Hej,

Fick en Worx 790E.1 av en bekant. Som jag förstod och utifrån manualen tolkar jag det som att roboten + laddningsstationen kan stå ute i regn. I manualen står det dock inte ordagrant att det kan stå i regn, om jag inte missat det. Står bara att stickkontakten och transformatorn till laddningskabeln ska vara regnskyddat.

Installerade den igår. Kom en ordentlig skur nyss och vattnet verkar hitta in till panelen/skärmen innanför locket. På skärmen så står ett meddelande, "regn". Hittar ingen beskrivning till detta meddelande.

Är det bara att lämna den i regnet eller inte?

Kanske finns nån annan här med samma maskin som kan svara på om det orsakat problem eller inte.
 
Redigerat:
Jag har en likadan och min laddstation står ute utan skydd medans stickkontakten och transformatorn är inomhus, räcker nog med att de är under tak så att det inte kan regna på dem.
Meddelandet regn på roboten innebär att regnsensors känt av regn och då klipper inte klipparen fören den är torr plus ett antal minuter därefter, går att ställa in i någon meny.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jo nu har jag en WG796 och min absoluta bestämda uppfattning är att den ska stå under tak.
Ännu viktigare med allt regnande, sen bör placeringen vara så att solen värmer parkeringsplatsen.

Tog två gamla gummimattor och skruvade fast som tak under altanen. Torrt och bra.
 
  • Robotgräsklippare under trätrall, gräs runtom, öppning i staket, laddningsstation antagligen, praktisk lösning, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo nu har jag en WG796 och min absoluta bestämda uppfattning är att den ska stå under tak.
Ännu viktigare med allt regnande, sen bör placeringen vara så att solen värmer parkeringsplatsen.

Tog två gamla gummimattor och skruvade fast som tak under altanen. Torrt och bra.
Tack för tips. Jag har ju en takfot på typ 120 cm som skyddar mot regn men när jag placerade laddningsstationen mot fasadväggen så fick jag meddelande att den inte hittar nåt arbetsområde. IN och UT sladden blev ju inte enligt bild att de går ut från stationen längs ena och andra änden. Tips på hur man kan lösa detta?
 
Köpte nya knivar till maskinen. När jag skruvar på 1 knivblad så klämmer inte skruven fast bladet. Skruven tar i skruvingången och nyper därför inte fast bladet på sin plats. La därför ett till knivblad på samma ställe för att komma över skruvingången med bladen och då blir bladen fixerade. Men så ska det väl inte vara egentligen? Se bilder och klipp.
 
  • Förpackning med 12 robotgräsklipparknivar och skruvar, ligger på sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger håller mätverktyg över släntklippare med gräsklipp, kontrollerar kanske komponent eller mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Tack för tips. Jag har ju en takfot på typ 120 cm som skyddar mot regn men när jag placerade laddningsstationen mot fasadväggen så fick jag meddelande att den inte hittar nåt arbetsområde. IN och UT sladden blev ju inte enligt bild att de går ut från stationen längs ena och andra änden. Tips på hur man kan lösa detta?
Jo det blev lite "meckande" med kabeln

Sen enstaka gånger så kan det klicka när den ska ut, det borde vara programmerat att efter X försök att ta sig åt ett håll så borde roboten prova åt andra hållet men så är det inte gjort.

Snabbt "kluddrat" hur kabeln går.
 
  • Robotgräsklippare fastnat under träkonstruktion, röd linje markerar dess väg på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det blev lite "meckande" med kabeln

Sen enstaka gånger så kan det klicka när den ska ut, det borde vara programmerat att efter X försök att ta sig åt ett håll så borde roboten prova åt andra hållet men så är det inte gjort.

Snabbt "kluddrat" hur kabeln går.
Tack för tipset! Ska prova och se om det funkar hos mig. Jag drog ju dem båda längs den markering du ritat i mitten på roboten.

Vad tror du angående knivbladen i mitt inlägg ovan?
 
M Mjolnir skrev:
Tack för tipset! Ska prova och se om det funkar hos mig. Jag drog ju dem båda längs den markering du ritat i mitten på roboten.

Vad tror du angående knivbladen i mitt inlägg ovan?
Jo knivbladen sitter ju med en liten förhöjning så att de ska kunna snurra.
Sen smörjer jag lite då och då med WD40 så funkar det utmärkt.
Hjulen smörjer jag också.

Plus att jag blåser rent med tryckluft (med förstånd var), det packas massvis med gammalt gräs under klipparen. Man kan sedan enkelt studera grannars svordomar när deras "vrak" tuffar runt eller står still någonstans på gräsmattan 😇

Äpplen tycker inte roboten om, måste avlägsnas!
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Vad tror du angående knivbladen i mitt inlägg ovan?
Bladen ska kunna snurra fritt på de flesta gräsklippare, så det är nog rätt som de känns. Det ser du om de klipper gräset.
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Då blir det ett blad, trodde att bladen skulle fixeras. De gamla satt ju löst också.
 
Nu har maskinen snurrat på cirka 800 kvm i kanske 9h effektivt sen igår men det är många ställen den inte klippt gräset på. Ska det va så dåligt resultat? Eller blir resultat jämnare när man kör den säg 6h varannan dag t ex?
 
M Mjolnir skrev:
Nu har maskinen snurrat på cirka 800 kvm i kanske 9h effektivt sen igår men det är många ställen den inte klippt gräset på. Ska det va så dåligt resultat? Eller blir resultat jämnare när man kör den säg 6h varannan dag t ex?
800m2 är relativt mycket, sen upplever jag att många överdriver klipphöjden dvs för lågt, har haft min klipphöjd på 40 mm någon månad så att gräset blir starkare inför vintern.
 
P paralun skrev:
800m2 är relativt mycket, sen upplever jag att många överdriver klipphöjden dvs för lågt, har haft min klipphöjd på 40 mm någon månad så att gräset blir starkare inför vintern.
Roboten är specad för 800 kvm vad jag vet,men kanske behöver ännu längre pass. Tror batteriet kan vara dåligt för jag tror aldrig den kör mer än ~40 min per session innan den parkerar för att ladda. Batteriet är 1500 mah (och 7 år gammalt så det har väl tappat en del kapacitet) men tänkte beställa ett 2500 mah eventuellt. Så kanske resultatet blir bättre med mindre laddtid och mer körtid.
 
M Mjolnir skrev:
Roboten är specad för 800 kvm vad jag vet,men kanske behöver ännu längre pass. Tror batteriet kan vara dåligt för jag tror aldrig den kör mer än ~40 min per session innan den parkerar för att ladda. Batteriet är 1500 mah (och 7 år gammalt så det har väl tappat en del kapacitet) men tänkte beställa ett 2500 mah eventuellt. Så kanske resultatet blir bättre med mindre laddtid och mer körtid.
Jo jag bytte mitt batteri förra året efter 3 säsonger, stor skillnad. Sen är det stor skillnad på pris om man lägger ner lite energi på att söka, jag tror jag köpte mitt via Amazon Tyskland?
 
P paralun skrev:
Jo jag bytte mitt batteri förra året efter 3 säsonger, stor skillnad. Sen är det stor skillnad på pris om man lägger ner lite energi på att söka, jag tror jag köpte mitt via Amazon Tyskland?
Finns mycket på Amazonen även svenska hemsidor med tredjepartsgrejer. Googlade snabbt och hittade 2500 mah för 600 kr. Känns ju billigt. Tankar ju bensingräsklipparen för 300 kr per ås det går jämnt ut på 2 år 😅
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.