Har flyttat in i en sekelskiftets lägenhet i Stockholm med både holländsk och fiskbensparkett. Men golvet verkar extremt känsligt, varje gång jag putsar bort någon fläck på golvet så blir det en ljus fläck! Som om behandlingen eller lacken lossnat.

Samma gäller när man tvättar golvet, vattnet i skurhinken blir alldeles brunt! Inte smutsigt, utan liksom färgat.

Vad har dom gjort med golvet egentligen?
 
Det kan man undra, men jag undrar också vad du använder för medel när du städar.
 
  • Gilla
Ponta88
  • Laddar…
betsat i mörk nyans kanske?
 
  • Gilla
Ponta88
  • Laddar…
Mer info plus bilder skulle hjälpa en trådstart som denna.
 
  • Gilla
Ponta88
  • Laddar…
Ponta88 Ponta88 skrev:
Har flyttat in i en sekelskiftets lägenhet i Stockholm med både holländsk och fiskbensparkett. Men golvet verkar extremt känsligt, varje gång jag putsar bort någon fläck på golvet så blir det en ljus fläck! Som om behandlingen eller lacken lossnat.

Samma gäller när man tvättar golvet, vattnet i skurhinken blir alldeles brunt! Inte smutsigt, utan liksom färgat.

Vad har dom gjort med golvet egentligen?
Golv som är behandlad med olja och vax har dessa symptom. Du håller förmodligen på att förstöra skyddet. Bäst att åka till en professionell trägolvsbutik och köpa lite annat att städa och underhålla med.
 
  • Gilla
Ponta88 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det kan man undra, men jag undrar också vad du använder för medel när du städar.
Det räcker med en trasa och vanligt kranvatten
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det kan man undra, men jag undrar också vad du använder för medel när du städar.
Det räcker med en trasa och vanligt kranvatten
J J Vos skrev:
Golv som är behandlad med olja och vax har dessa symptom. Du håller förmodligen på att förstöra skyddet. Bäst att åka till en professionell trägolvsbutik och köpa lite annat att städa och underhålla med.
Samma här, gnuggar jag med en trasa och vanligt vatten så försvinner det mörka.
 
Här hade det kommit vanlig väggfärg, skrubbade lite extra med vanlig svamp och ljummet vatten.
 
  • Trägolv, mönstrad parkett, bitar av vita möbler, gul mattkant, inomhus, heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ponta88 Ponta88 skrev:
Här hade det kommit vanlig väggfärg, skrubbade lite extra med vanlig svamp och ljummet vatten.
Hur har du löst det? Så att det blir jämn färg igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.