Jag använder billig bast (finns på Coop) som håller något år och som därefter "uppgår i intet".
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Då blir det att binda om allt igen för en tredje gång :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror de fixar till det nästa säsong. Ungträd klarar de flesta skador bra.
Men kommer de dö nästa säsong alltså?

Ska jag "plåstra" igen det på något vis?
 
B Bond Vagabond skrev:
Men kommer de dö nästa säsong alltså?

Ska jag "plåstra" igen det på något vis?
Nej, de kommer troligen läka det under nästa säsong tolkar jag det som.
 
😊 Jäpp! Man får gå igenom varje planta varje säsong. Samtidigt fixar man och rätar upp sned planta eller knipsar av fel skott. Det man här gör de första åren resulterar senare en mycket fin och stabil häck.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
😊 Jäpp! Man får gå igenom varje planta varje säsong. Samtidigt fixar man och rätar upp sned planta eller knipsar av fel skott. Det man här gör de första åren resulterar senare en mycket fin och stabil häck.
Jag har insett allt det där först den här månaden och vi planterade i våras. Växterna var barrotade. Såhär i efterhand skulle vi nog ha tagit bort konkurrerande stammar m.m. direkt vid plantering? Vissa av växterna har haft 3-4 stycken "stammar" som utgå från samma höjd och lika höga. Typ som en krona.
 
Förresten vad för knut knyter ni och knyter ni tajt?
 
B Bond Vagabond skrev:
Förresten vad för knut knyter ni och knyter ni tajt?
Virar ett par varv och gör sedan en råbandsknop. Egentligen kanske man skulle göra en skotstek? Har säkert gjort ett par dubbla halvslag runt egen part också. Det är lite skitsamma, det är inga krafter som gör att det skulle gå upp ändå. Lämnar 5-15mm spelrum. Tillräckligt för att klara en växtsäsong men inte så mycket att det inte blir den stadga jag vill ha.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.