Hej,

Jag är helt grön på området men kan man avgöra om en öppen spis är murad genom att bara kolla på den?

När man eldar i den så blir allt man ser på de här bilderna varmt. Har man eldat i den under en hel dag blir allt varmt och fortsätter att vara varmt under hela natten och kan till och med även vara varmt/ljummet under nästkommande morgon. Tyder detta på att det är en murad öppen spis?

Tack på förhand
 
  • Öppen spis med stenklädsel och svart galler, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spis klädd i oregelbundna stenplattor med olika bruna och grå nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Det är en murad öppen spis.

Hade det varit en insats hade man inte sett tegel invändigt (då hade det varit en plåtlåda med isolerande plattor) och det hade även varit glas istället för gnistgaller.

Öppen spis brukar ha extremt låg verkningsgrad. Försök att få dit en insats om du ska elda mycket i den.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ut som en murad öppen eldstad. Och jag gissar att den var putsad och vit från början och att nån ägare av huset på 70-80-talet ville ha den i pizzeriastil och satte på keramiken med stenimitation. Kan det stämma?

Har du sotluckor på sidorna inne i eldstaden eller längst ned på spisens utsida? Då kan den innehålla kanaler och vara en rörspis i grund och botten.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som en murad öppen eldstad. Och jag gissar att den var putsad och vit från början och att nån ägare av huset på 70-80-talet ville ha den i pizzeriastil och satte på keramiken med stenimitation. Kan det stämma?

Har du sotluckor på sidorna inne i eldstaden eller längst ned på spisens utsida? Då kan den innehålla kanaler och vara en rörspis i grund och botten.
Bra fråga men det är ett 70-talshus i alla fall. Finns inga sotluckor invändigt eller utvändigt vad jag har kunnat se.
 
Claes Sörmland
S Virre93 skrev:
Bra fråga men det är ett 70-talshus i alla fall. Finns inga sotluckor invändigt eller utvändigt vad jag har kunnat se.
Ok, då är det nog en öppen spis i originalutförande. Ser ju hemmamurad ut så kanske ett hobbyprojekt!
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är en murad öppen spis.

Hade det varit en insats hade man inte sett tegel invändigt (då hade det varit en plåtlåda med isolerande plattor) och det hade även varit glas istället för gnistgaller.

Öppen spis brukar ha extremt låg verkningsgrad. Försök att få dit en insats om du ska elda mycket i den.
Ja jag har väl misstänkt det. :) Extremt låg verkningsgrad = 10%?

Har du någon erfarenhet av att installera insatser, är nyfiken vad priset kan ligga på i det här fallet?
 
B
S Virre93 skrev:
Ja jag har väl misstänkt det. :) Extremt låg verkningsgrad = 10%?

Har du någon erfarenhet av att installera insatser, är nyfiken vad priset kan ligga på i det här fallet?
10% är en siffra jag också hört.

Tror man ska fråga nån som säljer insatser vad det kostar att installera, vågar inte gissa på en siffra för inflationen har ju varit brutal sista åren.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Jag är inne på det Claes Sörmland skrev. Jag är övertygad om att det är en rörugn. Den är byggd som en kakelugn fast utan kakel. Det som talar för det är dels att eldningsöppningen är mindre än jag tycker att den borde vara för en öppen spis, den har formen som en kakel/rörugn och den håller också värmen till nästa dag. Det borde den inte göra om det är en öppen spis som drar igenom luft även efter den har slocknat.
Vissa kakel/rörugnar har inga sotluckor på sidan utan då tar man bort två halvstenar inne i eldstaden på varje sida.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Virre93 skrev:
Ja jag har väl misstänkt det. :) Extremt låg verkningsgrad = 10%?

Har du någon erfarenhet av att installera insatser, är nyfiken vad priset kan ligga på i det här fallet?
Om du funderar på att försöka spara pengar på att elda för att värma huset är det tyvärr ingen bra investering om inte elpriserna tangerar fjolårets...
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Jag är inne på det Claes Sörmland skrev. Jag är övertygad om att det är en rörugn. Den är byggd som en kakelugn fast utan kakel. Det som talar för det är dels att eldningsöppningen är mindre än jag tycker att den borde vara för en öppen spis, den har formen som en kakel/rörugn och den håller också värmen till nästa dag. Det borde den inte göra om det är en öppen spis som drar igenom luft även efter den har slocknat.
Vissa kakel/rörugnar har inga sotluckor på sidan utan då tar man bort två halvstenar inne i eldstaden på varje sida.
Ok :) betyder detta att den är mer värmeeffektiv än en vanlig öppen spis? Försöker på ett ungefär förstå hur effektiv den här. Går väl så klart inte att ta reda på helt men skulle vilja få ett hum om det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du funderar på att försöka spara pengar på att elda för att värma huset är det tyvärr ingen bra investering om inte elpriserna tangerar fjolårets...
Nej precis det tror inte jag heller. Vi har dessutom bergvärme som primär uppvärmningskälla.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Virre93 skrev:
Ok :) betyder detta att den är mer värmeeffektiv än en vanlig öppen spis? Försöker på ett ungefär förstå hur effektiv den här. Går väl så klart inte att ta reda på helt men skulle vilja få ett hum om det.
OM, det är så att den behåller värmen så länge som du skrev är den absolut mer effektiv än en "vanlig öppen spis" då den lagrar värmen i massan och därför är jag också övertygad om att det inte är en vanlig öppen spis.
Det du kan göra för att öka effektiviteten ytterligare är att stänga till spjället när brasan slocknat. Inte stänga helt men kanske till 80%. Då slipper du onödig avkylning av ugnen pga luftdraget.
En öppen spis är inte varm på morgonen men det är en kakel/rörugn.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.