V
Tänkt att jag uppdaterar denns tråden för personer i framtiden. Vet ej om alla som gjort inlägg blir meddelande eller om det enbart är när man svarar/citerar användare, men de som är ointresserade får stänga av notiser för denna tråd. Ber om ursäkt för alla inlägg men har en legitim fråga så ett inlägg till blir det.
 
Redigerat:
  • Gilla
DrKnowLittle och 1 till
  • Laddar…
V
Jag vet att luftspalt är nödvändig för god ventilationoch att fukt inte fastnar när jag sedan isolerar.
Träväggar och takbjälkar i ett ljust, tomma, gammaldags loft med ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna vägg är ju en "ren" yttervägg med paneler monterade rakt på reglarna. Jag slå loss panelerna och sätta spikläkt.
Gymmet och saunan ska stå kall 90% av tiden.
I dessa fall använder man ingen plast framför isolering då tempraturväxlingar leder till kondens, plasten stänger inne fukt = mögel/röta osv. Jag kmr använda vindpapp iaf.
Förstår jag detta rätt?

Nu till frågan jag tänkt ställa ursprungligen!
Krävs även luftspalt när jag bygger innervägg i ladugården som inte väter ut emot regn osv.
Ta följande vägg som exempel:
En LED-arbetslampa lyser upp en arbetsplats med träreglar och spånskiva om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna vägg ska isoleras. Sitter grov panel monterat rakt på reglarna. Ska jag även här sätta en regel som luftspalt när jag monterar på det material jag tänkt används som klädsel? Läst stt det är luften som isolerar och diverse annat.
Va inte rädd att skriva några rader. Ts hand om er gubbs!
 
Redigerat:
Det blir nog bra!

Du behöver inte lägga någon plast på marken. Jag antar att golvet inte ligger (eller kommer ligga) direkt mot marken, det kommer att cirkulera luft på undersidan och hålla golvet torrt. Det är någon typ av plintgrund med stenplintar, skulle jag tro.

Det här med att isolera utrymmen som mestadels ska vara kallställda är ingen lätt sak. Finns säkert någon här som har bra tips!
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det blir nog bra!

Du behöver inte lägga någon plast på marken. Jag antar att golvet inte ligger (eller kommer ligga) direkt mot marken, det kommer att cirkulera luft på undersidan och hålla golvet torrt. Det är någon typ av plintgrund med stenplintar, skulle jag tro.

Det här med att isolera utrymmen som mestadels ska vara kallställda är ingen lätt sak. Finns säkert någon här som har bra tips!
Det är timmer som vilar ovanpå stenar.
3 Bärlinor och sen har det lagt timmer ovanpå dessa. Det är 140cc så måste ha en regel emellan så det inte blir svajigt. Vilken lösning tycker du är bäst när det gäller att sätta fast dessa reglar?
Lutar mig åt att det är blir stolpskor och förstärker dessa på diverse vis. Ska inte va mer än 300-400kg i gymmet.

Det stämmer. Jag har förstått detta med att kallutrymme är svårare. Men på fasad väggen blir det att slå sloss brädorna och skapa en luftspalt och vindpapp (som andas).
Gör nog luftspalt på alla väggar. Men jag har en fråga till dig:
Vad bör jag klä innerväggarna med, alltså utanpå? Först tänkte jag osb-skivor, klass 3 tål ju fukt. Men inte hittat huruvida osb-skivor andas. Det är ju lim osv. Känns tveksamt. Nu tänker jag råspont. Det blir ju lätt men aningen dyrare, men jag är inte dumsnål.
Har du ngt annat förslag eller låter råspont som en bra ide?
Mvh
Velinga2002
 
Balkskor blir bra att fästa reglarna med.

För innerväggarna röstar jag på råspont i första hand och plyfa i andra. OSB ser inte kul ut som väggbeklädnad och är dessutom svårt att hålla rent från damm och grejer.
 
  • Älska
Velinga2002
  • Laddar…
V Velinga2002 skrev:
Jag vet att luftspalt är nödvändig för god ventilationoch att fukt inte fastnar när jag sedan isolerar.
[bild]
Denna vägg är ju en "ren" yttervägg med paneler monterade rakt på reglarna. Jag slå loss panelerna och sätta spikläkt.
Gymmet och saunan ska stå kall 90% av tiden.
I dessa fall använder man ingen plast framför isolering då tempraturväxlingar leder till kondens, plasten stänger inne fukt = mögel/röta osv. Jag kmr använda vindpapp iaf.
Förstår jag detta rätt?

Nu till frågan jag tänkt ställa ursprungligen!
Krävs även luftspalt när jag bygger innervägg i ladugården som inte väter ut emot regn osv.
Ta följande vägg som exempel:
[bild]
Denna vägg ska isoleras. Sitter grov panel monterat rakt på reglarna. Ska jag även här sätta en regel som luftspalt när jag monterar på det material jag tänkt används som klädsel? Läst stt det är luften som isolerar och diverse annat.
Va inte rädd att skriva några rader. Ts hand om er gubbs!
När man har så stora utrymmen som du förstår jag inte riktigt vitsen med att lossa den gamla fasaden för att sätta spikläkt och isolering, gamla hus tenderar att vara allt annat än raka och i lod och har sällan cc mått som passar till dagens isolering så jag hade funderat på att sätta en vindväv, asfaboard, 'Örnpapp', masonit eller liknande innanför ytterväggen och sen reglat upp en isolerad vägg innanför.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Balkskor blir bra att fästa reglarna med.

För innerväggarna röstar jag på råspont i första hand och plyfa i andra. OSB ser inte kul ut som väggbeklädnad och är dessutom svårt att hålla rent från damm och grejer.
Då blir det balkskor! Tack för ditt tålamod. Uppskattar all hjälp jag får, menar det verkligen. Jag är ung och har ganska stort ansvar. Har ingen annan att fråga förutom medlemmarna på byggahus.

Då kör jag på plyfa. Vill ha en spartansk look. Ska lägga mjukt "gymgolv" ovanpå plyfan(golvet)
Jag var inte tydlig med vad jag menade med "innervägg".
1 av väggarna är ju fasadbeklädd (den som väter utåt) en kmr ju vara timmervägg. Men de andra två kmr jag ju vara tvungen att bygga så det blir som ett rum i ladan.
Innanpå kör jag med plyfa som du sagt och bakom den ligger isoleringen. Men bakom isoleringen, alltså det som klär utsidan av väggen.
Denna bilden vissr vad jag menar:
Träkonstruktion inuti lagerlokaler, OSB-skivor, fönster, stege, oavslutat byggprojekt, arbetsområde, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har de väl använt osb som beklädnad?
Sen kanske det är i ett land med torrt och varmt klimat eller med hela lokalen är uppvärmd.
Själva utseendet ser helt okej med OSB som på bilden. Men min fråga är huruvida OSB skivor "andas" som exempelvis råspont. Det estetiska är mindre viktigt.
Vad tror du? Vilka material lämpar sig för detta?
 
Redigerat:
kashieda kashieda skrev:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värre.
Om jag läser innehållsförteckningen så är linolja en av komponenterna.
 
V Velinga2002 skrev:
Då blir det balkskor! Tack för ditt tålamod. Uppskattar all hjälp jag får, menar det verkligen. Jag är ung och har ganska stort ansvar. Har ingen annan att fråga förutom medlemmarna på byggahus.

Då kör jag på plyfa. Vill ha en spartansk look. Ska lägga mjukt "gymgolv" ovanpå plyfan(golvet)
Jag var inte tydlig med vad jag menade med "innervägg".
1 av väggarna är ju fasadbeklädd (den som väter utåt) en kmr ju vara timmervägg. Men de andra två kmr jag ju vara tvungen att bygga så det blir som ett rum i ladan.
Innanpå kör jag med plyfa som du sagt och bakom den ligger isoleringen. Men bakom isoleringen, alltså det som klär utsidan av väggen.
Denna bilden vissr vad jag menar:
[bild]
Där har de väl använt osb som beklädnad?
Sen kanske det är i ett land med torrt och varmt klimat eller med hela lokalen är uppvärmd.
Själva utseendet ser helt okej med OSB som på bilden. Men min fråga är huruvida OSB skivor "andas" som exempelvis råspont. Det estetiska är mindre viktigt.
Vad tror du? Vilka material lämpar sig för detta?
Jag tror att plywood eller OSB kommer att fungera tillräckligt bra även om jag själv valt vanliga ohyvlade bondsågade brädor till en 'ruff' yta som den du beskriver.

OSB med spikpistol är iaf väldigt snabbt om det är av betydelse...
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
F fribygg skrev:
Jag tror att plywood eller OSB kommer att fungera tillräckligt bra även om jag själv valt vanliga ohyvlade bondsågade brädor till en 'ruff' yta som den du beskriver.

OSB med spikpistol är iaf väldigt snabbt om det är av betydelse.
Fick inte ngn notis att du svarat! Då kör jag på OSB (klass 3) som klädsel utanpå. innanpå kör jag antingen plyfa eller OSB, får se.
Jag har en till fråga som jag hade uppskattat svar på. De två väggarna som jag bygger inuti ladugården. Behöver jag ha 20mm luftspalt på dessa? Har läst en massa trådar men allt är ju relativt. Dessa väggar ska ju stå i en kall ladugård, så det är ju inte som att isolera ett rum i en lokal där de har 10-12c minimum året runt, utan för mig kmr det ju vara samma tempratur ute som i ladugården.
Det enda jag tänker på är huruvida OSB skivor "andas" de har ju lim i sig. Jag är dålig på sånt här. Tänker mest på att undvika fuktskador.
Ångspärr ska jag iaf inte ha.
Här är en bild på efter andra oljningen
En del av ett träinrett loft med vägg, fönster och takstolar, synligt genomträngt av dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trävägg med dörr inne i rustikt, tomt utrymme, kontorsstol, stengolv, tegeltak, timmerstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha en fin midsommar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Varför isolera överhuvudtaget om det änfå skall vara ouppvärmt? Regla upp ny invändig stomme och vindpapp på insidan mot "gymmet" och sedan liggande råspont där så det blir tätt som du också oljar lika fint så blir det snyggt inne i det nya rummet. "Utsidan " inne i ladan spelar väl ingen roll hur den ser ut?
 
V
H hertzbo skrev:
Varför isolera överhuvudtaget om det änfå skall vara ouppvärmt? Regla upp ny invändig stomme och vindpapp på insidan mot "gymmet" och sedan liggande råspont där så det blir tätt som du också oljar lika fint så blir det snyggt inne i det nya rummet. "Utsidan " inne i ladan spelar väl ingen roll hur den ser ut?
Jag tänkte värma upp det efter behov. Nu byggde jag gym och en liten workshop på andra sidan av ladan så det blir ingen isolering här ändå förutom för bastun där det blir minst 70mm isover.
RIvit upp golvet för det var så jäkla kasst och ojämnt. Ska bli en liten lounge där man kan sitta och dricka osv. Polarna brukar alltid vilja ta "festen" ut till ladan ändå. Haha
 
V
F fribygg skrev:
Jag tror att plywood eller OSB kommer att fungera tillräckligt bra även om jag själv valt vanliga ohyvlade bondsågade brädor till en 'ruff' yta som den du beskriver.

OSB med spikpistol är iaf väldigt snabbt om det är av betydelse...
Jag satte upp läkt med skruv. Efter ett paket märkte jag att det var dyrt, hahaha. Ska köpa en spikpistol för jag har en kompressor i ladan. Blir lite billigare.
 
V Velinga2002 skrev:
Jag satte upp läkt med skruv. Efter ett paket märkte jag att det var dyrt, hahaha. Ska köpa en spikpistol för jag har en kompressor i ladan. Blir lite billigare.
Spika för hand eller låna en spickpicka istället, att köpa infästningsmtrl eller verktyg utan eftertanke tenderar att bli onödigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.