Inte världens bästa bild men så här ser bakbromsar ut på en S60 från 2008 som bara rullat på saltfria vägar.
En bild av ett bilhjul med Nissan-märket, parkerat på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Härligt med saltfritt!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hämtade precis ut bilen från årets service..
Ser det här ut som olja som gått en (1) mil?
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Kanske bra med en spolning, dvs ett byte igen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kanske bra med en spolning, dvs ett byte igen.
Nog för att det är en diesel, de kan väl skita ner oljan en del, men den är bytt en gång om året sen jag köpte bilen 2018, och jag har inte kört mer än 1000 mil om året...
 
Nå jag tänker den blir snabbt sådär då det säkerligen lämnar gammal olja och avlagringar som sen blandar sig med den nya oljan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hämtade precis ut bilen från årets service..
Ser du här ut som olja som gått en (1) mil?
[video]
Det blir svart *direkt*. Inget konstigt med det som jag ser det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
dieselolja blir svart direkt..........
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nog för att det är en diesel, de kan väl skita ner oljan en del, men den är bytt en gång om året sen jag köpte bilen 2018, och jag har inte kört mer än 1000 mil om året...
Tycker dieselmotorer lagar oljan svart hastigt. Men det där verkar väldigt snabbt. Känns den sträv❓ Kan du se oljefilter eller är det patron❓
Kanske man kan se om tätningen till oljepluggen ser ny ut. Förstås kan dom ju hävda att dom sugit ur oljan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Den ser ut som oljan i saaben efter 6000km
 
Då tar vi ett djupt andetag och struntar i att ringa och skälla ut verkstan... 🙂

(För övrigt försökte de få mig att betala 1800 spänn för att byta fläktrem, så jag är redan lite avogt inställd.. 😬)
 
N Niq skrev:
Tycker dieselmotorer lagar oljan svart hastigt. Men det där verkar väldigt snabbt. Känns den sträv❓ Kan du se oljefilter eller är det patron❓
Kanske man kan se om tätningen till oljepluggen ser ny ut. Förstås kan dom ju hävda att dom sugit ur oljan.
Den känns helt ok, sen vet man ju aldrig.. möjligen lite blaskig..

Jag jämförde med min bensinbil som jag servar själv, och den ojan såg ny ut fastän jag inte ens minns när jag böt olja på den sist.. säkert mer än 2 år sen.. men å andra sidan går den högst 500 mil om året... knappt det...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag jämförde med min bensinbil som jag servar själv, och den ojan såg ny ut fastän jag inte ens minns när jag böt olja på den sist.. säkert mer än 2 år sen.. men å andra sidan går den högst 500 mil om året... knappt det..
Allvarligt talat, om oljan såg ut som ny efter 500 mil i min bensinbil så skulle jag blir mer orolig än glad. Olja blir svart nästan direkt oavsett vilken bil vi pratar om.
 
nja....nog kan man hålla den gyllenbrun i en välskött bensinbil. Så svart blir den ju inte annat än om den byts sällan.
 
galento
Det tar ett bra tag innan oljan i våra bensinbilar ser ut som på videon , den blir inte svart direkt i våra traktorer heller fast det är diesel. Kollade oljan på Deutzen och den har gått i 6 år sen senaste olje / filterbytet med snöröjning och i skogen .
Fordtraktorn hade lite mörkare olja som synes på pappret men var en stund sen det varit olje och filterbyte på den också.
Däckreparationssats med självvulkaniserande lagningsremsa på punkterat cykeldäck nära däcksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.