Hej! Köpt ett hus från 1914, torpargrund. Väggar med tretex och tapeter, blandade pappformer vad det verkar. Det finns tyvärr ett ganska den lukt i huset, och jag tror jag lokaliserat den till vissa partier som är lätt fuktiga. Tog en bild, ser ut som någon typ av påväxt. (Det vita lite spor-aktiga) Kommer riva ut, men är nyfiken på om någon direkt kan se vad det är för typ som ser ut såhär och luktar urin?
Tips på vart man kan skicka ett provexemplar för analys?
 
  • Hand håller ett stycke grovt tyg eller filt med grön och orange plastdel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Tretex luktar en del särskilt när det är varmt tycker jag. Vet inte precis om jag skulle beskriva det som urindoft men kanske tänkbart. Ser ingen direkt påväxt av din bild.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Killgissar hårt här, om husets har dålig ventilation och ev stått kallställt har fukt sugits in i tretex och ”fastat” i väggarna. Finns inga genvägar , riv ut allt och se till att du har en god ventilation och bra värme.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tretex luktar en del särskilt när det är varmt tycker jag. Vet inte precis om jag skulle beskriva det som urindoft men kanske tänkbart. Ser ingen direkt påväxt av din bild.
Det är en ganska distinkt urindoft. Det är de små vita prickarna på pappen som jag syftar på. Har inte lyckats ta reda på vad det är
 
Det är inte helt ovanligt att mikroorganismers metabolism generera ammoniak vilket kan ge en luktbild som påminner om urin. I det läget skulle jag definitivt försöka artbestämma de här för att se om det är en farligare sort eller en mera harmlösvariant. Kontaktat labb som sysslar med sånt och skicka in en bit till dem så kan de med mikroskopi eller DNA test reda på vad det är som växer där.
 
Ja idag rev vi upp matta i köket och där var fukt och stark lukt. Vet inte om det bara är där det gömmer sig, men känns som att det är nån mikrobiell växt
 
  • Vittrad trästock i hörn av rum med betonggolv, indikation på röta eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med fuktig jord och träsoffa nära wood och betongvägg, gamla, fuktspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller fuktmätare mot brun yta visar högt fuktvärde, mögel eller vattenskada synlig på material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där ser ju inte helt bra ut. Du borde börja med att få bukt med fukten vad den än beror på. Har huset varit kallställt en längre tid eller så? Om det inte finns något läckage in i konstruktionen är det lämpligt att dra på med värme, avfuktare och ventilera.

Lab, kolla med Eurofins eller ALS om de arbetar mot privatpersoner.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Magnus567 skrev:
Det är en ganska distinkt urindoft. Det är de små vita prickarna på pappen som jag syftar på. Har inte lyckats ta reda på vad det är
Det är inte så enkelt som att det är urin från tex råttor då ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är inte så enkelt som att det är urin från tex råttor då ?
Tveksamt, förstår bara inte hur fukten så ytligt skulle kunna kommit från djur, dom ligger ju inte i isoleringen och ”sprutar” upp urin mot taket i golvet så att säga. Det kan mycket väl vara att det gömmer sig gammal lukt, som sen får liv när det blir fukt av andra orsaker. Har rivit ut hela plastmattan nu
 
  • Hörn av ett rum med trägolv, vitmålade väggar, smuts, sprickor, och en uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Läckage inifrån rummet? Takläckage ?
 
Kan det ha kommit från sotluckan i skorstenen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läckage inifrån rummet? Takläckage ?
Nej inget uppifrån vad jag kunnat se…Kan det bli sån fukt av kalldrag nerifrån krypgrunden?
 
S Srixon skrev:
Kan det ha kommit från sotluckan i skorstenen?
Nej det är inte bara där utan i flera hörn
 
M Magnus567 skrev:
Nej inget uppifrån vad jag kunnat se…Kan det bli sån fukt av kalldrag nerifrån krypgrunden?
Aldrig hört talas om. Någon som spillt en hink med skurvatten var det första jag tänkte på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om. Någon som spillt en hink med skurvatten var det första jag tänkte på.
Ja kanske så enkelt som att det var extremt slarviga flyttstädare.. 🤨
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.