Har bott i en villa i skogen i ca 3 år. Byggt 1970. Självdrag som ventilation. Kamin och luftvärmepump.
Nyligen flyttade vi till ett nytt hus och då har villan i skogen stått tom i ett par månader. Hyresgästerna som nu har flyttat in klagar på hög fuktighet… som mest 67%

Vi har alltid haft cirka 45% i fuktighet.

Under tidigare höstar har vi märkt av kondens på ett par fönster men det vet jag att även nybyggda hus kan få emellertid.
Kondensen har sedan försvunnit när det har blivit en mer stabil kall temperatur ute.

Vi funderar nu då på vad det kan vara som helt plötsligt har höjt fuktigheten…?
Vi har avfuktare i källaren.
Hyresgäst påstår sig;
- ha värmepump igång för att cirkulera luft.
- eldar då o då
- täcker ej för fönster etc.


Vi planerar att sätta in tilluftsventiler i sovrummen. Finns det något mer som vi kan göra för att minska fuktigheten?

Fönstrena är ok. Men de ska bytas ut inom 5 år.

Någon som har varit i liknande situation? Eller någon som är duktig på området?
 
Har ju varit extremt fuktigt nu. Varmt väder med mycket regn.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Med självdrag skulle jag säga att 67 % RF är relativt normalt för årstiden. När du säger att ni mer eller mindre haft 45 % RF, är det över hela året?

Kondens på utsidan av fönstren är inget konstigt, visar på välisolerade fönster men får ni kondens på insidan fönster tyder det på dålig ventilation eller ett onormalt fukttillskott inomhus. Eftersom ni säger att det ska in tilluftsventiler i sovrummen gissar jag att det är dessa fönster som det bli kondens på?
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
In med ventiler i sovrum och ev. v-rum direkt, otroligt att ni inte märkt av dåligt lukt och fukt innan. Sitter det någon fläkt i badrummet som får jobba?
 
Centano Centano skrev:
Med självdrag skulle jag säga att 67 % RF är relativt normalt för årstiden. När du säger att ni mer eller mindre haft 45 % RF, är det över hela året?

Kondens på utsidan av fönstren är inget konstigt, visar på välisolerade fönster men får ni kondens på insidan fönster tyder det på dålig ventilation eller ett onormalt fukttillskott inomhus. Eftersom ni säger att det ska in tilluftsventiler i sovrummen gissar jag att det är dessa fönster som det bli kondens på?
Stämmer! Sovrummen har kondens på just insidan av fönstrena.
 
  • Gilla
fredrik29
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
In med ventiler i sovrum och ev. v-rum direkt, otroligt att ni inte märkt av dåligt lukt och fukt innan. Sitter det någon fläkt i badrummet som får jobba?
Vi har som sagt alltid haft en fuktighet på 45% och därmed aldrig haft ett problem. Det är ny hyresgäst som helt plötsligt har hög fuktighet.
Fläkt i badrum finns
 
J Jessicaaa skrev:
Vi har som sagt alltid haft en fuktighet på 45% och därmed aldrig haft ett problem. Det är ny hyresgäst som helt plötsligt har hög fuktighet.
Fläkt i badrum finns
Jag är skeptisk, hur har ni mätt detta, samma utrustning nu som förr?
 
Har huset stått utan någon värme och innetemperaturen fallit några grader så kan den relativa luftfuktigheten öka markant mycket vid denna årstid.
 
  • Gilla
Jessicaaa
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är skeptisk, hur har ni mätt detta, samma utrustning nu som förr?
Vi har aldrig haft kondens på fönstrena mer än någon vecka på tidigare höst. Och då har fuktigheten legat på cirka 65%. Resten av året har det legat på 45%. Det är mätt med både termometer med fuktmätare och enskild hygrometer.

Ny hyresgäst har egen mätare
 
J Jessicaaa skrev:
Vi har aldrig haft kondens på fönstrena mer än någon vecka på tidigare höst. Och då har fuktigheten legat på cirka 65%. Resten av året har det legat på 45%. Det är mätt med både termometer med fuktmätare och enskild hygrometer.

Ny hyresgäst har egen mätare
Då förstår jag, den är/har varit högre periodvis. Fullt normalt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Jessicaaa och 1 till
  • Laddar…
67 % RF är inte oroväckande högt tycker jag.
 
  • Gilla
Jessicaaa
  • Laddar…
@
J Jessicaaa skrev:
Har bott i en villa i skogen i ca 3 år. Byggt 1970. Självdrag som ventilation. Kamin och luftvärmepump.
Nyligen flyttade vi till ett nytt hus och då har villan i skogen stått tom i ett par månader. Hyresgästerna som nu har flyttat in klagar på hög fuktighet… som mest 67%

Vi har alltid haft cirka 45% i fuktighet.

Under tidigare höstar har vi märkt av kondens på ett par fönster men det vet jag att även nybyggda hus kan få emellertid.
Kondensen har sedan försvunnit när det har blivit en mer stabil kall temperatur ute.

Vi funderar nu då på vad det kan vara som helt plötsligt har höjt fuktigheten…?
Vi har avfuktare i källaren.
Hyresgäst påstår sig;
- ha värmepump igång för att cirkulera luft.
- eldar då o då
- täcker ej för fönster etc.


Vi planerar att sätta in tilluftsventiler i sovrummen. Finns det något mer som vi kan göra för att minska fuktigheten?

Fönstrena är ok. Men de ska bytas ut inom 5 år.

Någon som har varit i liknande situation? Eller någon som är duktig på området?
Inte onormalt att ha det under kortare perioder om det är mycket nederbörd/fukt utomhus. De flesta termometrar och liknande som mäter luftfuktighet har också en rätt stor felmarginal. Det brukar stå +/- 5% eller liknande på de flesta.

Men har du kondens på insidan av fönstren är ventilationen sannolikt för dålig.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.