H Herr Okunnig skrev:
Vad kan orsaka denna dåliga ventilation? Plast i väggarna?
Ni saknar nått som suger ut luften.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort är huset? Har du en planlösning att bjussa på?
Ingen planlösning dessvärre men det är cirka 60 kvm och allt du ser här är vad vi har. Rummet till längst bort till höger är litet sovrum. Dörren till höger är toaletten.
 
  • Vardagsrum och matplats i öppet plan, träinredning, ljus, hemtrevlig, dörrar, fönster, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova en dag eller två att ha köksfläkten på och se om det blir skillnad
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Har samma problem, bor i lägenhet i gammalt hus och luftfuktigheten är mycket hög på hösten trots fläkt i badrum, tilluft i varje rum etc.
Jag skaffade en liten avfuktare som tar ner det till ca 65-70%, inte bra men räcker till för att få bort den "råa" luften.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Prova en dag eller två att ha köksfläkten på och se om det blir skillnad
Bra idé, såvida det inte är en kolfilterfläkt som återcirkulerar 😊 I det fallet hjälper det inte, ville bara lyfta det.

I övrigt är fukten på insidan ett tydligt tecken på bristfällig ventilation, de två ventilerna ger förmodligen otillräckligt självdrag. Så antingen se till att badrumsfläkten eller köksfläkten går konstant, eller installera en dedikerad frånluftsfläkt. Kan också behöva komplettera med fler friskluftsventiler, beroende på planlösning.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Detta är förövrigt den orimligt högljudda fläkt som finns i badrummet
 
  • En hand bredvid en väggmonterad ASEA Skandia-fläkt för att visa storlek. Enkel vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är nog dags att uppgradera, vi satte som sagt in en Pax Calima, går att ställa grundflöde så att man alltid har luftomväxling, samt att den detekterar om man tänder och drar på ifall man varit där inne länge, samt fuktighetsmätare ifall man duschar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog dags att uppgradera, vi satte som sagt in en Pax Calima, går att ställa grundflöde så att man alltid har luftomväxling, samt att den detekterar om man tänder och drar på ifall man varit där inne länge, samt fuktighetsmätare ifall man duschar.
Okej, men toadörren är alltid stängd, drar denna ut fukt från resterande rum ändå?
 
H Herr Okunnig skrev:
Okej, men toadörren är alltid stängd, drar denna ut fukt från resterande rum ändå?
Du behöver som sagt öppna upp på nått sått, låta den stå på glänt eller ordna underluft eller överluft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag hade precis samma problem i min villa från 1905, dvs imma på insidan trots täta fönster. Satte in passiva fläktar istället för självdrag i båda badrummen, gästtoaletten och tvättstugan. Efter det försvann problemet och imman är nu istället på utsidan av fönstren.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
H Herr Okunnig skrev:
Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
hur är huset bestyckat i övrigt? vilken uppvärmning?
Det du har är ett vanligt problem i gamla hus när man tilläggsisolerar, byter fönster samt ny uppvärmingsform.

Du skriver att ni inte eldat ännu, det kan vara så att ni behöver fundera på att föra det.
Om det finns en murstock i huset så behöver den vara varm för att ventilationen ska fungera bra.
Det händer att jag blir tvungen att elda i fritidshuset under augusti månad just för att ventilationen inte är tillräcklig. Då man eldar så byter du ju oftast ut en massa luft i huset.

När man byter fönster så drevar man oftast bättre än vad det har vart så ventilationen som funnits där försvinner. Då kan det vara läge att ersätta den ventilationen.
Om man tilläggsisolerar/renoverar ett gammalt hus så sätter man ofta plast idag och då fungerar inte väggen/taket som den vart tänkt från början. om man har gjort ett sådant ingrepp så kan det vara läge att fundera på mekanisk ventilation (FTX/FX)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Detta är förövrigt den orimligt högljudda fläkt som finns i badrummet
Inte så konstigt om den där låter en del eftersom den är nån gång ifrån dackefejden. Det är enkelt att byta själv till någon kvalitetsfläkt som kostar ett par tusenlappar.

Och som sagt, se till att det inte är tätt mellan mugg och övriga rum. Det låter som att du inte riktigt greppat det m.t.p. förklaringar om dörr och hur trångt det är men det går liksom inte att trolla på något annat sätt. Du har fått några tips på hur du löser det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi satte också in Calima som rekommendrats här i papaps somamrstuga. Tyst och kan framför allt ställas in så den alltid går på låg fart, men varavar upp när man använder badrummet.

Du har absolut för låg ventilation, det kommer skada huset på sikt. Med din yta skall du ha en grundventilation på ca 75m3/h (0,35l/s per m2 ). Skall man lösa det med 1 st Calima så behöver den gå med ca 70%, och då kommer även den låta en del, men inte lika mycket som din nuvarande gamla. Det bästa är om du kan sätta in en till. Har du tex en tvätt utrymme etc. Så gjorde vi, en i tvättstuga, och en i badrum som går på runt 50%. Dom störs man inte av alls. Det måste dock kunna komma in luft i badrummet. Ofta är trösklarna till badrum ventilerade. Men är det lite luft glipor, så borde det räcka. Särskilt om du kompletterar en fläkt till
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Jobbar precis med att dimensionera ventilation i huset.

Har en pax calima i badrummet och har tänkt komplettera med en i tvättstuga och en i en toalett som skall byggas till.

Har satt igen tilliuftsvemtilerna då vi har gipsat alla väggarna och har fundering på att ta det genom innertaket istället och via vinden.

Köpte en väderstation på clasohlson och vi ligger runt 65-75 i fuktkvot just nu. När det blåste häromdagen gick det ner till runt 50-55.

Jag är bekymrad att vi ligger över 70 men har inte någon fukt på insidan. Så du måste ha rejält fuktigt.

Det går att räkna på hur mkt luftflöde man skall ha beroende på yta. Bara att googla.

För vår yta på ca 140kvm skulle det räcka med tre stycken pax tror jag.

Men som andra skrivit. Luften måste kunna ta sig in till fläktarna också..
 
Men om fukten i huset ska kunna kondensera mot glaset så måste glaset vara rejält kallt på insidan.

Detta fenomen fick vi i gamla kåken när det var -18 grader ute eller kallare och vi hade duschat ett par ggr eller kört med luftfuktare för att höja fuktigheten. Och då var det nedre 2-3 cm som fuktade på rutan invändigt.

Om det redan nu kondenserar på insidan så måste det vara kassa fönster eller regnskogsklimat inne?
Ser dessutom ut som att fukten även är mest uppe i överkant på fönstren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.