Jag skulle vilja koppla min jordvärmepump och luft/vatten-värmepump parallellt in i min CTC elpanna.
De är idag kopplade i serie, så varmvattnet för husvärmen passerar först min IVT jordvärmepump och går sedan vidare genom min CTC Eco-Air 109, vidare in i elpannans nedre del.

Jag skulle nu vilja koppla dessa parallellt istället, men riskerar då att vattnet går "bakvägen" genom någon av värmepumparna när den ena av de två värmepumparna går.

Är det någon som kan rekommedera en backventil jag kan montera vid resp. värmepumps cirkulationspump för att undvika att vattnet trycks igenom bakvägen?

Jag vill m.a.o. säkerställa att cirkulationspumpen på resp. värmepump orkar "öppna" backventil(erna) som jag tänkte montera.

Cirkulationspumparna som sitter är:
Stratos PARA25/1-7 T2
Grundfos (äldre modell, minns ej beteckning)
 
Hur styrs framledningstemperaturen när du har tre värmeproducenter?

Är bägge värmepumparna i drift samtidigt?
 
Det går med backventiler, men problemet är att styra värmen från den dyraste delen till billigaste som ska vara först i kedjan. Din 109:a är den direkt ansluten utan en innedel, sen som du säger går igenom EL-panna. Det gör inget, den har bara ca 8 liter vatten i sig och på verkar inte värmen. För att styra värmen så måste givarna för varje enhet sättas på rätt ställe.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur styrs framledningstemperaturen när du har tre värmeproducenter?

Är bägge värmepumparna i drift samtidigt?
Framledningstempen styrs av elpannan (CTC-Eco el)

Jag KAN köra båda värmepumparna samtidigt, men vet inte om jag kommer göra det med hänsyn till säkringarna.

Värmepumparna värmer bara "nedre" delen av elpannan.
Övre delen av elpannan spetsas m.h.a. inbyggd elpatron samt pellets.
 
Så då har du 2 VP och en innedel för 109:an sen det vad du säger el-panna, en separat del eller är det innedelen du menar, sen en pellets på det. Pelletsen har kanske en egen shunt i sig eller på utsidan. tror du ska försöka få till en enkel skiss hur det ser ut, kopplat för att kunna få ett någorlunda bra svar.
 
J jonaserik skrev:
Det går med backventiler, men problemet är att styra värmen från den dyraste delen till billigaste som ska vara först i kedjan. Din 109:a är den direkt ansluten utan en innedel, sen som du säger går igenom EL-panna. Det gör inget, den har bara ca 8 liter vatten i sig och på verkar inte värmen. För att styra värmen så måste givarna för varje enhet sättas på rätt ställe.
109:an är inkopplad mot Eco-el pannan och värmer "nedre" delen av pannan.
IVT jordvärmepumpen går mot utetemp och bara mot vanlig (intern) "kurva".

Inte helt optimalt upplägg, jag vet, men det finns lite olika orsaker till att det blivit kopplat på detta vis.
 
Då är jag kanske med. IVT har en egen styrning, 109;an styrs även den av egen styrning, hur var det sen med pelletsen, går flödet rakt igenom den. Pelletsen var från första början och påbyggnad senare, sitter det en shunt för pelletsens untgående rör och styrs från den.
 
J jonaserik skrev:
Då är jag kanske med. IVT har en egen styrning, 109;an styrs även den av egen styrning, hur var det sen med pelletsen, går flödet rakt igenom den. Pelletsen var från första början och påbyggnad senare, sitter det en shunt för pelletsens untgående rör och styrs från den.
Du har uppfattat korrekt låter det som.

Pelletspannan startar när elpannans temp blir lägre än 65 och laddar elpannans övre del m.h.a. laddomat.

Elpannans (4-vägs) shunt styr sedan temp ut i huset och kan då ta värme från både "övre" och "nedre" sektion på elpannan.

Ett riktigt bastardbygge, men det går förhoppningsvis mindre pellets än förut 😂
 
Varför 65 C på start av pelletsen. Är det för att få VV, vet inte vad för temp Geon klarar, men 109:an klarar i princip bara 45 - 47 C på returen innan den stoppar och ger ca 55 C ut. Och därav är det en EL-patron på topp för att få varmt på för VV sommartidd. 109:an är en monoblock och har en cirk i sig 24/7 om det inte finns ett frysskydd i styrningen. Stannar flödet och det blir riktigt kallt kan den frysa sönder. En del har s.k kompressorvärme men har inte någon värme på växlaren. På pelletsen så ska laddpumpen stanna då den stoppar och där behövs ingen backventil. Sen det med Geo och 109:an kan det vara bra med en back på den varma sidan för att inte få själv- eller pumpcirk genom båda vid olika drift.
Bäst är nog om 109:an går så mycket som möjligt och Geon går in och stöttar, nästa steg är att pelletsen går som sista steg i ledet. Din nuvarande installation är som att det är actank och värmen tas ut från den med en shunt som nog fungerar som bäst med en monoblock.
 
J jonaserik skrev:
Varför 65 C på start av pelletsen.
Övre delen av elpannan har även en kopparspiral för tappVV, ja.
Dessutom sitter anläggningen i ett mindre hyreshus, så vintertid behövs det uppemot 55-60 C för uppvärmningen.

Som det funkar idag så blir "tågordningen" i princip så som du beskriver;

109:an tuffar på fram till -15 C då den bryter automatiskt och IVT:n tar över.
Om spetsvärme från elpannan behövs p.g.a. låg utevärme alt. hög varmvattenförbrukning så kopplas pellets in.

Jag får köra "seriekopplat" i vinter och utvärdera lite.

Tack för svaren på grundfrågan, samt all övrig återkoppling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.