Hej gänget
Har köpt ett hus för ett tag sen och det luktar ganska mkt i huset pga detta avlopp som jag bifogar bild på.
Jag behöver väl ett vattenlås och sen är problemet löst? Frågade en kille som sa att det inte finns vattenlås till dessa när han tittade men litar inte på hans bedömning.
Vad gör jag? Tips mottas gärna
 
  • Närbild på en gammal, rostig vattenpump över brunnsöppning, med plastmuggar och spindelväv i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kaveh Gohary skrev:
Hej gänget
Har köpt ett hus för ett tag sen och det luktar ganska mkt i huset pga detta avlopp som jag bifogar bild på.
Jag behöver väl ett vattenlås och sen är problemet löst? Frågade en kille som sa att det inte finns vattenlås till dessa när han tittade men litar inte på hans bedömning.
Vad gör jag? Tips mottas gärna
Är väl en golbrunn som det finns inget vatten i?
 
V växelventil skrev:
Är väl en golbrunn som det finns inget vatten i?
Den blir tom ganska snabbt efter att jag haft på vattnet. Jag misstänker att det behövs ett vattenlås men vet inte vad jag ska köpa eller vart. Därav behöver jag tips
 
Claes Sörmland
Ja, det är en sönderrostad golvbrunn i gjutjärn i botten. Bara att hälla vatten i. Håller den inte vatten så är har den nog rostat igenom så att vatten går ned i marken under. Vi är i en källare antar jag? Lösningen är i så fall stambyte, d v s att bila upp golvet.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Slå i en liter vatten så är problemet löst såvida brunnen är tät.
 
K Kaveh Gohary skrev:
Den blir tom ganska snabbt efter att jag haft på vattnet. Jag misstänker att det behövs ett vattenlås men vet inte vad jag ska köpa eller vart. Därav behöver jag tips
Vad anväds till?Tror du får byta golbrunn om du ska ha ett vattenlås.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är en sönderrostad golvbrunn i gjutjärn i botten. Bara att hälla vatten i. Håller den inte vatten så är har den nog rostat igenom så att vatten går ned i marken under. Vi är i en källare antar jag? Lösningen är i så fall stambyte, d v s att bila upp golvet
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är en sönderrostad golvbrunn i gjutjärn i botten. Bara att hälla vatten i. Håller den inte vatten så är har den nog rostat igenom så att vatten går ned i marken under. Vi är i en källare antar jag? Lösningen är i så fall stambyte, d v s att bila upp golvet.
Absolit sönderrostat, men detta är övre plan i gamla tvättstugan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är en sönderrostad golvbrunn i gjutjärn i botten. Bara att hälla vatten i. Håller den inte vatten så är har den nog rostat igenom så att vatten går ned i marken under. Vi är i en källare antar jag? Lösningen är i så fall stambyte, d v s att bila upp golvet.
Absolit sönderrostat, men detta är övre plan i gamla tvättstugan. Nedre plan är totalt renoverat. Bytt stammar, flyttat badrum osv. Vi har inte hittat några duellera konstigheter som har med läckage att göra då. Vi ser heller inte några tecken på nedre plan idag att det skulle vara Fukt. Kan det vara nåt Problem med luft?
 
V växelventil skrev:
Vad anväds till?Tror du får byta golbrunn om du ska ha ett vattenlås.
Vi behöver inte ens brunnen längre. Det är en gammal tvättstuga.
 
S Spikrätaren skrev:
Slå i en liter vatten så är problemet löst såvida brunnen är tät.
Vattnet stannar inte tyvärr så länge
 
M
K Kaveh Gohary skrev:
Jag behöver väl ett vattenlås och sen är problemet löst? Frågade en kille som sa att det inte finns vattenlås till dessa när han tittade men litar inte på hans bedömning.
Vad gör jag? Tips mottas gärna
Du har redan ett vattenlås problemet är att du inte har något vatten!

Häll i vatten och se om det rinner ut, upprostad brunn med hål i, eller om det sugs ut när du spolar i annat avlopp, i så fall stopp i något rör eller för dålig avluftning.

Eller så har avloppet inte använts på så länge att vattnet dunstat.
 
K Kaveh Gohary skrev:
Vattnet stannar inte tyvärr så länge
Har du ingen användning utav golvbrunnen bör du nog plocka bort den och plugga igen stammen samt undersöka så att inga övriga skador uppstått.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
K Kaveh Gohary skrev:
Vi behöver inte ens brunnen längre. Det är en gammal tvättstuga.
Fyll igen den med betong då
 
A
K Kaveh Gohary skrev:
Vattnet stannar inte tyvärr så länge
Hur länge är länge?
Det finns avdunstningsmedel att hälla i
Det får ja använda i ett helt fungerande vattenlås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.