V växelventil skrev:
Fast lite sugen på denna kärra nu och köpa en större maskin och kärra samtidigt man byter.Verkar vara en stabil combo kärra.
Känns som mycket pengar för något som lastar rätt lite. Jag gillar dubbelaxlade släp när jag drar lite tyngre.

Jag tror det mest ekonomiska är att köpa ”rätt” släp från början.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Känns som mycket pengar för något som lastar rätt lite. Jag gillar dubbelaxlade släp när jag drar lite tyngre.

Jag tror det mest ekonomiska är att köpa ”rätt” släp från början.
Jo så är det.Tänkte om man kunde köra lite annat med med den släpkärran och den dubbelaxliga samma modell får jag lasta 1040 tyvärr.
 
V växelventil skrev:
Jo så är det.Tänkte om man kunde köra lite annat med med den släpkärran och den dubbelaxliga samma modell får jag lasta 1040 tyvärr.
Något högbyggt entreprenadsläp med stödben bak och långa ramper kanske är en bra kompromiss mellan ”vanlig släpvagn” och maskintrailer? Har själv ett psx3000 och det skulle jag inte tveka att ställa 2,5t minigrävare på. Dock saknar jag både ramper och stödben på just mitt släp, men sådant kan ju eftermonteras om man blir sugen. Allt beror ju på vad man har för behov. Kör man mycket med minigrävaren bak är väl en dedikerad vagn för det bättre - lägre tyngdpunkt osv för en sådan trailer.
 
Finns det rediga balkar under det där Svenssonsläpet? De är ju bra komprimerad yta vikten kommer på när grävare ska köra på golvet? Ser ju ganska glest ut. Men jag kan inte sånt

Släpvagnsdel, däck och stödstruktur på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ramperna, kan de sättas tätt nog för liten grävare? De ser bra korta ut. Inte läge att ha grejer på flaket vid lastning

Metallplattform med två utfällbara rampdelar, troligen för tillgänglighet eller lastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Något högbyggt entreprenadsläp med stödben bak och långa ramper kanske är en bra kompromiss mellan ”vanlig släpvagn” och maskintrailer? Har själv ett psx3000 och det skulle jag inte tveka att ställa 2,5t minigrävare på. Dock saknar jag både ramper och stödben på just mitt släp, men sådant kan ju eftermonteras om man blir sugen. Allt beror ju på vad man har för behov. Kör man mycket med minigrävaren bak är väl en dedikerad vagn för det bättre - lägre tyngdpunkt osv för en sådan trailer.
Blir nog inte så mycket åkande med minigrävaren så därför kanske bättre att köpa en ny släpkärra när det blir aktuellt med större grävare.Blir nog mer grävande till vänner och grannar mm men tror sm-släpet skulle passa till min lite lättare grävare.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Finns det rediga balkar under det där Svenssonsläpet? De är ju bra komprimerad yta vikten kommer på när grävare ska köra på golvet? Ser ju ganska glest ut. Men jag kan inte sånt

[bild]

Och ramperna, kan de sättas tätt nog för liten grävare? De ser bra korta ut. Inte läge att ha grejer på flaket vid lastning

[bild]
Det finns några som åker med dessa släp fast den mindre modellen minigrävare som väger 980 kilo och på det släpet är totalvikten 1300 (maxlast 1000 kilo) men inga ramper till dom släpen.Ramperna är flyttbara på det släpet jag tänker köpa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
De har berättat sagor för dig, ingen idé att fråga där igen. Det är som jag sagt till dig ovan.

Behörighet att köra ges av totalvikten (3500kg för bil och släp tillsammans på B, 4250 på utökat B, och 3500kg i totalvikt för släpet för BE).

Därefter är det lastvikt på släp samt bilens maximala dragvikt som bestämmer hur mycket du får lasta.

Det finns inga andra regler för bromsade släp. Dock har de flesta inte koll på dessa enkla regler.
Jag tror att du måste ta inlägg 25 en gång till men lite långsammare. 😅
 
V växelventil skrev:
Det finns några som åker med dessa släp fast den mindre modellen minigrävare som väger 980 kilo och på det släpet är totalvikten 1300 (maxlast 1000 kilo) men inga ramper till dom släpen.Ramperna är flyttbara på det släpet jag tänker köpa.
Går att göra mycket konstigt och fel, man behöver ju inte sträva efter att härma just sånt ;)

Själv kommer jag nog aldrig handla släp med träskiva igen, möjligtvis träskiva under stålskiva som en förstärkning.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Går att göra mycket konstigt och fel, man behöver ju inte sträva efter att härma just sånt ;)

Själv kommer jag nog aldrig handla släp med träskiva igen, möjligtvis träskiva under stålskiva som en förstärkning.
Du menar att släpet skulle ralma ihop bara för det är en träskiva under😮Tror inte det är något problem och skulle man åka runt med släpet dagligen blir det skillnad men man blir ju rätt låst till just grävmaskin med ett rent maskinsläp och varför inte ett combisläp istället.Kanske blir ett likadant släp fast med boggi (2000 vagn) så kan jag lasta 1140 kilo.
 
Ringde idag och det blev lite ändringar och det blev en mindre kärra men med en 1500 axel istället för 1300 axel och kostar 7000+moms att typa om och med sträckmetallsramp istället.Får en lastvikt på 1200 kilo så man har lite marginal.
 
  • Tekniska specifikationer för ett släpfordon inklusive dimensioner, lastkapacitet och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Hämtade nya kärran idag.
Totalvikt 1500 kilo.
Förstärkt balk och 1500 kilo axel.
Lastvikt 1158 kilo.
Mått L 3020 B 1600.
Skruvtipp.
Kändes väldigt stabil.
 
  • Tom släpvagn parkerad på en asfalterad yta nära gul byggnad och lyktstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.