Hej! Jag håller på att bygga ett staket med liggande ribbor. Se bild för utförandet.

- Stolparna är 70x70 mm
- Avstånd mellan stolparna ca 180 cm
- Ribborna är 28x70 mm
- Staketet blir ett U med ca 15+13+4 meter
- Alla stolpfundament med stolpskor är gjutna och färdiga

Nu när jag ska beställa virke och skruvar har jag några funderingar:

1. Vilken längd bör jag välja på ribborna? Spelar det någon roll om de går över 2, 3 eller 4 stolpar, mer än det visuella?

2. Vilken sorts skruv ska jag välja till stolparna respektive till ribborna, och varför? Ska jag förborra om jag väljer fransk träskruv till stolparna?

3. Tips att tänka på för att undvika nybörjarmisstag?

Tack på förhand!
 
  • Delvis byggt liggande trästaket med synliga vertikala stolpar och grön gräsmatta i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så långa ribbor som möjligt för att minska vridning. Franskskruv blir perfekt.
Till ribborna använder du vanlig trallskruv, förborra gärna vid änden för att minska sprickbildning. Och som alltid minst 2 skruv, helst 3.
 
tttomten tttomten skrev:
Så långa ribbor som möjligt för att minska vridning. Franskskruv blir perfekt.
Till ribborna använder du vanlig trallskruv, förborra gärna vid änden för att minska sprickbildning. Och som alltid minst 2 skruv, helst 3.
 
  • Delvis konstruerat trätrall och räcke på en veranda med vertikala och horisontella plankor i kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannkakan16 Pannkakan16 skrev:
Hej! Jag håller på att bygga ett staket med liggande ribbor. Se bild för utförandet.

- Stolparna är 70x70 mm
- Avstånd mellan stolparna ca 180 cm
- Ribborna är 28x70 mm
- Staketet blir ett U med ca 15+13+4 meter
- Alla stolpfundament med stolpskor är gjutna och färdiga

Nu när jag ska beställa virke och skruvar har jag några funderingar:

1. Vilken längd bör jag välja på ribborna? Spelar det någon roll om de går över 2, 3 eller 4 stolpar, mer än det visuella?

2. Vilken sorts skruv ska jag välja till stolparna respektive till ribborna, och varför? Ska jag förborra om jag väljer fransk träskruv till stolparna?

3. Tips att tänka på för att undvika nybörjarmisstag?

Tack på förhand!
Hur har det gått ? Hur ser det ut idag? Lagom men 180cc o 28x70 ribbor? Hur högt o hur många ribbor? Gärna en bild och höjd😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.