Hejsan.
Har bytt lite fönster här hemma och skulle behöva sätta någon list mellan ett par nya fasta Elitfönster. Någon som har löst det på något snyggt sätt? Bred eller smal list?



Närbild av en glipa mellan nya fasta Elitfönster utan list, med synligt skum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Efter tycke och smak förstås,själv hade jag nog satt en behändig vit foglist 8*27el 8*33,beroende på springan:)
 
  • Gilla
Christian Ek och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att dra ihop dem istället? Hade blivit betydligt snyggare. Då hade du bara kunnat lägga lite fog mellan för att täta.
 
De sitter ihop så mycket som går och samtidigt ha drev
 
Utsikt över en sjö och björkar sett genom ett fönster från insidan av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett förslag
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Christian Ek Christian Ek skrev:
Hejsan.
Har bytt lite fönster här hemma och skulle behöva sätta någon list mellan ett par nya fasta Elitfönster. Någon som har löst det på något snyggt sätt? Bred eller smal list?



[bild]
Väcker liv i tråden har samma problem Hur löste du det ? Limmade du listen ? Med vad isf
Mitt problem är utomhus, under tak inglasad altan mellan fönster å dörrkarm
 
  • Vit dörr, vinkel, träregel avslöjad, konstruktion, isolering synlig, delvis oavslutad, inomhusmiljö.
S scopett skrev:
Väcker liv i tråden har samma problem Hur löste du det ? Limmade du listen ? Med vad isf
Mitt problem är utomhus, under tak inglasad altan mellan fönster å dörrkarm
Dörren å fönstret verkar inte sitta i samma höjd. Sen vad du skall lista av med beror lite på hur foder ser ut i övrigt osv.
 
Underbart att du är skarpsynt Men värst mycket ide på lösning var det ju inte
 
S scopett skrev:
Väcker liv i tråden har samma problem Hur löste du det ? Limmade du listen ? Med vad isf
Mitt problem är utomhus, under tak inglasad altan mellan fönster å dörrkarm
Jag hade ungefär samma förutsättningar med min ytterdörr och sidoljus. Där har jag enbart satt dit en list med dyckert (pistol). Inget lim alls och det sitter bra nu efter 3 år iallafall. Vit ytterdörr med fönster, tegelvägg, tröskel, utomhus, dagtid, inget direkt solljus, synlig del av veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
scopett
  • Laddar…
Snyggt blev det
Men problemet här är aluminium ramar på båda sidor och bara drev emellan Eller orkar spikpistolen igenom alu om du hade det med ?
Trä finns det ju under aluramen
 
Sitter det inte distansklossar mellan dörrkarm och fönsterkarm som det kan spikas i?
Är ett sätt som man gör det på för att kunna fästa lister.
 
S scopett skrev:
Snyggt blev det
Men problemet här är aluminium ramar på båda sidor och bara drev emellan Eller orkar spikpistolen igenom alu om du hade det med ?
Trä finns det ju under aluramen
Aha, den delen missade jag.
Nej, mina klena dyckert går inte igenom aluminium med allra största sannolikhet. Finns säkert kraftigare, men det är bortom min kunskap.

Jag hade satsat på att limma fast listen i ditt fall.
Alternativt några mindre skruvar (vita fönsterblecksskruv?)som man inte tänker på efteråt.
 
  • Gilla
scopett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.