Hej!
Jag är med i budgivning av ett gammalt timmrat torp, byggt ca 1900.
Om allt går vägen så vill jag besikta det ordentligt.

Jag undrar om ni kan rekommendera en besiktningsman som är duktig på sådana hus.
 
O Odlargubben skrev:
Hej!
Jag är med i budgivning av ett gammalt timmrat torp, byggt ca 1900.
Om allt går vägen så vill jag besikta det ordentligt.

Jag undrar om ni kan rekommendera en besiktningsman som är duktig på sådana hus.

Vad är syftet med besiktningen? Ett gammalt torp som inte är renoverat i modern tid är det inte så stor mening att göra en vanlig överlåtelsebesikning på. Om du vill få en lista över vad som behöver åtgärdas och i vilken ordning så är det nog bättre att kolla med en duktig hantverkare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Håller med att besiktning av ett så gammalt hus är meningslös. Kan ge ett preliminärt utlåtande på bästa byråkratsvenska utan att ens ha sett det.

Med tanke på husets ålder och byggsätt kräver precis allt en fördjupad undersökning.
Tadaa!

Sanningen är att precis alla hus har problem som man ser och sådana man inte ser. Alla hus är pågående projekt och istället för att inbilla sig något annat omfamna husägande som en livsstil med eget ansvar som ledstjärna.

Kasta istället in en friskrivningsklausul i budgivningen. Kanske kan det skrämma iväg andra budgivare som ängsligt tror att drömmar är okomplicerade och kan fås med garantier.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Huvudsyftet är att få en bättre uppfattning av vilket skick det är. Men främst att se skicket på taket och gusgrunden. Så jag får en uppfattning av storleken på projektet innan jag tar mig an det.
Tänker att det underlättar mycket om inte husgrunden/taket har fuktskador. Eller trossbotten har mögel och liknande.

(Bör tilläggas att det är i stockholm/vallentuna området för trådens skull)
 
useless useless skrev:
Vad är syftet med besiktningen? Ett gammalt torp som inte är renoverat i modern tid är det inte så stor mening att göra en vanlig överlåtelsebesikning på. Om du vill få en lista över vad som behöver åtgärdas och i vilken ordning så är det nog bättre att kolla med en duktig hantverkare.
Ok, tack för svar. Tips på en duktig hantverkare?
 
O Odlargubben skrev:
Men främst att se skicket på taket och gusgrunden. Så jag får en uppfattning av storleken på projektet innan jag tar mig an det.
Tänker att det underlättar mycket om inte husgrunden/taket har fuktskador. Eller trossbotten har mögel och liknande.
För att ta reda på takets skick utvändigt klättrar du upp på det, när du ändå är där och klänger kan du kolla eventuell skorsten oxå. För att få reda på takets skick invändigt klättrar du upp på vinden och lyser runt.
För att inspektera grunden sticker du in telefonen eller en kamera i kattgluggarna som brukar finnas och tar bilder.
Lukta runt i huset och hoppa på nedervåningens golv. Knacka och känn på golv i eventuella våtrum. Spola i kranar och eventuell toalett.

Jag har gjort så på visningar, och naturligtvis blivit ansedd som kuf, men det ger färre obehagliga överraskningar efter köpet. Andra visningsbesökare kan också visa intresse för det en håller på med, det är många som mest går runt och kollar på ovidkommande saker.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.