Hej! Jag har haft Verisure ett antal år, men i samband med att vi ska flytta tänkte jag byta till ett "självadministrerat övervakningssystem" (eller vad man nu ska kalla det; ett utan månadskostnad). Jag har dålig koll på den här marknaden, men inbillade mig att det skulle finnas gott om utbyggbara och någorlunda heltäckande system, dvs med stöd för många olika typer av sensorer som kan administreras/övervakas med en och samma app. De jag har kollat på verkar dock vara ganska begränsade och inriktade på en viss typ av sensorer. Är det någon som känner till ett system som innehåller:

- Kameror, skalskydd, lås
- Brandvarnare, vattenlarm
- Luftkvalitet (inkl radon, luftfuktighet, VOC, ...)
- mm...
 
Det finns ju både Home Assistant om du vill pillra mycket själv, annars kan du gå på den nya versionen av Homey Pro, den har stöd för det mesta.
Personligen väljer jag Homey av dom, eftersom jag tycker att den fyller kravbilden, och har en mindre tröskel för att komma igång, och komma långt med.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tror eufy har det mesta.
Philips hue har börjat med kameror, resten av sensorerna du pratar om är jag osäker på.
Om du kan tänka dig blanda system är ju home assistant ett alternativ.
Jag har lokala kameror från huawei eller liknande (nåt av Kina-företagen, minns inte vilket) med lokal lagring (har inte de uppkopplade mot nätet). De är ju subventionerade av staten så det är mycket bild för pengarna.

Men om du ändå ska ha kameror så tillför inte ett larm särskilt mycket idag. Det är om du vill ha en siren som går igång även om internet och elen ligger nere. I övrigt finns inte mycket att hämta med traditionellt larm idag.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror eufy har det mesta.
Philips hue har börjat med kameror, resten av sensorerna du pratar om är jag osäker på.
Om du kan tänka dig blanda system är ju home assistant ett alternativ.
Jag har lokala kameror från huawei eller liknande (nåt av Kina-företagen, minns inte vilket) med lokal lagring (har inte de uppkopplade mot nätet). De är ju subventionerade av staten så det är mycket bild för pengarna.

Men om du ändå ska ha kameror så tillför inte ett larm särskilt mycket idag. Det är om du vill ha en siren som går igång även om internet och elen ligger nere. I övrigt finns inte mycket att hämta med traditionellt larm idag.
Bra förslag tycker jag.
Netatmo finns också, väl fungerande och en trevlig app.
Dock tycker jag att det springer iväg i pris med deras prylar.
Några kameror från Arlo kan också lösa uppgiften ganska väl.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Bra förslag tycker jag.
Netatmo finns också, väl fungerande och en trevlig app.
Dock tycker jag att det springer iväg i pris med deras prylar.
Några kameror från Arlo kan också lösa uppgiften ganska väl.
Ja, Arlo tror jag är det Verisure installerar om man ringer dom förresten
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, Arlo tror jag är det Verisure installerar om man ringer dom förresten
Ja, det stämmer, dom samarbetar.
 
MrJay
Från en som en gång i tiden ägt en larminstallationsfirma, kolla på DSC.
 
MrJay MrJay skrev:
Från en som en gång i tiden ägt en larminstallationsfirma, kolla på DSC.
Jag då som installerat DSC utan någon föregående erfarenhet säger välj nåt annat 😂
 
MrJay
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag då som installerat DSC utan någon föregående erfarenhet säger välj nåt annat 😂
OK? Åsikt från en som föreslår prylar från en tillverkare (Eufy) som är känd för att helt skita i privat integritet står inte högt i kurs i min bok. Men, each to its own.
 
MrJay MrJay skrev:
OK? Åsikt från en som föreslår prylar från en tillverkare (Eufy) som är känd för att helt skita i privat integritet står inte högt i kurs i min bok. Men, each to its own.
Här svingar vi fritt ser jag.
Kan du inte förklara hur Eufy och DSC är ungefär samma att installera för någon som inte gjort det tidigare?
Integritet kan vi också diskutera men min grundinställning är att om det är uppkopplat är det inte säkert. Då slipper man bli besviken.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det finns ju både Home Assistant om du vill pillra mycket själv, annars kan du gå på den nya versionen av Homey Pro, den har stöd för det mesta.
Personligen väljer jag Homey av dom, eftersom jag tycker att den fyller kravbilden, och har en mindre tröskel för att komma igång, och komma långt med.
Hikvision AX Pro eller Ajax alarm skulle jag titta på .-)
 
  • Gilla
stavee och 1 till
  • Laddar…
J jayal1972 skrev:
Hikvision AX Pro eller Ajax alarm skulle jag titta på .-)
Dom har jag bara hört gott om, har dock ingen egen erfarenhet, men får för mig att det är mer rena larmsystem?
Det verkade som att TS ville kunna koppla in fler sensorer för övervakning av luftkvalite, temperaturer mm.
Men det kanske går till dom också?
 
stavee
J jayal1972 skrev:
Hikvision AX Pro eller Ajax alarm skulle jag titta på .-)
Vi har samma, AJAX-system och kan inte vara mer nöjda. De har inga videodörrklockor, som vi behöver, men det verkar som att det där med kameror kan komma snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.