfyllningsventilen för att se om den tätar eller läcker...
 
Redigerat:
Läste igenom tråden igen och kan bara komma fram till slutsatsen att det är rosthål mellan värmedelen av tanken och själva den inre varmvattenberedaren så som också skrivits i tidigare inlägg. Hade det bara varit påfyllningsventilen till värmesystemet som läckte så skulle panntrycket sjunka ner från runt 2,9 bar ner till ca 2,5 bar som är öppningstrycket för värmesystemets säkerhetsventil och ha stabiliserats där när vattnet till lägenheten stängts av. Påfyllningsventilen till värmen sitter ihop monterad med en backventil. Nu är däremot trycket ända nere på 0 bar och trycket kan knappast ha tagit sig ut genom backventilen även om påfyllningsventilen läcker en del. Viktigt med backventil eftersom smutsigt radiatorvatten inte får blandas med vare sig kallvattnet eller varmvattnet.
 
J Josth skrev:
Läste igenom tråden igen och kan bara komma fram till slutsatsen att det är rosthål mellan värmedelen av tanken och själva den inre varmvattenberedaren så som också skrivits i tidigare inlägg. Hade det bara varit påfyllningsventilen till värmesystemet som läckte så skulle panntrycket sjunka ner från runt 2,9 bar ner till ca 2,5 bar som är öppningstrycket för värmesystemets säkerhetsventil och ha stabiliserats där när vattnet till lägenheten stängts av. Påfyllningsventilen till värmen sitter ihop monterad med en backventil. Nu är däremot trycket ända nere på 0 bar och trycket kan knappast ha tagit sig ut genom backventilen även om påfyllningsventilen läcker en del. Viktigt med backventil eftersom smutsigt radiatorvatten inte får blandas med vare sig kallvattnet eller varmvattnet.
Fast varför skulle inte en påfyllnadsventil kunna fastna i öppet läge? Om jag inte missminner mig är det en fjäderbelastad kägla, så om packningen är kass eller det har kommit skit mellan så funkar inte heller backventilsdelen.

Edit, tog fram min gamla, jag hade fel, det är två egna delar, en backventil och käglan.
 
Redigerat:
I den schematiska beskrivningen i manualen så är påfyllningsventilen och backventilen separata ventiler från varandra, alltså inte på något sätt samma kägla. Hade varit intressant att kunna såga isär och se exakt.
 
J Josth skrev:
I den schematiska beskrivningen i manualen så är påfyllningsventilen och backventilen separata ventiler från varandra, alltså inte på något sätt samma kägla. Hade varit intressant att kunna såga isär och se exakt.
Nu har jag inte exakt denna men som jag editerade ovan. Det är två egna delar, jag hade fel.
 
  • En hand håller en mässingsfärgad blandningsventil med svarta och gröna inslag, vanligen använd för VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett mässingsventil med svarta rattar märkta "Avstånd" och "Flöde". Används för rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ventil eller termostat, arbetsmiljö, verktyg i bakgrunden, närbild, fokus på objektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ventilen som läcker, den börjar läcka av sig själv utan att man rört den. Tyvärr måste man tömma hela pannan för att byta den.
VVS-installation med rör, ventiler och manometer märkt "4 bar", antydelse om vatten eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och som jag sa, säkerhets ventilen sitter längre ner på nyare modeller (52)
Teknisk ritning, maskindetaljer, numrerade etiketter, svartvitt, instruktioner eller delar till manual, komplex konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men i det lilla röret från påfyllningsventilen till ventilkopplet på returröret sitter även en backventil. Att det skulle bli fel på även den samtidigt håller jag för extremt osannolikt. När man stänger av vattnet i lägenheten borde då panntrycket stanna på 2,5 bar när det sjunker ner från 2,9 bar.
 
J Josth skrev:
Men i det lilla röret från påfyllningsventilen till ventilkopplet på returröret sitter även en backventil. Att det skulle bli fel på även den samtidigt håller jag för extremt osannolikt. När man stänger av vattnet i lägenheten borde då panntrycket stanna på 2,5 bar när det sjunker ner från 2,9 bar.
Å andra sidan kan det vara en kombo, påfyllnadsventilen läcker, och har gjort så att övertrycksventilen på värmesidan inte längre håller tätt, därmed får du 0 i tryck på värmesidan.

@Isakare verkar ändå känna till problemet 😉
 
Hur har det nu gått med varmvattnet och värmepumpen @M Risberg ? Har ni något vatten i bostaden? Vad blev domen av NIBE servicetekniker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.