Hej

uppskattar all hjälp jag kan få,

Bakgrund:
Vardagsrum slitet trägolv,
hall och kök, slitet vinyl golv(svart och vit skivor vardera färg).*tror att det är vinyl.
Övervåningen plastmatta.
Har ca 85kvm som ska läggas. Huset är från 89.

Hall och kök.
tänkte riva bort vinylmattan som är på plastmattan.
och sätta framtida parkett på plastmattan som är under.
bild på nuvarande golvet
Svartvitt rutigt golv med skuggor, köksskåp i bakgrunden.

Övervåningen:
har 3 sovrum. i master sovrummet knarar det på vissa ställen.
Alla har plastmatta.

Plan:
Köpa in parkett golv, har tittat på följande:
https://www.bauhaus.se/parkettgolv-ek-standard-lackad-3-stav-14x207x2200mm-3-18m
* är denna bra ?


planlösning, nedervåningen
Planritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, badrum, hall och klädkammare.



Summering:
Vad för underlag ska läggas på plastmatta?
Är bahaus golvet bra eller ska man titta på något annat ?
Hur bör jag tänkta vid ingången , tänker funkt man drar in för att skydda golvet,eller ska man kanske sätta, klinker ?
 
Redigerat:
BirgitS
I hallen rekommenderar jag klinker eller vinyl/plastmatta. Golv som är gjort av trä är känsligt för vatten och det gäller även i köket. Ska man ha parkett i köket så måste man vara beredd att genast torka upp allt spill.

När det gäller underlag och annat bör man noga följa golvtillverkarens instruktioner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I hallen rekommenderar jag klinker eller vinyl/plastmatta. Golv som är gjort av trä är känsligt för vatten och det gäller även i köket. Ska man ha parkett i köket så måste man vara beredd att genast torka upp allt spill.

När det gäller underlag och annat bör man noga följa golvtillverkarens instruktioner.
BirgitS BirgitS skrev:
I hallen rekommenderar jag klinker eller vinyl/plastmatta. Golv som är gjort av trä är känsligt för vatten och det gäller även i köket. Ska man ha parkett i köket så måste man vara beredd att genast torka upp allt spill.

När det gäller underlag och annat bör man noga följa golvtillverkarens instruktioner.
Hej BirgitS, tack för ditt svar.
har uppdaterat tråden med planlösning.
att köra klinker i hela hallen* är jag inte super sugen på, där emot funderar jag på precis vid att entrén. ha en kvadrat av klinker eller vinyl. eller kanske någon form av skydd på parkettgolvet.

* har inga barn och är rätt försiktig av mig i köket. så vill helst ha parkett.

gällande tillverkarens rekommendation framgår det inte i det golv jag hittat.
 
BirgitS
Hur bra kommer dina gäster vara på att hålla sig på en liten yta med klinker?

Kan du ta dig till en Bauhaus och leta upp en säljare på golvavdelningen för att fråga vad som står i anvisningarna?
Men oftast ska det vara en foam.

Något att tänka på är att parkettgolv kräver ett planare underlag än mattor och plattor så du kan behöva fylla i svackor för att få det tillräckligt plant. Hur stora ojämnheter som accepteras bör också stå i läggningsinstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.