Hej.

Jag har ett litet förråd i en bod på utsidan av huset. Förrådet är relativt isolerat och får lite värme från insidan som är vägg i vägg med huset. Dock blir det under nollan i förrådet när det är riktig kallt ute.

Av tidigare husägare fick jag höra att de alltid haft en värmelampa tänd inne i boden när det varit rejält kallt ute. Det finns en keramisk lamphållare för e27 inne och inga andra uttag. Därav behöver lampan avge både ljus (enda ljuskällan) och viss värme.

Jag har googlat runt och blir inte klok på vad för lampa som är lämplig att ha där. Ger en vanlig koltrådslampa tillräckligt med värme? Att ha en infraröd värmelampa där blir inte bra då den inte lyser upp och jag tror det blir för varmt mot taket och brandrisk. Är cirka 30 cm till taket från lampkontakten.

Vad tror ni jag behöver?
 
5% av en vanlig glödlampas effekt blir ljus, resten värme.

Det är därför glödlampan förbjöds.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Element
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Element
Undviker helst dra om el osv. Har ett E27 uttag och det har fungerat hittills
 
D Dilato skrev:
5% av en vanlig glödlampas effekt blir ljus, resten värme.

Det är därför glödlampan förbjöds.
Så det går inte längre att få tag på alls?
 
Finns vissa som har det kvar i lager men snart är det helt slutsålt. Sök på nätet.
 
J Josth skrev:
Finns vissa som har det kvar i lager men snart är det helt slutsålt. Sök på nätet.
Är detta det som kallas koltrådslampa? Sådana har jag sett på nätet
 
Nja, det finns ju dekorationslampor av olika typer som fortfarande kan vara tillåtna att tillverka och sälja inom EU men dessa brukar ha riktigt lågt Watt-antal, dvs dåligt med värme. Jag tänkte på den gamla vanliga glödlampan. Såsom: https://www.lamportillallt.se/sv/la...juskallor/glodlampa-normal-730lm-e27-60w.html OBS! att livslängden bara är ca 1000 timmar på vanliga glödlampor så du måste vara beredd på att byta lampa ganska ofta om den är påslagen non-stop. Och framförallt kontrollera om den fortfarande lyser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den här longlife glödlampan på 100 W kan vara ett ytterligare alternativ om 60 W inte räcker till för värmen: [länk]
Tack. Ja och den borde rimligen inte värmealstra mer än att den hade kunnat sitta i en lampskärm? Sett till brandfara osv?
 
Nån här på forumet har säkert en vanlig gammaldags glödlampa på 75 eller 100 liggandes. Den fungerar utmärkt.
För brandskyddet skulle jag sätta en plåtbit i träet ovanför lampan, med ett par centimeter distans till träet, en bit alufolie duger utmärkt.
 
  • Gilla
1q1q1q1q
  • Laddar…
Den ska ju sitta i en traditionell keramisk lamphållare i en bod så där är det ju ingen fara med värmen. Men man ska ju absolut inte sätta på en trång lampskärm i tyg.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Vit glödlampsadapter E27 till E27 med EU-kontakt. Onlineköp erbjudande med betyg och antal sålda enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En olaglig riktig bastardlösning finns ju i form av dessa.

Jag skulle inte gå upp till 100w om inte lampan med nuvarande lampskärm är godkänd för 100W. 100W blir rikigt varma om man har dem i någon form av lampskärm..

jag skulle inte heller installera adaptern ovan (brandrisk), jag hade fixat ett eluttag och ställt in en frostvakt, om något ska förvaras i förrådet frostfritt.

Är det isolerat med plast för ångspärr, eller är det en fuktmässigt öppen konstruktion?
 
Rimligen behöver du veta hur mycket energi som behövs för att hålla värmen.
Att ha en 60w glöd kostar ca 1,5kwh per dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.