Hej!

Någon som vet vilket bruk man kan använda för att efterlikna detta bruk? Huset är byggt 1957. Grannen trodde det kunde vara kalkbruk och att man blandat i sand från området. Prövat vanligt murburk men blir stor skillnad i nyansen.

Tacksam för tips hur man kan göra! Kanske någon som haft liknande problem.
 
  • Två röda tegelstenar med synlig cementfog, texturskillnader, slitage, och skugga på solbelyst yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Jag har något liknande på mitt hus, behövde reparera några fogar - de blev inte exakt som de men putsbruk typ c blev hyffsat likt ändå. Inte så många stora stenar dock i färdigt bruk så de är föromdligen nån sand från lokalt grustag som använts.

Kan ta bild imorgon om du vill se likhet / skillnad mellan ny gammal
 
S SvanteC skrev:
Jag har något liknande på mitt hus, behövde reparera några fogar - de blev inte exakt som de men putsbruk typ c blev hyffsat likt ändå. Inte så många stora stenar dock i färdigt bruk så de är föromdligen nån sand från lokalt grustag som använts.

Kan ta bild imorgon om du vill se likhet / skillnad mellan ny gammal
Tack för svar! Gärna om du har lust/tid hade det varit kul att se :) Tänkte pröva i veckan.
 
Claes Sörmland
Jag gissar också på ett kalkcementbruk. I princip var det kalkbruk som man pyttsade lite cement i (alltså sand+släckt kalkpasta+portlandcement). Någon gång där kom också Gullex, alltså säckprodukten med murcement. Det är samma sak som cement blandat med mald kalksten och typ samma sak vi använder idag.

För att få samma utseende så behöver du liknande sand. Precis som du säger togs den lokalt, ju närmare desto bättre. Och risken med att använda dagens färdiga säckprodukter är att färgen på bruket blir fel. Du har ju en väldigt ljus fog. Så ska du använda säckprodukter, köp hem några olika och blanda med vatten och låt torka. Jämför om du kan leva med resultatet.

Undrar om du inte ska börja med ett kalkcementbruk, KC-bruk och testa.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar också på ett kalkcementbruk. I princip var det kalkbruk som man pyttsade lite cement i (alltså sand+släckt kalkpasta+portlandcement). Någon gång där kom också Gullex, alltså säckprodukten med murcement. Det är samma sak som cement blandat med mald kalksten och typ samma sak vi använder idag.

För att få samma utseende så behöver du liknande sand. Precis som du säger togs den lokalt, ju närmare desto bättre. Och risken med att använda dagens färdiga säckprodukter är att färgen på bruket blir fel. Du har ju en väldigt ljus fog. Så ska du använda säckprodukter, köp hem några olika och blanda med vatten och låt torka. Jämför om du kan leva med resultatet.

Undrar om du inte ska börja med ett kalkcementbruk, KC-bruk och testa.
Fogat om en hel del och lagat nu igår. Tog Kalkcementbruk(Putsbruk C). Lite orolig för det som börjar torka blir kritvitt jämfört med gamla som är lite åt mörkare/brunare hållet. Kan det varit såhär vitt orginal? Är det att den gamla fogen åldrats som det skilljer så mycket? När jag knackade bort gamla fogen var det vitare innuti.
 
  • En närbild på en tegelvägg med röda tegelstenar och vit mörtelfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
A Alfonsg007 skrev:
Fogat om en hel del och lagat nu igår. Tog Kalkcementbruk(Putsbruk C). Lite orolig för det som börjar torka blir kritvitt jämfört med gamla som är lite åt mörkare/brunare hållet. Kan det varit såhär vitt orginal? Är det att den gamla fogen åldrats som det skilljer så mycket? När jag knackade bort gamla fogen var det vitare innuti.
Jag tror den mörknar när den vita kalken på ytan vittrar och ballasten blir mer synlig, precis som i den gamla fogen. Till detta kommer påväxt och smuts. Testa att pensla rikligt med 20% Klorin på den gamla fogen. Dagen efter får du se fogen utan påväxt och organisk smuts.
 
B
Betong som är nygjuten är också lite vitare/ljusare. Med tiden så mörknar den något. Möjligen är det alger eller smuts i luften som fastnar med tiden, men jag tycker det brukar mörkna lite med årens gång.

Tycker du fick till det bra faktiskt, det brukar vara mycket svårt att inte få en väldigt iögonfallande nyansskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.